• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Min Rolex 16200 med Laxrosa tavla.
http://s646.photobucket.com/user/sjodahlwatch/media/ROLEXDJ_zps1572c944.jpg.html]
ROLEXDJ_zps1572c944.jpg
 

MAK

Friends of KS
Experterna, hjälp tack!

Om jag lyckas hitta en trevlig vintage datejust 'head only' för rimlig peng. Vad skulle en länk kosta inkl end links? Är det någon skillnad i pris mellan oyster o president, dvs är det ngn länktyp som är mer eftertraktad?

Några tips på var man köper länk?

Thx!
 

Sond

Patek
Inspirerad av Vaniljglass bild skaffade jag ett vintagemocka till min DJ, men vete fan om det blev så bra?
Vad tycker ni?

Tror mer på ett svart eller mörkbrunt krokoband till den silvriga tavlan.

Är loggan i guld och index i Silver eller speglas bara ljuset olika? Om loggan är i guld är det en tvåton i min smak..:D
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Är loggan i guld och index i Silver eller speglas bara ljuset olika? Om loggan är i guld är det en tvåton i min smak..:D
Speglas annorlunda. Bara silver . Har sett helståls date med index och logga i guld . Snyggt !

Angående armband så kan man hitta jubilee för ca 2000kr och oyster för 4-5000kr. President har jag bara sett i helguld... Sitter på storebror Day Date.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Experterna, hjälp tack!

Om jag lyckas hitta en trevlig vintage datejust 'head only' för rimlig peng. Vad skulle en länk kosta inkl end links? Är det någon skillnad i pris mellan oyster o president, dvs är det ngn länktyp som är mer eftertraktad?

Några tips på var man köper länk?

Thx!

Räkna med 2-3000 för en bra jubileelänk, och över 4 för en bra oysterlänk. Presidentlänkar kommer du inte att hitta i stål.

Leta på vintagerolexmarket.
 
  • Like
Reactions: MAK

Wi

NLA
2-Faktor
Väldigt fin tavla på den där! Med alldeles supervit lysmassa.

Är det en servicetavla? (Skicket och "T swiss made T" antyder det, men jag kan ju ha fel...). Luminova?

Boetten ser för övrigt ut att vara i fint skick den också!

mvh A

Riktigt fin tavla ja =) Gillar att den i starkt ljus blir mattgrå.
Det är en servicetavla, dock med dålig lume. Berätta gärna hur du kunde luska ut det? Vad brukar det stå om det inte står T swiss made T?

Boetten är riktigt fin. Den är visseligen polerad (för någon månad sedan innan jag köpte den) men väldigt bra gjort med jämna övergångar och jämna luggar.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Riktigt fin tavla ja =) Gillar att den i starkt ljus blir mattgrå.
Det är en servicetavla, dock med dålig lume. Berätta gärna hur du kunde luska ut det? Vad brukar det stå om det inte står T swiss made T?

Boetten är riktigt fin. Den är visseligen polerad (för någon månad sedan innan jag köpte den) men väldigt bra gjort med jämna övergångar och jämna luggar.
"T SWISS T", enbart på tavlor till 160X, om jag minns rätt.

Spanar lite efter en svart tavla...

mvh A
 
  • Like
Reactions: Wii

Sond

Patek
Just DJ tycker jag är en typ av klocka som nästan alltid vinner på läder. Fast det tycker jag om det mesta som är vintage men inte är dykare..:)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Har en fråga om DJ. Har inte DJ alltid varit 36 mm? Fick ett svar här på KS på en liknande fråga men vill reda ut dett en gång för all..:) Saken är att det dyker upp en del annonser som säger 34 mm. Här är ett exempel: http://www.bobswatches.com/vintage-rolex-datejust-two-tone-1601.html

Om det funnits 34 mm så kan jag tänka mig det de första åren men inte mer. Annonser kan ju såklart nli fel. Men det tycker jag är extremt slarvigt!

http://www.blocket.se/malmo/Rolex_Datejust_1601_med_nytt_laderband_49420806.htm?ca=11&w=3

Annonstips. Du ville väl ha dom där visarna? Iofs mörk tavla, men fin.
 

Sond

Patek
Oj vad fin! Men tyvärr måsta jag gå för en med ljus tavla. När jag ser den där tänker jag att DJ är som vintage Omegor. Det tar aldrig slut. Det finns hur många fina kombinationer som helst. Men kanske skulle börja samla..? Men just nu kan jag nog inte prioritera det, men tanken lockar. De är ju attraktivt prissätta.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Av nyfikenhet, och för att jag vill lära mig: hur gör du den bedömningen? Är det skillnaden mellan färgen på lysmassa på visare och tavla som avslöjar den?

//Johan
Det handlar ofta om en känsla man får efter att ha sett många ur. Men jag skulle väl säga, texten, ocentrerade indexmarkeringar, färgen och lysmassan. Men då detta är en liten bild är det i detta lägen endast gissningar.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Det handlar ofta om en känsla man får efter att ha sett många ur. Men jag skulle väl säga, texten, ocentrerade indexmarkeringar, färgen och lysmassan. Men då detta är en liten bild är det i detta lägen endast gissningar.

Hmm...möjligtvis att man kan ana att vissa index är off-center. Texten hade jag aldrig reagerat på då. Tack för input, intressant.

Visarna är dock Rolex-pr0n.
 
Topp