• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dags för passaround?

Camo00

Patek
Okej grabbar och tjej, här är mitt förslag:

Vi siktar på att köra två separata passarounds med nya klockor, en lite dyrare och en billigare. (Vill Ni köra en vintage också så ordnar vi det, men personligen är jag inte kunnig nog att välja ut och köpa hem rätt objekt, känner jag...)

Den dyrare:
- Maxpris på 12-13k.
- 18-20 personer vilket innebär runt 6-700 per person.
- Det märke som ligger närmast till hands är Sinn. Modell får vi diskutera, men utifrån prisbilden är U1 helt rätt?! Många har dock provat/ägt den, så vi får väl kolla intresse!

Den billigare:
- Maxpris på 3-4k.
- 18-20 personer vilket innebär runt 200 per person.
- I denna prisklass har jag inte sett så många förslag. Mitt eget förslag är någon av Hamiltons modeller, Khaki tex. Finns att beställa för strax över 3000... :)

Upplägg/regler i korta drag:
- Anmälan är först till kvarn och pengar in i förskott gäller som biljett.
- Jag tycker att vi inte stressar eller bestämmer något slutdatum, men siktar på att varje person får ha klockan ca en vecka, inklusive transporttid.
- Överlämning f2f i möjligaste mån, men vissa kommer att åka på fraktkostnad. Det betalar man i så fall själv, och vi kör rekat så att vi slipper tjafs om klockan kommer bort!
- Utlottningsdatum bestämmer vi när alla haft klockan. Som förra året kör vi lottodragningen som slumpgenerator. För att undvika strul med valda nummer så tilldelas varje medlem ett nummer från ett och uppåt utifrån turordnings-listan. Rättvist?


Så, synpunkter?? :)
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Jag har en Sinn358 (42mm med plexi), köpt tidigare i år av mig från Sinn direkt.
Kan släppa den till passarounden för 10k. Kommer med allt inkl. länk och Sinn läder med Sinn buckla.
Suveränt skick.

dsc_4829_93.jpg


dsc_4828_14.jpg
 

Camo00

Patek
Molle: Låter helt klart intressant i mina öron. Vi kollar läget och siktar på beslut snarast?!

Eller så kör vi igång och Du är med i passarounden som förste man. Alltså, sätt in 500:- på mitt konto och skicka klockan till mig om en vecka... :D
 

demondave

Rolex
Okej grabbar och tjej, här är mitt förslag:

Den dyrare:
- Maxpris på 12-13k.
- 18-20 personer vilket innebär runt 6-700 per person.
- Det märke som ligger närmast till hands är Sinn. Modell får vi diskutera, men utifrån prisbilden är U1 helt rätt?! Många har dock provat/ägt den, så vi får väl kolla intresse!


Upplägg/regler i korta drag:
- Anmälan är först till kvarn och pengar in i förskott gäller som biljett.
- Jag tycker att vi inte stressar eller bestämmer något slutdatum, men siktar på att varje person får ha klockan ca en vecka, inklusive transporttid.
- Överlämning f2f i möjligaste mån, men vissa kommer att åka på fraktkostnad. Det betalar man i så fall själv, och vi kör rekat så att vi slipper tjafs om klockan kommer bort!
- Utlottningsdatum bestämmer vi när alla haft klockan. Som förra året kör vi lottodragningen som slumpgenerator. För att undvika strul med valda nummer så tilldelas varje medlem ett nummer från ett och uppåt utifrån turordnings-listan. Rättvist?


Så, synpunkter?? :)

Med en UX i stallet går U1:an dessvärre bort för mig, helt enkelt för lika användningsområde. En idé är 856 UTC, en klassisk flygare. 40 mm, magnetskyddad och andra tidszon. Den borde gå att få in i budget med ett par olika skinnarmband, förslagsvis något brunt och något svart. Klart på då! http://www.sinn.de/en/Modell/856_UTC.htm

En annan, lite mer otippad, är 902:an, men den är nog inte riktigt allas tekopp. En sådär klocka det vore kul att testa till en billig peng, den kan nog smaka fint väl på armen. http://www.sinn.de/en/Modell/902.htm

På Sinns hemsida går sökfunktionen att ställa in på prisintervall. Smidigt sätt att kolla vad som ryms inom budget.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Jag är intresserad av att vara med om det blir Sinn. Alltid varit sugen att testa något ur deras sortiment!
 

Camo00

Patek
Efter att ha kollat runt lite tror jag att Seiko Sarb059 blir lite för dyr för lågbudget-passaround?! Ska man importera den från Asien får man ju räkna med tull och moms när vi samlar in pengar...

Finns det intresse för den billigare Seiko Sarb017 Alpinist??
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Köp från watchhubs eller creationwatches istället. Smidigare och i princip samma pris.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Här köpt från Tokeikan och de är helt legit. Det betyder iofs också att de deklarerar fullt värde för varorna... Men varorna håller högsta klass:cigar:
 

maxmol

Panerai
Jag vill vara med.:)

Inget större fan av Sinn men tycker då att vi kör på en 103 annars i den dyrare kategorin föreslår jag Longines Ledgende Diver, Oris Aquis, begagnad Tudor Black Bay eller Heuer Monaco.

Som billigare tyckte jag SARB059 och Hamilton var bra förslag. Ett annat förslag är Tissot Visodate eller Tärnan Oceanographer som ligger ungefär i samma prisklass. Vintage förslag lämnar jag till de med bättre kunskaper om vintag.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Jag vill vara med.:)

Inget större fan av Sinn men tycker då att vi kör på en 103 annars i den dyrare kategorin föreslår jag Longines Ledgende Diver, Oris Aquis, begagnad Tudor Black Bay eller Heuer Monaco.

Som billigare tyckte jag SARB059 och Hamilton var bra förslag. Ett annat förslag är Tissot Visodate eller Tärnan Oceanographer som ligger ungefär i samma prisklass. Vintage förslag lämnar jag till de med bättre kunskaper om vintag.


Förberedelserna har redan dragit igång. Klockorna som kommer att passas runt är Sinn 358 och Seiko Sarb059. Sinn-passarounden är tyvärr redan fullsatt, men det finns platser kvar i Seiko-passarounden. :)
https://klocksnack.se/threads/passaround-sinn-358.11615/page-3
https://klocksnack.se/threads/passaround-seiko-sarb059.11620/
 

maxmol

Panerai
Förberedelserna har redan dragit igång. Klockorna som kommer att passas runt är Sinn 358 och Seiko Sarb059. Sinn-passarounden är tyvärr redan fullsatt, men det finns platser kvar i Seiko-passarounden. :)
https://klocksnack.se/threads/passaround-sinn-358.11615/page-3
https://klocksnack.se/threads/passaround-seiko-sarb059.11620/

Fan, jag försökte ju söka på det. Så att jag inte skulle posta och missa grejer i onödan. Men då ska jag hoppa på Seikon-direkt.
 
Topp