• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Jag har en fråga angående datumhjulet på 116234 med blå stick dial. Har försökt att läsa och fråga runt men får olika svar.

Levererades alla 116234 blå stick dial med Roulette-hjul som standard, eller har det även funnits möjlighet att köpa den med svart datumhjul?

Förstår att datumhjulet går att byta ut i efterhand, men jag undrar om man har kunnat plocka ut en ny hos AD med svart datumhjul.
Olika datumhjul till olika tavlor, dessa går ej med roulette exempelvis(sen kan väl dr watch eller liknande ordna det):
IMG_20190122_121625.jpg

Jag förstår om du ångrar att ha låtit denna gå vidare - den är riktigt snygg. Får man fråga varför du släppte den, och vad du ersatta med?
Självklart kan du fråga... köpte lägenhet, ny familjebil p.g.a. tillökning i familjen:)
blir även en del extrautgifter i samband med detta, så klockan fick lämna, man får helt enkelt prioritera.
Blev ingen ersättning direkt, har fått ta det lite lugnt med köpen.

Tjena alla. Har kikat lite på en vintage DJ. "Problemet" är väl att jag har samlat på mig en del krav när jag har suttit på KS och kollat runt. Jubilee, svart tavla med vitguld fluted bezel (Inte two tone). Jobbar till vardags med IT-sälj och hoppas att klockan inte hade känts för "säljig".

Nu till saken. Det finns ju en del olika referenser. Vilka tror ni att man ska fokusera på baserat på ovan spec?

Påminner om mina egna preferenser innan första DJ köpet. :) Den kommer knappast upplevas som säljig eftersom klockan är otroligt mångsidig overall och i storlek (36mm). Som du skriver tror jag TT och guld får klockan att sticka ut mer, på gott och ont.

Beroende på hur mycket ”vintage” du vill ha kan du kolla 4 eller 5 siffriga modeller (1601, 16014) från tidigt 70 tal till sent 80 tal. Med dom modellbeteckningarna får du vitguldsbezeln. Har själv 16014 och klarar mig inte utan quick set av datumet.

Det enda problemet med Datejust är alla val man kan göra! Spontant fördel 116234 eller för dig? Har bestämt mig för jubilee och blå eller silver-tavla i alla fall, så det går framåt. Nya varianten från 2019 börjar komma in till AD i Stockholm.
Har alltid varit svag för den refflade ringen innan men bestämde mig för att testa den släta, och nu älskar jag den släta. kan va så att vi är nykära och att jag faller tillbaks till 116234 om ett tag igen.

Dem nya 2019 har väll inte det dolda spännet ?
tycker det gör halva klockan med dolt spänne.

Har alltid varit svag för den refflade ringen innan men bestämde mig för att testa den släta, och nu älskar jag den släta. kan va så att vi är nykära och att jag faller tillbaks till 116234 om ett tag igen.

men hade haft en bara så hade det nog blivit refflat.

Kommer ha den som enda klocka, var helt inställd på 216234 med blå tavla men slät ring är snyggt det med., ffa med silvertavla. Nya har inte dolt spänne nej, men jag föredrar oyster clasp då det innebär microjustering + easylink.

Kommer ha den som enda klocka, var helt inställd på 216234 med blå tavla men slät ring är snyggt det med., ffa med silvertavla. Nya har inte dolt spänne nej, men jag föredrar oyster clasp då det innebär microjustering + easylink.
Försök åka till en AD och testa dig fram, tror inte du kommer ångra dig vilken du än väljer. Grym klocka

Tjena alla. Har kikat lite på en vintage DJ. "Problemet" är väl att jag har samlat på mig en del krav när jag har suttit på KS och kollat runt. Jubilee, svart tavla med vitguld fluted bezel (Inte two tone). Jobbar till vardags med IT-sälj och hoppas att klockan inte hade känts för "säljig".

Nu till saken. Det finns ju en del olika referenser. Vilka tror ni att man ska fokusera på baserat på ovan spec?
Det du behöver ta ställning till är om du behöver quick set eller ej samt om du vill ha plexi eller safir.
Fyrsiffriga ref: saknar quick set och har plexiglas.
Femsiffriga: Har quick set men finns med olika glas. Har själv en 16014 som har plexi. Motsvarande med safir är ref 16234.

Det du behöver ta ställning till är om du behöver quick set eller ej samt om du vill ha plexi eller safir.
Femsiffriga: Har quick set men finns med olika glas. Har själv en 16014 som har plexi. Motsvarande med safir är ref 16234.
Bra sammanfattat av Harry, och som tillägg till frågeställningen ( @Danton ) blir DJen betydligt mer "vintage" med plexi jmf med safir om det är vintage karaktären duär ute efter, dvs 16014. Googla bilder på dessa modeller så får du en bra känsla för hur de skiljer sig åt.

Vet inte vad du har för budget och var din gräns för "vintage" går, men kanske en 16220 skulle passa?

zRolex-Datejust-16220-Black---111677.jpg

Är det bara 4-siffriga som har pie pan eller hur ser det ut med det?

Tack för hjälpen! Kanske ska säga att mitt mål är att hålla mig under 40 000:- med.

Tillbaka
Topp