• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den alldeles lagom stora Hamilton tråden

Tänkte berätta lite om HAMILTON Khaki King
IMG_1521.jpg

MODEL : H64455533
ENGINE : Hamilton Calibre H-40 (ETA 2836-2)
POWER RESERVE : 80 hours
CASE SIZE : 40 mm
CASE THICKNESS : 11 mm
21,600 bph 6Hz (inte 28,800 bph 8Hz)

Bra med klockan: 80 timmars reservtid! Nackdelen med detta är att den bara tickar 6 gånger per sekund inte 8 för att spara energi. Tycker den är väldigt slim för att vara en automatiskt klocka! Älskar hur kronan skyddas av boetten. Roligt med exibition caseback men inte nödvändigt då den bygger på ETA 2824. Seen one, seen them all ;-) Älskar att minutvisaren sträcker sig hela vägen till minutmarkeringen! Tycker personliga inte om klockar som inte gör detta. Du får väldigt väldigt mycket bang for the buck för en swiss auto! Kostar runt 4000 kr.

Nackdelen med klockan: Bara 50m inte 100m då den saknar screw down krona! Usch! Detta betyder att du helst inte ska simma med klockan även om det går. Väldigt mycket "glare". Vet inte om de inte har penslat på anti-glare eller om tavlan är bara shiny? Skit dålig lume! Seiko or Orient har 100% bättre lume. Men kul att siffrorna lyser upp, gjorde inte på tidigare modeller. Skulle vilja att sekundvisare har lite rött på sig som khaki field, men du kan inte få allt i i denna värld! Sist blir det väldigt lätt smårepor på den där runda ringen. Lite charmigt men samtidigt lite tråkigt.

Senast ändrad:
Hej! Finns det någon som vet när Hamilton khaki King auto med ETA2834 slutade tillverkas? Har förstått att det är H40 urverket numera? Samt att hur ofta man behöver serva ett 2834?
Tror det var i början på 2017 de slutade med 2834. Har själv H-40 som igentligen är en ETA 2836-2, tror den enda skillnaden är designen på rotorn (ser ut som ett H) och power reserv 80 timmar och att den då tickar 6 inte 8 gånger per sekund. Alla dessa bygger på ETA 2824 som är en riktigt beprövad arbetshäst som alla urmakare kan. Finns dessutom mycket reservdelar vilken gör att det blir billigare att lämna in. Nästan alla tillverkare vill att du lämnar in var 5:e år, men detta är lite bullshit, räcker med 8-10 år eller när den den tappar/vinner för mycket tid (tycker jag).

Senast ändrad:
Tänkte berätta lite om HAMILTON Khaki King
IMG_1521.jpg

MODEL : H64455533
ENGINE : Hamilton Calibre H-40 (ETA 2836-2)
POWER RESERVE : 80 hours
CASE SIZE : 40 mm
CASE THICKNESS : 11 mm
21,600 bph (inte 28,800 bph)

Bra med klockan: 80 timmars reservtid! Nackdelen med detta är att den bara tickar 4 gånger per sekund för att spara energi. Tycker den är väldigt slim för att vara en automatiskt klocka! Älskar hur kronan skyddas av boetten. Blir en mer "maskulin" klocka. Roligt med exibition caseback men inte nödvändigt då den bygger på ETA 2824. Seen one, seen them all ;-) Älskar att minutvisaren sträcker sig hela vägen till minutmarkeringen! Tycker personliga inte om klockar som inte gör detta. Du får väldigt väldigt mycket bang for the buck för en swiss auto! Kostar runt 4000 kr.

Nackdelen med klockan: Bara 50m inte 100m då den saknar screw down krona! Usch! Detta betyder att du helst inte ska simma med klockan även om det går. Väldigt mycket "glare". Vet inte om de inte har penslat på anti-glare eller om tavlan är bara shiny? Skit dålig lume! Seiko or Orient har 100% bättre lume. Men kul att siffrorna lyser upp, gjorde inte på tidigare modeller. Skulle vilja att sekundvisare har lite rött på sig som khaki field, men du kan inte få allt i i denna värld! Sist blir det väldigt lätt smårepor på den där runda ringen. Lite charmigt men samtidigt lite tråkigt.

Tror det var i början på 2017 de slutade med 2834. Har själv H-40 som igentligen är en ETA 2836-2, tror den enda skillnaden är designen på rotorn (ser ut som ett H) och power reserv 80 timmar och att den då tickar 4 inte 6 gånger per sekund. Alla dessa bygger på ETA 2824 som är en riktigt beprövad arbetshäst som alla urmakare kan. Finns dessutom mycket reservdelar vilken gör att det blir billigare att lämna in. Nästan alla tillverkare vill att du lämnar in var 5:e år, men detta är lite bullshit, räcker med 8-10 år eller när den den tappar/vinner för mycket tid (tycker jag).

Nu lugnar vi oss lite här.
2824 slår i 4 Hz dvs 8 slag/sekund (28, 800 bph). H40 slår i 3 Hz dvs 6 slag/sekund (21,600 bph). Inget annat.

När kommer dagen då Hamilton gör en riktig Khaki Field i 40mm?

Älskar Khaki Field men två ändringar jag gärna sett är just 40mm samt vit datum på svart bakgrund.

Gör de den klockan köper jag en till.

Finns ju 2 redan med det du efterfrågar.

B438C782-E1E7-44AC-96BC-20F3E6EA4BA0.png
BFD248D8-C8FE-4188-830F-18D1BECAA55A.png

Den har vit bakgrund på datumvisaren, inte svart. Dessutom ser de klockorna ut som skräp i jämförelse med riktiga Khaki Field. Den inre cirkeln gör klockorna för röriga. De har förövrigt inte ens lyckats få till samma storlek på siffrorna.

Den klassiska Khaki Field är ljusår bättre.

hamilton-khaki-field-38mm-black-dial-mens-automatic-watch-p8468-24975_image.jpg

Jag missuppfattade vad du menade angående datum.
Den har vit bakgrund på datumvisaren, inte svart. Dessutom ser de klockorna ut som skräp i jämförelse med riktiga Khaki Field. Den inre cirkeln gör klockorna för röriga. De har förövrigt inte ens lyckats få till samma storlek på siffrorna.

Den klassiska Khaki Field är ljusår bättre.

hamilton-khaki-field-38mm-black-dial-mens-automatic-watch-p8468-24975_image.jpg

Är väldigt sugen på en hamilton, speciellt då jag vill ha en flygare till samlingen, vilka webbsidor är bäst för att beställa ifrån?

Är väldigt sugen på en hamilton, speciellt då jag vill ha en flygare till samlingen, vilka webbsidor är bäst för att beställa ifrån?
Bäst vet jag inte, men Uret.se och Cdon.com har ett visst utbud om du vill beställa från Sverige. Annars finns alltid Jomashop (tull+moms tillkommer) men även Olfert-co.de (inom EU, ingen tull+moms).

De sistnämnda har ett lite bättre utbud än de förstnämnda. Inte beställt från Olfert eller Jomashop, men många här på KS har varit nöjda med dem :) Lycka till!

Bäst vet jag inte, men Uret.se och Cdon.com har ett visst utbud om du vill beställa från Sverige. Annars finns alltid Jomashop (tull+moms tillkommer) men även Olfert-co.de (inom EU, ingen tull+moms).

De sistnämnda har ett lite bättre utbud än de förstnämnda. Inte beställt från Olfert eller Jomashop, men många här på KS har varit nöjda med dem :) Lycka till!

Grymt! Tack för hjälpen:)

Beställde hem en Khaki Field 42mm på länk, väntar med spänning men är lite orolig över storleken, vad har ni för invändningar på klockan och vad tycker ni om storleken?
Beställde en 42a vilket låter väldigt stort medans 38:a låter väldigt litet, blir det någon field watch känsla över en så stor klocka på 42mm?

Beställde hem en Khaki Field 42mm på länk, väntar med spänning men är lite orolig över storleken, vad har ni för invändningar på klockan och vad tycker ni om storleken?
Beställde en 42a vilket låter väldigt stort medans 38:a låter väldigt litet, blir det någon field watch känsla över en så stor klocka på 42mm?
Jag har bara ägt den i 38 mm, och den kändes för liten. Kan med det sagt inte säga så mycket mer om 42:an eftersom jag inte testat den, men personligen hade jag nog föredragit 42 mm :) Hoppas du blir nöjd! Släng gärna upp lite bilder i tråden när du fått hem den.

Ingen här som är sugen på att byta upp sig i storlek på sin Khaki? Jag har en blå på länk som jag lagt ut till byte då jag tycker den är precis liiite för stor men gillar den som tusan annars. Men som sagt en 38 skulle det nog varit så jag byter gärna om någon får lust. (Länk behövs ej, går fint med läder). Dom är rätt långa dom här rackarna. Kommer ihåg att jag provade en 42a som var väldigt lååång men tänkte då att 38 skulle bli för litet. Nu när jag har ett par andra 38or inser jag att det nog är precis lagom!

Jag har en 38mm Khaki Mechanical och tycker att det är en perfekt storlek för en field watch. Har dock smala (16,5cm) handleder.
Kass bild från i somras:
PSX_20180807_205413.jpg

Tillbaka
Topp