• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

"DAYTONA" trĂ„den! đŸ€™đŸŒ

GÀrna en vitguldstavla, Àven om det egentligen inte blir rÀtt. Tycker att denna tavlan Àr lite trist
Körde WG panda tavla ett tag i min 116520...kÀnner mig fortfarande lite smutsig efter det...:sorry:
DÄ kostade tavlan 7 lakan...o löstes motvilligt hos AD (köp o byte). GÄr det bestÀlla nya tavlor idag till fel ref?

Körde WG panda tavla ett tag i min 116520...kÀnner mig fortfarande lite smutsig efter det...:sorry:
DÄ kostade tavlan 7 lakan...o löstes motvilligt hos AD (köp o byte). GÄr det bestÀlla nya tavlor idag till fel ref?
Är faktiskt osĂ€ker pĂ„ om det gĂ„r att bestĂ€lla en wg-tavla till stĂ„l-Daytona, men jag hade inte blivit förvĂ„nad om man blir nekad

Lite smÄprat och charm och dÄ fick man att prova 116515LN och 116519LN.
515 Àr snygg men försvinner pÄ min hudfÀrgad. 519 dÀremot kan man rocka!

"Ta mitt kort och hÀmta certifikaten", men... ja, det Àr redan sÄld. BÄda WG, RG och YG han hade.
Det bara Àr sÄ att jag "hade tur att besöka just idag innan alla tre Àgarna hÀmtade sin nya klocka , och som Àr snÀll nog att tillÄta mig prova den"!
Jaha:D

Jag tror att dom försökte att fÄ mig och köpa nÄnting annat ocksÄ för att fÄ köpa den. LÄt oss hoppa att dom ringer efter den andra köparen "har Ängrat sig" ;-)

20190306_103210.jpg
20190306_102900.jpg
20190306_102754.jpg

Lite smÄprat och charm och dÄ fick man att prova 116515LN och 116519LN.
515 Àr snygg men försvinner pÄ min hudfÀrgad. 519 dÀremot kan man rocka!

"Ta mitt kort och hÀmta certifikaten", men... ja, det Àr redan sÄld. BÄda WG, RG och YG han hade.
Det bara Àr sÄ att jag "hade tur att besöka just idag innan alla tre Àgarna hÀmtade sin nya klocka , och som Àr snÀll nog att tillÄta mig prova den"!
Jaha:D

Jag tror att dom försökte att fÄ mig och köpa nÄnting annat ocksÄ för att fÄ köpa den. LÄt oss hoppa att dom ringer efter den andra köparen "har Ängrat sig" ;-)

20190306_103210.jpg
20190306_102900.jpg
20190306_102754.jpg
Ibland har man bra timing, olyckligt att alla tre redan var sÄlda pÄ förhand till Àgarna :wtf:

Visst, ibland hÀnder det. Men vad Àr oddsen att man lyckas gÄ in helt obokad och AD bara har alla fÀrgar som man vill se ligger runt och vÀntar pÄ deras Àgare att hitta tiden och hÀmta klockorna?

Om det var mig sÄ skulle jag övernatta utanför butiken och aldrig tillÄtit nÄn random prova klockan... eller? Tycker ni att alla tre stycken Àr verkligen redan sÄlda?

Visst, ibland hÀnder det. Men vad Àr oddsen att man lyckas gÄ in helt obokad och AD bara har alla fÀrgar som man vill se ligger runt och vÀntar pÄ deras Àgare att hitta tiden och hÀmta klockorna?

Om det var mig sÄ skulle jag övernatta utanför butiken och aldrig tillÄtit nÄn random prova klockan... eller? Tycker ni att alla tre stycken Àr verkligen redan sÄlda?
Har varit med om nÄgot liknande hos AD i Cph nÀr Yacht-Master pÄ Oysterflex var helt ny, men dÄ gÀllde det bara en klocka förstÄs. SvÄrt att verifiera sanningshalten i detta fall, men lÄter mÀrkligt förstÄs att Àgarna redan köpt samtliga, men att kunder fÄr komma in och prova tills dess att Àgarna hÀmtar ut dem?

Har varit med om nÄgot liknande hos AD i Cph nÀr Yacht-Master pÄ Oysterflex var helt ny, men dÄ gÀllde det bara en klocka förstÄs. SvÄrt att verifiera sanningshalten i detta fall, men lÄter mÀrkligt förstÄs att Àgarna redan köpt samtliga, men att kunder fÄr komma in och prova tills dess att Àgarna hÀmtar ut dem?

Det kan jag gÄ med. Men i det hÀr fallet gick det annorlunda .

I början sÄ sa han att dom har ingen. Efter lite smÄprat sÄ hade han en RG "som Àr lÀttare att fÄ tag i". Sen, nÀr jag sa att den Àr snygg men passar inte riktigt min hudfÀrgad sÄ hade han vit helt plötsligt. Senare in konversationen erbjud han att testa YG ocksÄ om jag vill det.
AlltsÄ tre stycken av samma omöjlig att fÄ klockan, i tre fÀrgar, med tre Àgare som har ingen tid att hÀmta ut dom...

Det var rÀtt komiskt :D
Vet inte vad jag ska tro, men han var trevlig och jag hoppas pÄ att han ringer i nÄgra dagar sÄ man fÄr köpa den.

Skillnaden kvalitetsmÀssigt dÄ?
Enda skillnaden man behöver tÀnka pÄ Àr den vad gÀller utseendet. Vad som pÄverkas utseendemÀssigt tack vare verket Àr registrenas placering, vilka linjerar med index vid 3 och 9. Annars Àr det modellen i sig som Àr betydligt snyggare Àn sina eftertrÀdare, men det har ju ingenting mer med verket att göra.

SĂ„g just att rubberb gjort lite band till oysterflex Daytonas. Synd de har den svarta ”ramen” runt bandet. Gillade inte det riktigt. ÄndĂ„ lite sugen pĂ„ att testa ett grönt kanske.

D2DD4D8F-926A-442E-BB13-E7A09D975F05.jpeg
4AFC08B2-F664-48F0-9110-5986CE5D5A80.jpeg
3E579F92-7A8E-4490-866E-0F23CAEB8BEB.jpeg

Skillnaden kvalitetsmÀssigt dÄ?
Det finns en stor skillnad mellan Zenith urverk, det har en mer gammaldags lateral clutch, medan Rolex har med modern vertical clutch. Det mÀrks bl a pÄ att kronografvisaren pÄ Zenith hoppar till lite nÀr du startar och stannar det, medan Rolex Àr vÀldigt exakt och ÄterstÀller perfekt. Vidare kan du inte hacka balansen pÄ Zenith. Dessutom med en lateral clutch skall du inte ha igÄng kronografen för lÄnga perioder dÄ det orsakar slitage pÄ urverket som i lÄnga loppet krÀver service. En vertical clutch kan du ha igÄng hur lÀnge som helst utan nÄgon pÄverkan pÄ urverket.

Sedan har Zenith högre svÀngningsfrekvens i urverket vilket ger mjukare flyt i visarna nÀr det Àr igÄng.

SÄ visst finns det rÀtt stora skillnader kvalitetsmÀssigt mellan de bÄda urverken

Senast Àndrad:
Det finns en stor skillnad mellan Zenith urverk, det har en mer gammaldags lateral clutch, medan Rolex har med modern vertical clutch. Det mÀrks bl a pÄ att kronografvisaren pÄ Zenith hoppar till lite nÀr du startar och stannar det, medan Rolex Àr vÀldigt exakt och ÄterstÀller perfekt. Vidare kan du inte hacka balansen pÄ Zenith. Dessutom med en lateral clutch skall du inte ha igÄng kronografen för lÄnga perioder dÄ det orsakar slitage pÄ urverket som i lÄnga loppet krÀver service. En vertical clutch kan du ha igÄng hur lÀnge som helst utan nÄgon pÄverkan pÄ urverket.

Sedan har Zenith högre svÀngningsfrekvens i urverket vilket ger mjukare flyt i visarna nÀr det Àr igÄng.

SÄ visst finns det rÀtt stora skillnader kvalitetsmÀssigt mellan de bÄda urverken
Rolex vred vÀl ner zenithverket frÄn 36000 till 28800?

Tillbaka
Topp