• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den alldeles lagom stora Hamilton tråden

Jag har en 38mm Khaki Mechanical och tycker att det är en perfekt storlek för en field watch. Har dock smala (16,5cm) handleder.
Kass bild från i somras:
PSX_20180807_205413.jpg
Ja, den gränsar till och med till att vara för stor för dig.
Har själv 7,75 och upplever 38mm bra även om jag gärna hade testat en 40mm Khaki. Har en klocka på 41mm och den tycker jag är för stor så den samlar bara damm.

Fast egentligen hänger det på om man gillar små eller stora klockor. Problemet med Khaki Field är att den har så långa bandhorn att du behöver ha rejäla handleder för att det ska se bra ut med 42. För någon som har tunna handleder men som gillar stora klockor är det bättre att satsa på en klocka som exempelvis SKX007 med proportionellt mindre bandhorn men större diameter.

Beställde hem en Khaki Field 42mm på länk, väntar med spänning men är lite orolig över storleken, vad har ni för invändningar på klockan och vad tycker ni om storleken?
Beställde en 42a vilket låter väldigt stort medans 38:a låter väldigt litet, blir det någon field watch känsla över en så stor klocka på 42mm?
Jag köpte en 42 khaki på läder och jag tycker den bärs bra på 42! Det är inget stort Case så det gör inget att den är 42. Den hade även kunnat vara 43 utan att jag tyckt den varit stor. Tycker inte att dessa klockor ska vara för små.
De hade även någon 40 mm men för mig fel tavla.

Jag har en 38mm Khaki Mechanical och tycker att det är en perfekt storlek för en field watch. Har dock smala (16,5cm) handleder.
Kass bild från i somras:
PSX_20180807_205413.jpg
Hmm, jag mailade faktiskt uret och bytte till en 38mm istället efter att ha kollat runt lite på youtube också, tack för referensbilden:)

Stort grattis till köpet. En kanonklocka utan tvekan.
Saknar min. Passar mycket bra på svart läder också :).
PSX_20190108_181747.jpg
Tack! Ja jag ser det!
Förstår det, det är en mysig klocka :) jag har tidigare inte haft något intresse med att byta band men har ett sug nu så denna klocka kommer nog väl till pass!

Stort grattis till köpet. En kanonklocka utan tvekan.
Saknar min. Passar mycket bra på svart läder också :).
PSX_20190108_181747.jpg
Kommer ser kanon ut, tror att canvas är det starkaste valet :) Skall leka lite med min. En av Nilas gamla Khaki säger hej :)

511B86C7-A2F5-459B-A775-F62172AFEB00.jpeg
Väntar otåligt på att få hem min 38mm för att se om jag bestämde mig för rätt storlek, under tiden fortsätter jag fråga andra i tråden vad de har för storlek på sina Khakis, för att få någon slags referensbild, så, vad har ni för storlek?:)

Hur är läsbarheten på 38an i silver? I vissa lägen ser den bra ut men bland ser det riktigt risigt ut med silver på silver. Hur är det i praktiken? Någon som vet Nilas tex?

Väntar otåligt på att få hem min 38mm för att se om jag bestämde mig för rätt storlek, under tiden fortsätter jag fråga andra i tråden vad de har för storlek på sina Khakis, för att få någon slags referensbild, så, vad har ni för storlek?:)

Som tredje KS-ägare till klockan kan jag säga att min är 38mm. Min handled är 19cm som referens. Jag tycker att den bär något större och jag tror inte att jag skulle kunna bära 42mm versionen bekvämt :) Jag tycker att den bär ganska likt klockan den bytte plats med. Det var en Tisell Pilot 40mm. Den klockan är visserligen väldigt slimmad.

Hur är läsbarheten på 38an i silver? I vissa lägen ser den bra ut men bland ser det riktigt risigt ut med silver på silver. Hur är det i praktiken? Någon som vet Nilas tex?

Den är ju inte jättetydlig med olumade siffror när det är mörkt och ljusa visare mot ljus bakgrund utan AR när det är ljust men har iallafall tydliga siffror. Huvudsaken är ju att den är snygg och bekväm :)

Haha njae visst är det så att man inte köper en ful obekväm klocka men det är ju lite bra om man lätt ser vad klockan är. Om inte så finns ju snygga armband utan klocka. Både snyggt och bekvämt! :)

God afton!
Tack alla som bidragit med inspiration i tråden för trevlig läsning.
Jag har efter ett gäng dykare (Seiko, micros) velat ha något lite mer subtilt/allround utan vridring men ändå med lite attityd och inte för dressat.
Hade under en tid en CWC GS Sapphire (uppdaterad G10) som är sjukt cool, gillar verkligen field watch stuket.
Det som gjorde att det blev flipp var att den var lite i minsta laget samt att fasta bandstift begränsar urvalet av band.

Ganska länge har jag då sneglat på den populära Hamilton khaki field i 38mm versionen.
Blev dock inte att jag gjorde nåt åt klådan förrän jag upptäckte 40mm versionen som inte fått så mycket kärlek i tråden. Blev förälskad i den lite brantare bezelen och tycker proportionerna på boetten är helt perfekta.
Föredrar även den rena oysterlänken till denna framför den varianten som finns till 38an.
Till skillnad från en del andra gillar jag även den lite plottriga tavlan och att 12an och 6an är lite större än de övriga siffrorna.
Ska jag anmärka på något så är det väl att dom kanske borde skippat 3an brevid datumfönstret istället för att förskjuta den åt höger.
Hursomhelst så landade den idag och efter en del meck med att korta länken sitter den som en smäck på handleden.
Ska prova med nato och canvas jag har hemma under helgen också. Får nog även investera i ett schysst läderband till den framöver.
Sammanfattningsvis är jag såhär ett par timmar in i ägandet av min första Hamilton väldigt nöjd. Tror att det kan bli fler i framtiden då dom har en hel del kul modeller. :)
Nog svamlat här kommer ett par halvdassiga bilder på underverket:
20190125_192805.jpg

20190125_192812.jpg

20190125_192341.jpg

Önskar alla en fortsatt fin kväll och hoppas på mer aktivitet i denna tråden! ;)

Tillbaka
Topp