• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Senaste tillskottet, 1501
8FA789C8-CCC0-4281-BD58-63F46E4ADE4E.jpeg
 
Är det någon runt Skövde-trakten som äger en 116200? Snöat in mig rejält men när Pagholds inte säljer längre finns ingen möjlighet att testa en lokalt:(
 
Hej!

Ny här på KS sedan jag för ett tag sedan bestämde mig för en 116234 med blå urtavla, roulettedatum och index. Har läst på forumet varenda dag i flera veckor och blir bara mer och mer sugen på att slå till för varje dag. Ja många av er känner nog igen sig i känslan!

Ni som köpt både nya och begagnade DJ, vad skulle ni säga är det viktigaste att fundera kring när det står i valet mellan en sprillans och en med ett par år på nacken? Några övriga tips/tankar som är bra att ha i åtanke om man går på en begagnad?

Förhoppningsvis snart ”DJ-owner”

/Leo
 
Senast ändrad:
Hej!

Ny här på KS sedan jag för ett tag sedan bestämde mig för en 116234 med blå urtavla, roulettedatum och index. Har läst på forumet varenda dag i flera veckor och blir bara mer och mer sugen på att slå till för varje dag. Ja många av er känner nog igen sig i känslan!

Ni som köpt både nya och begagnade DJ, vad skulle ni säga är det viktigaste att fundera kring när det står i valet mellan en sprillans och en med ett par år på nacken? Några övriga tips/tankar som är bra att ha i åtanke om man går på en begagnad?

Förhoppningsvis snart ”DJ-owner”

/Leo

Skulle jag köpa en 116234 idag hade jag nog övervägt att leta efter en beg i fint skick. Modellen är väl förmodligen inne på sista året och kommer ersättas under 2019 av urverk 3235. Skulle jag dock vara 100% säker på att klockan är en keeper (om nu någon som överhuvudtaget satt sin fot på detta forum kan vara säker på det?) är det ju väldigt nice att köpa en box fresh rolle från AD. Det gör man nog inte svinmånga gånger i livet.
 
Hur bärs en DJ i 36mm? Skulle gärna ha en sån framöver men jag gillar normalt klockor 40-42mm i dykarklassen. En 41mm DJ blir dels för dyr men för stor för klocktypen.
 
Tja. Behöver lite hjälp då jag fortfarande är ganska grön i klock(Rolex)träsket.
Letar efter en 36 mm DJ, svart stick dial, blå funkar i värsta fall, jubilee. Quickset av datumet vore att föredra men inte nödvändigt om det andra känns rätt.

Budget på ca 35k. Missade en nyservad 1603 här på forumet i veckan så nu är köpsuget ännu större än tidigare.

Är det nåt speciellt jag bör tänka på? Har kollat en massa på chrono24 men blir mest förvirrad.

Tack på förhand. :)
 
Hur bärs en DJ i 36mm? Skulle gärna ha en sån framöver men jag gillar normalt klockor 40-42mm i dykarklassen. En 41mm DJ blir dels för dyr men för stor för klocktypen.
6 siffriga DJ bärs nog större än dom äldre pga något biffigare bandhorn. Jag har 17,5cm handleder och tycker 116200 sitter bra och bekvämt.
Jag gick direkt ifrån 42mm Pelagos utan att det kändes konstigt.
DJ41 är superfin men jag tycker som du att storleken blir lite fel för modellen.
Så här sitter 36mm på mig.
IMG_20180531_170840-01.jpeg
 
Tja. Behöver lite hjälp då jag fortfarande är ganska grön i klock(Rolex)träsket.
Letar efter en 36 mm DJ, svart stick dial, blå funkar i värsta fall, jubilee. Quickset av datumet vore att föredra men inte nödvändigt om det andra känns rätt.

Budget på ca 35k. Missade en nyservad 1603 här på forumet i veckan så nu är köpsuget ännu större än tidigare.

Är det nåt speciellt jag bör tänka på? Har kollat en massa på chrono24 men blir mest förvirrad.

Tack på förhand. :)
4 siffriga är riktigt coola och tidlösa. Tyvärr tyckte jag att det var svårt att hitta exempel i bra skick, många är allmänt härjade, sönderpolerade och rassiga som sig bör efter typ 50år. Men ser du som många andra charmen i detta är det bara att köra :)

Personligen tycker jag att dom har gått upp för mycket i pris de senaste åren. Om du lägger till 10k så får du får en lätt beggad 6 siffrig som fortfarande är under garanti. Hänt klart värt det tycker jag.
 
4 siffriga är riktigt coola och tidlösa. Tyvärr tyckte jag att det var svårt att hitta exempel i bra skick, många är allmänt härjade, sönderpolerade och rassiga som sig bör efter typ 50år. Men ser du som många andra charmen i detta är det bara att köra :)

Personligen tycker jag att dom har gått upp för mycket i pris de senaste åren. Om du lägger till 10k så får du får en lätt beggad 6 siffrig som fortfarande är under garanti. Hänt klart värt det tycker jag.

Håller med om de fyrsiffriga. Precis i min smak.
Jag funderar på att lägga till några lappar till som du säger och köpa en sexsiffrig och då öppnar sig ännu ett kaninhål att famla bort sig i haha.
Ligger en 116200 på tradera med köp nu-pris på 42.5k, fast med oysterlänk istället. Men gillar inte oyster riktigt tyvärr. Annars hade jag nog funderat på den.
 
Håller med om de fyrsiffriga. Precis i min smak.
Jag funderar på att lägga till några lappar till som du säger och köpa en sexsiffrig och då öppnar sig ännu ett kaninhål att famla bort sig i haha.
Ligger en 116200 på tradera med köp nu-pris på 42.5k, fast med oysterlänk istället. Men gillar inte oyster riktigt tyvärr. Annars hade jag nog funderat på den.
Om du gör ett par inlägg till så kan du lägga in en köpesannons här på klocksnack. Betydligt tryggare än att fynda Rolex på Tradera.
Jag tror det krävs 20 inlägg för att få posta där.

Gripenbro kan också vara bra att ha koll på.
http://gripenbro.se/artiklar/watches/
 
Tillbaka
Topp