• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Hallå klockfränder:)

Fått hem en 1601 med posten idag, tänkte kolla skick osv ikväll efter jobbet:) snabb fråga: hur öppnar jag boettlocket på ett enkelt sätt? Gummiduk och vrida lite lätt eller är det ngt verktyg jag behöver?

Hallå klockfränder:)

Fått hem en 1601 med posten idag, tänkte kolla skick osv ikväll efter jobbet:) snabb fråga: hur öppnar jag boettlocket på ett enkelt sätt? Gummiduk och vrida lite lätt eller är det ngt verktyg jag behöver?
Varför ska du öppna? Med tanke på att du inte vet hur man öppnar så gissar jag på att du inte är urmakare. Be istället en sådan att öppna och ta en titt om du vill kolla urverket.

Varför ska du öppna? Med tanke på att du inte vet hur man öppnar så gissar jag på att du inte är urmakare. Be istället en sådan att öppna och ta en titt om du vill kolla urverket.
Intresserad av att se hur urverket ser ut , men gör det nog hos urmakare i samband med förkortning av länk.

Senast ändrad:
IMG_20180824_202257.jpg
IMG_20180824_202245.jpg
Då är den hemma :) 1601 från 1969. Älskar hur tavlan matchar länken!

Hur kommer det sig att just 34:an heter Date och inte Datejust? Försökt hitta svar på frågan, men gått bet.

https://www.bobswatches.com/rolex-blog/rolex-news/different-styles-rolex-date.html

- Launched in the early 1960s, the Rolex Date is a smaller alternative to the flagship Rolex Datejust collection. Sized at 34mm, it is 2mm smaller than the men’s Datejust case size at 36mm. Although originally conceived as a man’s watch, considering current watch trends, the Rolex Date is perfectly suited for a woman’s wrist too.

Tillbaka
Topp