• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Dubbelpostar lite från ”Vad gör du och din klocka just nu tråden” - men denna gillar jag mer och mer för varje dag som går :)
6F2FBDE6-FC0C-403C-A1AE-FE7BAB222E14.jpeg
 

Ftira

Omega
1601 tillbaka från service:)

IMG_8406.jpeg


En fråga angående service av en 46 år gammal DJ. Förvärvade en (”servad”) 1601 från watchfinder.co.uk och i nästan ett år gick den felfritt med fin gångreserv och tidshållning men nu stannar den helt plötsligt redan efter ca 10 minuter - vid full uppvridning. Vissa dagar tickar den på fint men den är helt enkelt opålitlig. Är det redan helservice hos AD som gäller eller är detta något en lokal urmakare kan fixa med t.ex. olja?

Uppföljning om någon skulle råka ut för samma sak: det visade sig att verkskruven var lös så det var precis så enkelt som jag hoppats på. Enligt urmakaren så är klockan i utmärkt skick för sin ålder och Watchfinder har mycket riktigt servat den men snålade med skruvarna (ej original). Gick för under tusenlappen och blev på köpet av med några repor så nu blänker den lika fint som för 46 år sedan:)
 

Bilagor

  • IMG_8406.jpeg
    IMG_8406.jpeg
    146 KB · Visningar: 2
Tänkte byta tavla på min 116234 från silver till blå. Har AD några synpunpunkter på att det ska vara korrekt datumvariant? Tänker på att det är roulette som hör till blå stickdial.
 

SamDavid

Breitling
Tjena,
Ny här men har precis fått hem en härlig 16200, T-serie.
Säljaren menade att den var från -99 (inga papper), efter lite googling verkar T-serie indikera 96-99 (med lite olika resultat beroende på var man kollar). Finns det något sätt att utläsa från serienumret huruvida det är en "sen" alt. "tidig" T-serie? Exempelvis låg första siffra = tidig, och högre = sen eller liknande?
Tack för hjälpen!
 
Senast ändrad:

Fergi

Rolex
2-Faktor
771C620E-8948-45F6-8015-F2A120BC867F.png
Saknar mina gamla DJ jag haft och är sugen på en igen.
Spontant vad tror ni om den här? Verkligen sugen på en blå eller svart tavlad
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tjena,
Ny här men har precis fått hem en härlig 16200, T-serie.
Säljaren menade att den var från -99 (inga papper), efter lite googling verkar T-serie indikera 96-99 (med lite olika resultat beroende på var man kollar). Finns det något sätt att utläsa från serienumret huruvida det är en "sen" alt. "tidig" T-serie? Exempelvis låg första siffra = tidig, och högre = sen eller liknande?
Tack för hjälpen!
T-serie är cirkus 1996. Garanterat inte 1999. Finns nog ingen förutom möjligtvis Rolexsom kan berätta exakt när den är tillverkad.
 

Johnny Pickles

Cartier
2-Faktor
Är det någon här inne som vet vart man kollar alla tavlor som man kan beställa till DJ? Vet att jag sett det för länge sedan men lyckas ej hitta. Alltså där man ser alla alternativ på tavlor till diverse Rolexklockor.
 
Topp