• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

"DAYTONA" trĂ„den! đŸ€™đŸŒ

FÄr vÀl kÀmpa vidare dÄ men kommer aldrig ge mig för drömklockan ska bli min :)
Högst sannolikt kommer du inte att fÄ det. Har köpt 6st nya Rolex senaste 2 Ären, utan att fÄ stÀlla mig pÄ lista pÄ Daytona. Listorna Àr liksom... tokstÀngda

Högst sannolikt kommer du inte att fÄ det. Har köpt 6st nya Rolex senaste 2 Ären, utan att fÄ stÀlla mig pÄ lista pÄ Daytona. Listorna Àr liksom... tokstÀngda
Kan kan rÀkna med det dubbla priset för att fÄ den direkt av privatsÀljare eller grÄhandlare?

Senast Àndrad:
TÀnker att eftersom jag stÄr pÄ listan och betalat handpenning för nya Explorer 1. sÄ om jag köper bÄde Explorern och DJ36 samtidigt sÄ kanske chansen finns?
Det skadar ju aldrig att frÄga. Men chansen Àr nog större om du köper nÄgra klockor i Àdelmetall till list som annars snurrar i montern

Tror ni det rÀcket att inhandla en Explorer 2021 och Datejust 36 hos AD:en för att fÄ stÀlla upp sig pÄ listan för en 116500NL svart? nÄgon som vet?
Antar att du skÀmtar

Varför skulle de sÀlja en daytona till en random kund nÀr de kan fÄ ut 300 för den genom andra kanaler?

Att du lĂ€gger pengar pĂ„ tvĂ„ klockor spelar knappast ADn nĂ„gon roll. De Ă€r inte direkt svĂ„rsĂ„lda klockor du köper. Köp skit som ingen vill ha för nĂ„gra hundra kanske du fĂ„r möjlighet att köpa en daytona
.kanske alltsĂ„

Senast Àndrad:
FÄr vÀl kÀmpa vidare dÄ men kommer aldrig ge mig för drömklockan ska bli min :)
Av erfarenhet handlar det inte bara om hur mycket pengar du spenderat utan Àven vad de tror att du Àr för typ av kund. Tror inte alls det Àr omöjligt att kunna skriva upp sig pÄ en svart daytona om du köper nÄn klocka till och vÄrdar relationen :)

Tror ni det rÀcket att inhandla en Explorer 2021 och Datejust 36 hos AD:en för att fÄ stÀlla upp sig pÄ listan för en 116500NL svart? nÄgon som vet?
Spelar det nagon roll om du star "pa listan" eller ej om DU aldrig far ett samtal...?

Dvs istf att tjafsa med folk sa sager AF..Japp vi skriver up dig pa intresselistan....och sa fort du gar ut ur butiken sa ar du bortglomd.
Ringer du sa far du svaret.."Du star pa listan.men vi har inte klocka X inne annu"

Spelar det nagon roll om du star "pa listan" eller ej om DU aldrig far ett samtal...?

Dvs istf att tjafsa med folk sa sager AF..Japp vi skriver up dig pa intresselistan....och sa fort du gar ut ur butiken sa ar du bortglomd.
Ringer du sa far du svaret.."Du star pa listan.men vi har inte klocka X inne annu"
Fy Fan!

Kan kan rÀkna med det dubbla priset för att fÄ den direkt av privatsÀljare eller grÄhandlare?
Dubbelt tror jag inte racker. Listpris ar val strax under 150' i Sverige.
Borjar narma sig USD 40K begart pa begmarknaden for en BNIB (och da ska du ju som alla andra har inne betala moms vid import fran 3e land)

Kolla lite pa Chrono24 sa far du en ide om vad som begars Hittar du en i Sverige sa kan det vara en god ide att betala lite for mycket om du koper av en serios saljare/butik.

Dubbelt tror jag inte racker. Listpris ar val strax under 150' i Sverige.
Borjar narma sig USD 40K begart pa begmarknaden for en BNIB (och da ska du ju som alla andra har inne betala moms vid import fran 3e land)

Kolla lite pa Chrono24 sa far du en ide om vad som begars Hittar du en i Sverige sa kan det vara en god ide att betala lite for mycket om du koper av en serios saljare/butik.
mm snart dags att hÀmta repet.

mm snart dags att hÀmta repet.
Ar val battre du lagger den energin pa att jobba overtid och spara lite langre?

Som det ser ut just nu ar det bara ett hall Rolex SS ( ja i stort dett alla Rolex ) gar prismassigt och det ar uppat. Vad som kanns dyrt idag ar snorbilligt imorgon.
Jag fick veta hur Dum i Hela Huvudet jag var som ar 2011 eller om det var 2012 betalade 130' for en i stort sett oanvand 116509 fullset och ca 1ar gammal da.....

Det enda tips jag kan ge dig ar att se om en beg ar billigare nagon annanstans i varlden och om du kan rakna hem en resa plus importkostnader ( for har inne ar vi alla arliga och betalar vara skatter med gladje da de gar till enbart bra andamal!)

For det priset tror jag du blir utan. Finns manga som glatt ger minst 50 till.
Men man ska aldrig saga aldrig. Kan du ta foregaende modell utan keramisk ring sa kanske....
under 300 med keramisk ring. du gör stora pengar och kan sÀkert skaffa nu dyrgripar direkt frÄn en AD som du kan göra pengar pÄ.

under 300 med keramisk ring. du gör stora pengar och kan sÀkert skaffa nu dyrgripar direkt frÄn en AD som du kan göra pengar pÄ.
Har aldrig salt en klocka sa jag bor vara i minoritet har inne.
Daremot foljer jag med prisutvecklingen och koper givetvis dar det ar billigast.
For 5ar sedan var det pa beg/gramarknaden. Idag ar det hos AF om man far/kan kopa det man vill ha dvs

2016 nÀr den modellen slÀpptes lÄg listpriset runt strax över 110Ž tkr om jag inte minns helt fel. Samma grÄhandlare som i annonsen sÄlde en vit för 150 tkr helt ny oanvÀnd som de fÄtt tag pÄ i Tyskland. Man kan notera att listpriset idag ligger strax över 140Ž.

StÄl Daytonan Àr ingen 300Ž tkr klocka bara för att man inte kan sÀtta upp sig i kön via en ÄterförsÀljare. Det Àr en fin klocka till listpris inget mer.

2016 nÀr den modellen slÀpptes lÄg listpriset runt strax över 110Ž tkr om jag inte minns helt fel. Samma grÄhandlare som i annonsen sÄlde en vit för 150 tkr helt ny oanvÀnd som de fÄtt tag pÄ i Tyskland. Man kan notera att listpriset idag ligger strax över 140Ž.

StÄl Daytonan Àr ingen 300Ž tkr klocka bara för att man inte kan sÀtta upp sig i kön via en ÄterförsÀljare. Det Àr en fin klocka till listpris inget mer.

Och likt forbannat saljs de pa begmarknaden for dessa pengar och mer.

Vill man vara het och inne sa betalar man. Cash is Trash. Sa ser det ut idag pa gott och ont.
Ar man gammal ute och forbrukad som mig......

Det Àr sinnesjukt att det ÀndÄ finns folk som betalar priserna som begÀrs, jag hade knappt betalat listpriset för 116500 och dÄ listpriset 2014 :D

Undrar hur mÄnga som hade betalat 140k idag om de inte skulle fÄ sÀlja den dyrare nÄgongÄng i framtiden sen?

Det Àr sinnesjukt att det ÀndÄ finns folk som betalar priserna som begÀrs, jag hade knappt betalat listpriset för 116500 och dÄ listpriset 2014 :D

Undrar hur mÄnga som hade betalat 140k idag om de inte skulle fÄ sÀlja den dyrare nÄgongÄng i framtiden sen?
Jag skulle lÀtt köpa den för 140k och aldrig sÀlja.

Och likt forbannat saljs de pa begmarknaden for dessa pengar och mer.

Vill man vara het och inne sa betalar man. Cash is Trash. Sa ser det ut idag pa gott och ont.
Ar man gammal ute och forbrukad som mig......

Det Àr inte sÄ att man tÀnker att det Àr nÄgon som Àr well connected hos en ÄterförsÀljare nÀr man ser nÄgon med en stÄl Daytona pÄ armen dessa dagar. Mest troligt har de köpt sina pÄ andrahandsmarknaden vid nÄgot skede. MÄ vara att de betalat 150- 180Ž, men att de nu skulle vara beredda att betala över 300Ž. Det Àr ren idioti.

Finns sÀkert mÄnga som gÀrna hade velat ha en Daytona utan planer pÄ att sÀlja den under sin livstid. LÀmnat den vidare i arv till barnen. Allt handlar inte bara om att man ska tjÀna pengar pÄ allt man köper. Det kan hÀnda att sÄ blir fallet i slutÀndan ÀndÄ om man har god smak och köper pÄ sig saker som senare visar sig bli eftertraktade.

Det vi ser idag Àr ett flockbeteende. Om man vill ha en Daytona Àr det vÀl bara att vÀnta tills hajpen lÀgger sig för det kommer den att göra förr eller senare.

Det Àr inte sÄ att man tÀnker att det Àr nÄgon som Àr well connected hos en ÄterförsÀljare nÀr man ser nÄgon med en stÄl Daytona pÄ armen dessa dagar. Mest troligt har de köpt sina pÄ andrahandsmarknaden vid nÄgot skede. MÄ vara att de betalat 150- 180Ž, men att de nu skulle vara beredda att betala över 300Ž. Det Àr ren idioti.

Finns sÀkert mÄnga som gÀrna hade velat ha en Daytona utan planer pÄ att sÀlja den under sin livstid. LÀmnat den vidare i arv till barnen. Allt handlar inte bara om att man ska tjÀna pengar pÄ allt man köper. Det kan hÀnda att sÄ blir fallet i slutÀndan ÀndÄ om man har god smak och köper pÄ sig saker som senare visar sig bli eftertraktade.

Det vi ser idag Àr ett flockbeteende. Om man vill ha en Daytona Àr det vÀl bara att vÀnta tills hajpen lÀgger sig för det kommer den att göra förr eller senare.
I normala fall gÀllande andra modeller skulle jag hÄlllt med dig men just daytona har ju sedan lÀnge vart rÀtt heta. Sedan hoppas jag det lÀgger sig men jag tror dessvÀrre inte det kommer ske

I normala fall gÀllande andra modeller skulle jag hÄlllt med dig men just daytona har ju sedan lÀnge vart rÀtt heta. Sedan hoppas jag det lÀgger sig men jag tror dessvÀrre inte det kommer ske

Ingen vet vad som kommer att ske i framtiden. Det Àr ett oskrivet blad. Daytonan var hajpad redan i slutet av 80-talet nÀr zenith modellen kom ut. Det var flera Ärs vÀntetid. Under 90-talet var det nÄgra Ärs vÀntetid nÀr jag frÄgade första gÄngen. Jag brydde mig inte om att sÀtta upp mig pÄ en dÄ jag inte var sÀker pÄ att jag skulle trivas med en Daytona. Listpris dÄ var 56Ž. Rund finanskrisen 2008- 2010 gick de för 85Ž- 95Ž. Begagnade lÄg runt listpriset. Följde lite annonspriser dÄ och funderade ett slag pÄ att köpa en. Men det rann ut i sanden. Sedan 2016 har hajpen varit extrem sedan den keramiska kom ut och de gamla med stÄlring har dragit ivÀg ocksÄ. Jag tror det finns nya möjligheter lÀngre fram för den som har tÄlamod bÄde begagnat och nytt. Trender kommer och gÄr. NÀr nÄgot blir för hajpat dör hajpen lite tillslut. Folk börjar titta efter annat. Folk som köpt Rolex kanske upptÀcker Omega istÀllet som faktiskt har slÀppt en del intressanta klockor pÄ sistone. Kanske fÄr de ett bÀttre bemötande frÄn butikerna dÀr. Inga problem att sÀtta upp sig pÄ kö för en viss modell Àven om det Àr vÀntetid etc. Nu sÀger jag inte att sÄ Àr fallet dÄ jag inte har nÄgon erfarenhet av Omegas ÄterförsÀljare mer Àn att jag har lÀmnat in nÄgra klockor som via deras försorg skickats till Schweiz pÄ service. Det har de skött brilliant. De har haft ett utmÀrkt sÀtt att hantera sina gamla vintage modeller till skillnad frÄn Rolex.

Tror inte att det gagnar Rolex det minsta i ett lÀngre perspektiv om det ska hÄlla pÄ sÄhÀr dÀr kunder möts av tomma montrar och goddag yxskaft svar frÄn personalen i butikerna. Det Àr bÀttre att lÀgga ner alla butikerna och skicka direkt frÄn fabrik till kund om det ÀndÄ aldrig finns nÄgot att visa upp. Man kan skicka klockan till ett service center vid behov av service.

Senast Àndrad:
Tillbaka
Topp