Vet faktiskt inte varför Daytonan inte var i ropet före Zenit verket. Troligen pga att den var manuell, folk ville ha quartsklockor som var mer exakta, plexiglas var vÀl inte heller nÄgot som var pÄ ropet eftersom det fans andra mÀrken med mer reptÄligt glas. Speedmastern ansÄgs vara en mycket bÀttre klocka. Omega överhuvudtaget var pÄ den tiden ansedd som ett bÀttre mÀrke.
Ingen vist vem Paul Newman var pÄ den tiden eller vilka klockor kÀndisarna hade, hur skulle man fÄ reda pÄ det? Inte direkt nÄgot dagstidningarna skrev om, internet och datorer fans inte.
Det var en annan tid helt enkelt, folk umgicks och roade sig pÄ ett annat sÀtt i föreningar och olika intresseklubbar, folk Äkte till folkparker och dansade pÄ helger, mÄnga var med i schack klubbar osv (dom flesta ungdomar kunde schack idag vet vÀl inge vad det Àr). Jag började tex med segelflyg nÀr jag var 14 Är vi var vÀl 15 personer som tog cert samtidigt. Varenda byhÄla hade en egen flyg klubb, pÄ den tiden fans ca 15-20 tusen certifikat (privata och kommersiella idag finns det knappt 3000) Att slÀnga flera tusen pÄ en klocka ansÄgs inte som helt friskt, det var mer accepterat att köpa en egen flygmaskin. Som sagt en helt annan tid med helt andra vÀrderingar.
Enda anledningen till att jag valde Daytonan var att den var snygg i mina ögon.
Personligen begriper jag inte att Daytonan eller Rolex överhuvudtaget Àr sÄ hypade. Vist Àr dom bra men det Àr en massproducerad klocka. Hade det sett lika dant ut ifall vi inte hade haft internet?
Vist Àr det intressant vad som kommer att hÀnda med Omega. Ta deras FOIS som slutade tillverkas förra Äret, dom gjorde vÀl 15-17 tusen ex totalt under drygt 10 Är eller vad det nu var. Inte sÄ poppis klocka men nu har priserna gÄtt upp. Att speedy med 321 verket inte Àr mer poppis förvÄnar mig med 1000-1500 tillverkade per Är. Kommer omega att tillverka den lika lÀnge som FOISen? Hur mÄng kommer dom att tillverka totalt och vad hÀnder med priserna ifall dom lÀgger ner modellen?
Men vem bryr sig om ifall priserna pĂ„ en beg klocka gĂ„r upp eller ner, man köper vĂ€ll för att den Ă€r snygg , för att anvĂ€ndas och för att behĂ„llas. Ăr man en horder sparar man pĂ„ allt (Ă€ven gamla schackspel)
Bjuder pÄ en bild frÄn Rolex broschyren 1980.