cornil
Basic
Hur kommer det sig att det blir frätskador? Vad är det som fräter?Frätskador är vanligt i de äldre boetterna, jag skulle dock nog ändå byta krona och hals för att det kommer vara lättsammare att ställa tid och skruva in kronan!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hur kommer det sig att det blir frätskador? Vad är det som fräter?Frätskador är vanligt i de äldre boetterna, jag skulle dock nog ändå byta krona och hals för att det kommer vara lättsammare att ställa tid och skruva in kronan!
Hur kommer det sig att det blir frätskador? Vad är det som fräter?
Hur kommer det sig att det blir frätskador? Vad är det som fräter?
Det är en personlig åsikt såklart men även jag tycker att datejust är roligare än submariner. Dock har ju inte 41mm datejust varit särskilt populär innan Rolex hypen drog igång. Hade övriga stålmodeller i 40mm inte blivit orimligt hypade hade aldrig datejust 41 hängt med heller.”Inte behövas mycket” är ju relativt.
En datejust m vitguldsringen är ju på många sätt en mer intressant klocka än en sub om man bortser från andrahandsvärdet.
Så att en ny dj41 säljs för några tusen över list för den som inte orkat vänta känns mer rimligt än att betala ca 30k över list för en stålsub.
Min åsikt är att allt över 36mm känns "off" i proportioner när det gäller DJ.Fråga om storlek!
Jag har sneglat på en ny datejust och tidigare haft 1601. Nu tror jag att jag vill ha en modern. Slät ring med jubile är den kombon som faller mig i smaken, färg på tavla återstår att se.
Jag testade både den nya modellen i 36mm och 41mm (enbart kort på 41an med fel länk då dom inte hade rätt kombo i butik). Jag upplevde 36 som för liten (dumt nog har jag ingen bild) men 41an kändes helt ok. Dock är jag ovan med en så ”stor” klocka då jag till vardags bär en Omega Speedmaster 60th anniversary som är 38mm.
Vad tycker ni om nedan storlek?
![]()
![]()
Jag tycker att 41:an ser stor ut för att vara en datejust. 36:an upplevde även jag som väldigt liten när jag provade den första gången i butik, hade nästan uteslutande haft klockor över 40mm innan. Köpte den ändå och nu är jag supernöjd.Fråga om storlek!
Jag har sneglat på en ny datejust och tidigare haft 1601. Nu tror jag att jag vill ha en modern. Slät ring med jubile är den kombon som faller mig i smaken, färg på tavla återstår att se.
Jag testade både den nya modellen i 36mm och 41mm (enbart kort på 41an med fel länk då dom inte hade rätt kombo i butik). Jag upplevde 36 som för liten (dumt nog har jag ingen bild) men 41an kändes helt ok. Dock är jag ovan med en så ”stor” klocka då jag till vardags bär en Omega Speedmaster 60th anniversary som är 38mm.
![]()
![]()
Fråga om storlek!
![]()
![]()
Så jag lämnade in min 16233 på service och jag bad dem att inte polera klockan. Men min fråga är om man vill ha visarna utbytta eller om jag ska be dem använda orginalvisarna?
Jag personligen ser ingen anledning att byta dem då lume inte är något som behövs på denna klocka!Tycker på ett personligt plan att DJn är bäst lämpad på 36mm men smaken är som baken. Upplever du att 41an är stor nu kan den upplevelsen stanna kvar.
Varför skulle du vilja byta dem? Är det något fel med dem? Kan vara så att de har som krav att visarna ska bytas ut pga garanti
Tack! Grå/mörkgrå kanske....J-vlar vilken snygg tavla! Upp med fler bilderär den stålblå? Grå/svart?
Fantastiskt fin!Tack! Grå/mörkgrå kanske....
Ser olika ut i olika ljus/vinklar, men jag gillar den skarpt!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Det är en personlig åsikt såklart men även jag tycker att datejust är roligare än submariner. Dock har ju inte 41mm datejust varit särskilt populär innan Rolex hypen drog igång. Hade övriga stålmodeller i 40mm inte blivit orimligt hypade hade aldrig datejust 41 hängt med heller.
Som jag sa tidigare är 36mm datejust den populära storleken, dock verkar det vara så att eftersom datejust 41 ligger närmare i specs med sub,GMT etc och därför blivit den istället för 36 som blivit hypad.
Det låter som du ska kolla efter ref 1601 och 16014 inom den budgeten. 16234 heter reffen med safirglas.Letar atm en DJ någon som har tips på snygga ref nmr, krav: vitguld bezel, blå/svart tavla, helst jubilee
Budget 35k, tack
Trodde det var kort leveranstid på DJ41, men kan ju ha hänt mycket senare 2-3 månaderna. Bara nyfiken, har du någon uppgift på estimerad väntetid, eller är dom stängda?Självklart rider alla Rolexklockor, nya som begagnande, på Rolex-hypen. Men att det är väntetid på DJ41 endast för att den har nästan samma storlek som en pepsi är ju inte hela sanningen. Vet inte om dj36 är den populäraste av de två utanför KS heller.
Alla Rolex har ju blivit populära och ökat i pris och värde.
Tror mer det har att göra med att helt plötsligt har en dj41 med vitguldsring och jubilee blivit billig i jämförelse med en vanlig stål-sub.
När jag var nere i Stockholm så var jag in på alla Rolex AD:s, granted att de fått leverans samma dag men det fanns en hel del DJ 41, både stål och vitguldsring sittandes i montrarna. Går man in rätt dag så är det nog ingen väntetid så länge man inte beställer en specifik tavla!Trodde det var kort leveranstid på DJ41, men kan ju ha hänt mycket senare 2-3 månaderna. Bara nyfiken, har du någon uppgift på estimerad väntetid, eller är dom stängda?
Funkar ALLTID!Slapp dag idag. Tycker 116233 funkar till allt.
![]()
Mailade rob/nymans/krons och ingen har inne. Nymans nämnde att listan är stängd. Så det rimmar ju inte riktigt då, men man ska ju ha tur ocksåNär jag var nere i Stockholm så var jag in på alla Rolex AD:s, granted att de fått leverans samma dag men det fanns en hel del DJ 41, både stål och vitguldsring sittandes i montrarna. Går man in rätt dag så är det nog ingen väntetid så länge man inte beställer en specifik tavla!
Snackade med Nymans, Rob och Krons. Alla var stängda men Nymans hälsade att jag skulle höra av mig om någon månad för att få ställa mig i kö, då skulle leveranstiden vara ca 6-8 månader. Sedan hörde Rob av sig och sa att jag kunde komma in och lägga handpenning, i så fall var det 10-14 månader.Trodde det var kort leveranstid på DJ41, men kan ju ha hänt mycket senare 2-3 månaderna. Bara nyfiken, har du någon uppgift på estimerad väntetid, eller är dom stängda?
Som sagt så var jag in precis när de hade fått in och det fanns DJ41or som inte var tt i monterlådan där jag provade men mycket möjligt att de redan var tagna. Jag frågade inte då jag endast är ute efter 36Mailade rob/nymans/krons och ingen har inne. Nymans nämnde att listan är stängd. Så det rimmar ju inte riktigt då, men man ska ju ha tur också![]()
Antagligen, kan inte tänka mig ett enda skäl till att säga till kunder att det är stängd lista om de finns obokade i lager.Som sagt så var jag in precis när de hade fått in och det fanns DJ41or som inte var tt i monterlådan där jag provade men mycket möjligt att de redan var tagna. Jag frågade inte då jag endast är ute efter 36
Näe, precis. Hörde hos Nymans att de inte tar på fler personer på listor förrän nästa år?(Rolex)Antagligen, kan inte tänka mig ett enda skäl till att säga till kunder att det är stängd lista om de finns obokade i lager.
Tack så mycket.Det låter som du ska kolla efter ref 1601 och 16014 inom den budgeten. 16234 heter reffen med safirglas.
Sitter perfekt, ta det som sitter bra för dig, kolla om de har 40mm också, då jag tycker att 38mm och 40mm som är mest perfekt i handledenFråga om storlek!
![]()
![]()