• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

20180302_131326.jpg
Modell o årtal på denna vackra pjäs?
 
Tjena, efter att ha varit en frekvent besökare på forumet under en längre tid tycker jag att det var dags att skapa en användare och börja skriva lite också. Idag blev det dags för min första rolex, som egentligen var målet innan 30 men som nu blev av 4 år tidigare 116200 med blå urtavla som är svår att fånga på bild men riktigt snygg i verkligheten.
DB29DBEF-7662-4206-92C2-0F3E400BA29F.jpeg
A3304146-20D2-464C-9AE6-FEE8C059B178.jpeg
Grattis! Den där urtavlan är ruggigt fin :)
IMG_20171026_145930_121.jpg
 
Blir mer och mer sugen på DJ igen... Har nån en snygg bild på en 1601/16014 på oyster som kan övertyga mig ännu mer? :)
 
Datejust, gör den sig bäst i nya 41 eller klassiska 36 mm, pros and cons?

Skärmavbild 2018-03-10 kl. 13.07.01.png
Skärmavbild 2018-03-10 kl. 13.07.17.png
Jag är lite i samma sits, provat båda några gånger och jämfört. Jag håller med om allt som sagts ovan (och på countless andra ställen!) - 36:an är klassisk och sitter väldigt bra på handleden men är lite liten. 41:an mer i paritet storleksmässigt med andra, moderna klockor. Vad som i slutändan får mig att luta åt 36:an är att den är inte lika blingig. Båda är lika shineiga i finishen men i och med att 41:an är större så ”lyser” den mer. Ska väl tilläggas att jag vill ha jubilee och vågiga ringen. Och i den kombon blir 41:an väldigt mycket bling-bling!
 
  • Like
Reactions: Man
Jag är lite i samma sits, provat båda några gånger och jämfört. Jag håller med om allt som sagts ovan (och på countless andra ställen!) - 36:an är klassisk och sitter väldigt bra på handleden men är lite liten. 41:an mer i paritet storleksmässigt med andra, moderna klockor. Vad som i slutändan får mig att luta åt 36:an är att den är inte lika blingig. Båda är lika shineiga i finishen men i och med att 41:an är större så ”lyser” den mer. Ska väl tilläggas att jag vill ha jubilee och vågiga ringen. Och i den kombon blir 41:an väldigt mycket bling-bling!
41:an ligger på 83k ca hos Nymans. Men vad kostar 36:an?
 
Hm, antar att någon kommer påpeka att ”du är inte rädd om livhanken när du säger att Rolex är bling-bling” men så är det... ;):D:eek:
 
https://klocksnack.se/threads/rolex-datejust-16013-box-och-cert-från-1978.89413/

Sitter o funderar på att köpa ovanstående. Jag dock svårt att avgöra polereringsgrad/skick. Någon här som har en uppfattning? :)

Länken är tyvärr riktigt risig. Boetten ser ok ut på bilderna i annonsen, men det skulle behövas fler ur andra vinklar för att göra en rättvis bedömning.
Som @Sivlia säger så är länken riktigt sliten. Dock tycker jag ändå att priset är okej, under förutsättning att boetten är så fin som den ser ut på bilderna. Anledningen till att priset är okej är då box och papper ingår och att få det (för en klocka i bra skick) för under 32-35k är svårt.
 
  • Like
Reactions: S.N
Börjar bli rejält sugen på en Datejust 36 och behöver därför tips på modell.
Vill ha safirglas, oysterlänk, automatisk/självuppdragande och inte den 6-siffriga modellen.
Så tacksam för tips :).
 
Tillbaka
Topp