• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

dempha

Rolex
2-Faktor
@dempha skrev nyss att han väntar på 36:an och har väntat i 3 månader. Så kanske snarare att det jubilee över oyster som gör det eller räfflad mot slät bezel. Vet du vilken ref din kompis fick köpa?

Skulle tippa på jubilee kontra oyster. Det var en 126200. Dem sa att räfflad blå tavla och oyster också gick att få fram inom 1-2 månader då.
När jag beställde min i maj så fanns det en blå 36a med slät ring och oyster inne
25DC9C77-487B-4733-B072-6F08CD1C126F.jpeg
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Trodde 36 var med eftertraktat än 41
När jag beställde min i maj så fanns det en blå 36a med slät ring och oyster inne
25DC9C77-487B-4733-B072-6F08CD1C126F.jpeg
Det är ju nästan lite sjukt, med tanke på att min kompis fick höra att det var 12-24 månaders kö på en 36 mm OP med blå tavla. Tänker att dem är så snarlika som att en no date sub skulle ha 24 månaders vänta och en date sub finnas i butik(vet att sub är mer lika varandra, men med tanke på dagens situation när i princip alla rolex modeller har kö):)
 

dempha

Rolex
2-Faktor
Det är ju nästan lite sjukt, med tanke på att min kompis fick höra att det var 12-24 månaders kö på en 36 mm OP med blå tavla. Tänker att dem är så snarlika som att en no date sub skulle ha 24 månaders vänta och en date sub finnas i butik(vet att sub är mer lika varandra, men med tanke på dagens situation när i princip alla rolex modeller har kö):)
Håller med om att modellerna i sig är snarlika bortsett från datumet men du får ta i beaktning att OPn listar 30% mindre än DJn också. Killgissar lite att tröskeln för folk som endast vill tjäna pengar på klockan är lite lägre att plocka ut en klocka för 60k och kränga vidare direkt än en klocka för 90k. 😀
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Håller med om att modellerna i sig är snarlika bortsett från datumet men du får ta i beaktning att OPn listar 30% mindre än DJn också. Killgissar lite att tröskeln för folk som endast vill tjäna pengar på klockan är lite lägre att plocka ut en klocka för 60k och kränga vidare direkt än en klocka för 90k. 😀
De är sant:) tänkte bara att det måste ju finnas några som köar för en blå OP man faktiskt tänker bära som inte orkar vänta två år:bag:
 

Kjellhoften

Cartier
2-Faktor
Det är ju nästan lite sjukt, med tanke på att min kompis fick höra att det var 12-24 månaders kö på en 36 mm OP med blå tavla. Tänker att dem är så snarlika som att en no date sub skulle ha 24 månaders vänta och en date sub finnas i butik(vet att sub är mer lika varandra, men med tanke på dagens situation när i princip alla rolex modeller har kö):)
Undra då vad den gula tavlan ligger på, livstid?
 
  • Like
Reactions: JDQ

Mr.Brown

Breitling
Hej på Er! Jag är relativt ny på forumet och har en fråga. Finns det något sätt att bevaka när det säljs t ex en Rolex 116200 eller 126200 på K&S? Hur gör man då? Tacksam för feedback.
 

Jrooth

Cartier
2-Faktor
Delar min erfarenhet av kölistan för 126234 samt gör en efterlängtad tillbakagång i tråden:

Jag fick ett akut sug för ett vardagligt komplement till min 14060M. DJ med fluted bezel och jubilee blev målet. Har ingen imponerande historik hos Nymans/Krons då de flesta köpen sker genom KS och blev informerad om att 6 månaders leveranstid beräknades. Återigen ett välkomnande och trevligt bemötande av krons, som alltid lyckas slå Nymans i bemötande och service med råge.

Chansade även och drog iväg ett par till Mail till AD’s i landet och Bergströms Uppsala svarade att de precis fått ett avhopp på en reservation och att den var min inom 72h. Otroligt trevligt bemötande/köpupplevelse genom hela processen.

Stod och vägde mellan blå & svart (inför beställning) då den blåa är avsevärt trevligare på bild. Men efter att ha lånat en kollegas svarta i ett par dygn var saken klar: Den måste upplevas i verkligheten. Färgen Bright Black som visar sig i grått/metallic/svart/lätt brun ton beroende på ljus och omgivning är sagolik.

Våga prova olika AD’s och färger tills ni hittar hem. Trevlig kväll!


243F4922-9479-4F10-BE37-2F016416AC79.png

7F4AE164-F366-436A-A5E5-319ABA0FCC51.png
 

Natex

Omega
2-Faktor
Från den senaste kontakt jag hade med AD i sommars så var 41 populärast, om man tittade bakåt.

Men nu har också trycket blivit högre på 126234. Så 2-3 månader blev 6-9 månader. Väntar nu på en 126234 med silvertavla och hoppas få plocka ut den i år.
 

Natex

Omega
2-Faktor
Delar min erfarenhet av kölistan för 126234 samt gör en efterlängtad tillbakagång i tråden:

Jag fick ett akut sug för ett vardagligt komplement till min 14060M. DJ med fluted bezel och jubilee blev målet. Har ingen imponerande historik hos Nymans/Krons då de flesta köpen sker genom KS och blev informerad om att 6 månaders leveranstid beräknades. Återigen ett välkomnande och trevligt bemötande av krons, som alltid lyckas slå Nymans i bemötande och service med råge.

Chansade även och drog iväg ett par till Mail till AD’s i landet och Bergströms Uppsala svarade att de precis fått ett avhopp på en reservation och att den var min inom 72h. Otroligt trevligt bemötande/köpupplevelse genom hela processen.

Stod och vägde mellan blå & svart (inför beställning) då den blåa är avsevärt trevligare på bild. Men efter att ha lånat en kollegas svarta i ett par dygn var saken klar: Den måste upplevas i verkligheten. Färgen Bright Black som visar sig i grått/metallic/svart/lätt brun ton beroende på ljus och omgivning är sagolik.

Våga prova olika AD’s och färger tills ni hittar hem. Trevlig kväll!


243F4922-9479-4F10-BE37-2F016416AC79.png

7F4AE164-F366-436A-A5E5-319ABA0FCC51.png
Grattis :)
 

Stuffe

Cartier
2-Faktor
Nån som kan ge input på skicket på denna? :) Tycker att den ser riktigt fin ut.


Det jag noterade var att det ser ut som en svart prick på "lume-plopparna"/timmarkeringarna vid klockan 5 och 11. Skrev och frågade om dessa, man han säger att det inte är några svarta prickar där.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Nån som kan ge input på skicket på denna? :) Tycker att den ser riktigt fin ut.


Det jag noterade var att det ser ut som en svart prick på "lume-plopparna"/timmarkeringarna vid klockan 5 och 11. Skrev och frågade om dessa, man han säger att det inte är några svarta prickar där.

Tycker också den ser fin ut men håller med dig om prickarna.
 
Topp