• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

"DAYTONA" tråden! 🤙🏼

Precis, olika boetter.
Nja varför då? Olika modeller. Antingen köper man gummi eller länk. Inte svårare än så 👍🏼
Jo, jag tycker det är dåligt att man medvetet gjort så att kunden inte ska kunna byta från gummi till länk senare om den e ändrar sig?
Och eftersom det är "förbjudet" att nånsin sälja en daytona om man vill kunna köpa nåt igen så blir man isåfall sittande med ett gummi, det är väl ok om man köper på länk, då kan du kasta på ett OF, med den skillnaden att det inte aluter tätt utan sitter som på en Yachmaster.

Sen om du inte tycker det är lite småfult att låsa klockan till ett gummiband medans man "förbjuder" kunden i fråga qtt sälja klockan det har ingwt med mina åsikter att göra. :)

Mvh.

Jag har förstått att det är olika boetter till OF och länk, att man blir fast med det man köpt alltså.
Det ar det svar jag ocksa fatt. Andlankarna passar inte,och det finns inget "ombyggnadskit" fran Rolex da det ar strangerligen forbjudet att pilla pa deras design.
Naganstans laste jag att det mojligtvis var Rollieworks som kunde fa lank att passa pa gummisnodd,men det ar ju givetvis inte orginal och darmet helgeran for manga.

Ok ok, ja för jag fick för mig sist vi var ut å käkade att du inte var så förtjust i gummit, men har man resurser aå kan man väl köpa en länk i efterhand i värsta fall?

Sen om detbi papperen står att den såldes på gummi betyder väl kanske lite mindre, om än inte helt oviktigt.

Ja, jag tycker rose passar fint på dig, jag tror aldrig jag sett dig bära gult guld, men av egna erfarenheter så kunde jag tycka att gulguld gjorde en väldigt blek.

Personligen så gillar jag vitguldaren med meteorite tavlan, speciellt pånoyster faktiskt. Men du skulle alltså inte köpa en sån "for keeping" om du blev erbjuden i vitt guld? Wg på länk då?
Som en ren investering om du fick köpa av AD?

Slm sagt, jag skulle gärna ha en vitguldsmeteorite, men då skulle den bli använd 3 ggr om året (kanske), så jag föredrar stål. Lite mindre lätt att repa och känns som en bättre "bruksklocka" rent generellt (oavsett om man bortser från köekostnaden och antar i wtt exempel att det vore samma pris för guld och stål, så skulle jag ändå välja stål då jag köper en för att bruka, så jag är eg inte ett dugg intresserad av marknadspriset, bara jag inte behöver betala det. Men omnjag fick välja en gulddaytona eller en i stål till en kostnad av 140k, då hade jag valt stålklockqn, just för att jag köper för att bruka. Hade jag sett det som en investering så hade jag naturligtvis sett det ur en annan vinkel.)
:)
Blev jag erbjuden en Meteorit pa gummisnodd sa tackade jag jag oavsett material. Och sa fort kopet var gjort sa skulle jag erbjuda AF forsta tjjng pa klockan om de loste en helguldare at mig.
Win-Win for bagge parter. Givetvis ska jag ha marknadspris,men lamnar tillrackligt med utrymme sa AF kan gora den vinst de behover.

Det skrivs lite om att detta ar den vag AP vill ga i framtiden.
Salj nya klockor till listpris till de basta kunderna. Ta inbyten och darmed kontroll over begmarknaden och salj dessa till marknadspris. Da maximerar de sin vinst samt breddar sin kopgrupp. Det ar formodligen en hel del potentiella kunder som ar sugna pa en AP/Rolex/PP men som enbart vill handla fran en auktoriserad AF med den trygghet det anda innebar,och villiga att betala lite extra for just detta samt formodligen ocksa mojligheten att kunna fa kopa nagot till listpris nu nar man "Etablerat en Relation" som det heter pa nyfikonsprak.

Senast ändrad:
Jo, jag tycker det är dåligt att man medvetet gjort så att kunden inte ska kunna byta från gummi till länk senare om den e ändrar sig?
Och eftersom det är "förbjudet" att nånsin sälja en daytona om man vill kunna köpa nåt igen så blir man isåfall sittande med ett gummi, det är väl ok om man köper på länk, då kan du kasta på ett OF, med den skillnaden att det inte aluter tätt utan sitter som på en Yachmaster.

Sen om du inte tycker det är lite småfult att låsa klockan till ett gummiband medans man "förbjuder" kunden i fråga qtt sälja klockan det har ingwt med mina åsikter att göra. :)

Mvh.
Vill du ha möjlighet att kunna byta motor till en T8 om du köper en Volvo med D4 i också?

Klockorna designas ju och byggs olika för att tilltala olika kunder. Precis som tvåtons Daytona har guld på bezelen och således inte skulle vara supersnygg/passa bra med TT länk.

Olika klockor för olika smak.
Så tänker jag kring det hela.

Vill du ha länk så köper du en med länk.
Vill du ha OF så köper du det.
Vill du ha tvåton så köper du det.

Det andra känns ju som nödlösningar för de som inte kan köpa eller får tag på det de vill.

Vill du ha möjlighet att kunna byta motor till en T8 om du köper en Volvo med D4 i också?

Klockorna designas ju och byggs olika för att tilltala olika kunder. Precis som tvåtons Daytona har guld på bezelen och således inte skulle vara supersnygg/passa bra med TT länk.

Olika klockor för olika smak.
Så tänker jag kring det hela.

Vill du ha länk så köper du en med länk.
Vill du ha OF så köper du det.
Vill du ha tvåton så köper du det.

Det andra känns ju som nödlösningar för de som inte kan köpa eller får tag på det de vill.
Jo, fast farföräldrar anstränga sig för att ÄNDRA på botten för att det inte ska passa med både länk och gummi?
Jag tycker det känns lite hybris.

Men det vet vi ju att detta företaget har haft länge.

Och ang din jämförelse med Volvo, så känns det väl mer jämförbart om jag vill kunna slänga på dubbdäck på en bil jag köpt med sommardäck? Det är väl en mer rättvis jämförelse?
Jag menar, jag ber junintw om en möjlighet att kunna byta ut urverket till något med andra komplikationer eller längre PR...

Senast ändrad:
Önskar jag levde i din värld där det bara är att "köpa" från AD.
Nja, jag kanske generaliserar lite.
Är fullt medveten om situationen.
Men är man i läget att man har möjlighet att handla en Daytona från AD så antar jag att man även har möjligheten att välja vilken modell man vill ha i det segmentet.

Men det är ju även som sagt fritt fram att handla i andra hand om man inte lyckas från AD.

• Like
Reactions: PJZ
Tillåt mig bryta in med en bild på klockan ifråga, från Nymanskalaset:

448CF2B8-76AA-4877-AC5E-A640515D5EF1.jpeg

Jag minns starkt hur den gav mig en känsla av oövervinnerlighet - någon slags Jan Emanuelsk energi. Mycket bra!

Zoomade lite i bilden, meteoriten är mycket snyggare än vad jag föreställt mej... :oops:
Ja, den var LÅNGT över förväntan. Hade aldrig gissat att meteorittavla skulle vara något för mig men med blank guldboett, svart bezel, svarta subdials och gummi blev det på något sätt en perfekt kombo av sportkronograf och bling bling.

Vad tror ni, kommer den här hetsen över just daytona att släppa inom någorlunda snar framtid?
Jag prestigen skulle inte störas öht om begpriserna föll till strax under wller iaf strax över list.

Som det är nu blir det ju verkligen hysteri. Folk betalar mer än 100% i påslag, 150%, för att komma över nåt de sen inte kan/vågar använda pga just samma hets..

Det vore säkert betydligt fler som skulle våga bruka sina daytonas om de kostade 150k beg ist för 350 (I stål)

Och detta är ingen värdespekulering på det viset, då jag helt enkelt inte är speciellt intresserad av begpriset för egen del eg. Men det skulle på låt sätt kännan lite mindre risk att bära en klocka som kostar 150k än en som kostar 400k.
Eller som guldmodellerna, en miljon snart!?
Daytonan kostar ju inte långt ifrån en Aquanaut eller en 15300 nu, sett till listpris vs begpris.

Kommer fler modeller från rolex att dra iväg såhär (borträknat gmt som redan är i skyarna och intw långt efter)

Men vad tror ni, är det lite av ett mode att man SKA/förväntas ha åtminstone en exklusiv klocka om man vill ha nån som helst stil och klass.

Går man bara tillbaka 5 år så var det ju inte alls samma sak.
🤔

• Like
Reactions: PJZ
Vad tror ni, kommer den här hetsen över just daytona att släppa inom någorlunda snar framtid?
Jag prestigen skulle inte störas öht om begpriserna föll till strax under wller iaf strax över list.

Som det är nu blir det ju verkligen hysteri. Folk betalar mer än 100% i påslag, 150%, för att komma över nåt de sen inte kan/vågar använda pga just samma hets..

Det vore säkert betydligt fler som skulle våga bruka sina daytonas om de kostade 150k beg ist för 350 (I stål)

Och detta är ingen värdespekulering på det viset, då jag helt enkelt inte är speciellt intresserad av begpriset för egen del eg. Men det skulle på låt sätt kännan lite mindre risk att bära en klocka som kostar 150k än en som kostar 400k.
Eller som guldmodellerna, en miljon snart!?
Daytonan kostar ju inte långt ifrån en Aquanaut eller en 15300 nu, sett till listpris vs begpris.

Kommer fler modeller från rolex att dra iväg såhär (borträknat gmt som redan är i skyarna och intw långt efter)

Men vad tror ni, är det lite av ett mode att man SKA/förväntas ha åtminstone en exklusiv klocka om man vill ha nån som helst stil och klass.

Går man bara tillbaka 5 år så var det ju inte alls samma sak.
🤔
Salange pengar (pa banken) ar absolut vardelost och alla har sackar av dessa eller kan lana mer eller mindre gratis sa kommer priserna bara ga at ett hall sett over tid.
Precis som hus guld aktier skog och tom begagnade bilar just nu. Foremal som finns i begransad upplagga.
Pengar kan ju skapas ur tomma luften i oandliga mangder. En trillion till Bidens infrastruktursprogram (smaka pa den 1.000,000,000,000,) USD var ju bara for en hog med halvdementa gubbar och gummor att klubba igenom.
Det var ett program i ett land......

Beachseien var iskall vad jag minns nar den slapptes och flera ar framat. Har for mig jag kunde kopt en mintgron for knappa 100K pa Kaplans runt 2011,men passade.
Dumt gjort med facit i hand...och dessa ar favoriter idag.
Verkligen. Folk gillade inte färgerna och såg de som klockor som liknade leksaksklockor mer än lyxvaror. Tiderna ändras ganska mycket.

Tillbaka
Topp