• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

7D24592D-E7B5-4E76-AF05-BCC35DED6043.jpeg
Sjukligt snygg !!!
:confused:

Varför ser man så få DJ med vita tavlor på forumet? Framförallt ovanligt på 6 siffriga upplever jag det som. Anses det som väl feminint kanske?
Jag tycker i alla fall att dom är sjukt snygga och är bra sugen på att skaffa en som ett komplett till min svarta.
Bild snodd från Instagram.
Screenshot_20180602-192233__01.jpg

Jag provade den vita häromdagen. Sjukt snygg!

Bilagor

• C26BA830-C8D9-4602-A596-024D0EA29913.jpeg
    C26BA830-C8D9-4602-A596-024D0EA29913.jpeg
    190.9 KB · Visningar: 3
Varför ser man så få DJ med vita tavlor på forumet? Framförallt ovanligt på 6 siffriga upplever jag det som. Anses det som väl feminint kanske?
Jag tycker i alla fall att dom är sjukt snygga och är bra sugen på att skaffa en som ett komplett till min svarta.
Jag skulle köpa vit när jag var på gång, men när man jämförde med många andra färger så var den vita helt enkel för platt i mitt tyckte.
Jag har sedan dess köpt silver och blå, de har lite sunburst effekt och djup i tavlan.

Om du har möjlighet kolla på dem sida vid sida så kommer du se skillnaden och det var det som var sellingpoint för mig.
Lycka till.
edit: Ska givetvis visa bilder på vad jag menar...
silver.jpg
Vit.jpg

Senast ändrad:
Jag skulle köpa vit när jag var på gång, men när man jämförde med många andra färger så var den vita helt enkel för platt i mitt tyckte.
Jag har sedan dess köpt silver och blå, de har lite sunburst effekt och djup i tavlan.

Om du har möjlighet kolla på dem sida vid sida så kommer du se skillnaden och det var det som var sellingpoint för mig.
Lycka till.
Tack för din input. Jag jämförde en massa tavlor i höstas och gillade spontant den svarta och vita mest av alla. Dom kanske anses som tråkiga jämfört med många andra tavlor, men jag tycker dom är grymma. Jag upplever det som lite mindre dressat och lite mindre blingigt, vilket passar mig ganska bra. Jag måste dock jämföra igen.

Jag gillar dom! Haft svart och blå tavla tidigare.
När jag skulle köpa en ny, så testade jag en med vit tavla.
Fick kommentaren, ”jag tycker du borde välja en annan färg på tavlan” och sneglade på flickvännen.
Han tyckte den passade bättre på henne.. :D

Tycker att den vita tavlan gör sig bättre på 5-siffriga eller äldre referenser. Blå tavla på en 116234 är svårt att slå!

När jag köpte min dj var det en vit tavla i.
Bytte till blå då den tavlan är mycket mer levande än den vita som jag upplever ganska död/livlös. (att det var romerska siffror spelade också in på bytet.. gillar stavindex bättre).
Tycker inte vit urtavla är feminint, men det händer så mycket mer i de andra tavlorna som du inte får i den vita. Jag tror man tröttnar rätt fort på den..
IMG_7587.JPG

Datejust 178274, 31 mm

Finns mängde med trådar på olika forum som ”fastslår” att Datejust 41 faktiskt är 40mm eller till och med nere och nosar på 39 någonting mm enligt vissa mätningar (bifogar några länkar där detta diskuteras).

Någon som har bra mätverktyg som kan mäta?

Någon som vet officiella mått på lug till lug (alltså hur ”lång” klockan är, ej bredden på länken vid boett)?

http://forums.watchuseek.com/f23/rolex-datejust-41mm-4254706-3.html#/topics/4254706?page=2

https://www.rolexforums.com/archive/index.php/t-516534.html

Besvarar min egen fråga.

Har nu mätt en Datejust 41 (ref. 126334) med två olika mätverktyg. De ungefärliga måtten blev med första mätverktyget 42mm ink krona och 39 utan krona. Vid andra mätningen fick jag resultatet 41mm ink krona och 38mm utan krona.

Tillbaka
Topp