• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den alldeles lagom stora Hamilton tråden

lofgreno

Audemars
Nu har man kört ett litet test på dinkan. 9.00 har den gått 42 timmar. Tickar fortfarande. På denna tid går den 7 sek efter. Så jag tycker det är mer än godkänt. :)
20190309_091054.jpg
 

Sinn104

Breitling
Detta är en repost från en annan tråd, tänkte det även passar in här då det är en ....Hamilton!
https://klocksnack.se/threads/har-du-råkat-ut-för-en-klockolycka.105572/

Tappade min älsklings klocka (Hamilton Khaki King) på glaset när jag skulle ta ut kläderna från gym skåpet. Då det hände så snabbt och plötsligt var det svårt att bli förbannad och jag hade en dos lyckohormoner i kroppen efter träningen. Trodde även att det bara var att byta glaset (FEL).

Lämnade in klockan hos Swatch group i Kungsholmen/Stockholm. Urmakaren nämnde att de inte hade reservdelar för denna modell på kontoret samtidigt som jag fick lära mig att glassplitter kan tränga sig in där solen inte skiner. Hamilton Khaki King är kanske inte en best seller i Sverige? Receptionisten nämnde att de väntade på reservdelar innan en urmakare från kontoret monterade alla delar. De byte ut hela urverket H-40 (ETA 2824), händerna, packningen, glaset och urtavlan! Alltså hela klockan förutom boetten och armbandet ha ha! Lämnade in klockan 15 januari och hämtade ut klockan 21 februari. Kostade 3215,50 vilket försäkringsbolaget betalade minus självrisken 1500 kr. Kostnadsförslaget var i början 3000 kr men de räknade inte med att byta urtavlan som kanske fick någon repa.

Det positiva med besöket:
- Fick 24 månader garanti på utfört arbete! Inte dåligt!
- Klockar håller tiden väldigt bra! Gick lite snabbt innan.
- Fick ett Hamilton resefodral som de använde under transporten (se bild).

Upplevelsen:
Trodde jag skulle besöka en klockaffär som bara säljer swatch group klockor, men det var mer som ett vanligt kontor på 4:e? våningen! Fanns urmakare, receptionist och vanlig personal. De sålde alltså inga klockor där. De hade alla deras reklamtidningar och visade upp några vanliga swatch klockor i en hylla. Vanligt kontor helt enkelt! Vet inte riktigt vad jag skulle förvänta mig ;-) Är ingen gammal veteran.

Slutsats från min erfarenhet och er feedback:
Det är när du tar av klockan som olyckan oftast är framme! Undvik annars dörrhandtag (vår största fiende) och bra att lämna in på rutinkontroll kanske främst för att testa packningen (bibehålla vattentätheten). Det tar annars tid att lämna in klockan. Hade tur att det bara tog lite mer än en månad. Kan tänka mig att det tar betydligt längre beroende på märke/problem.
Faktura.JPG

Hamilton case.JPG
 

lofgreno

Audemars
Detta är en repost från en annan tråd, tänkte det även passar in här då det är en ....Hamilton!
https://klocksnack.se/threads/har-du-råkat-ut-för-en-klockolycka.105572/

Tappade min älsklings klocka (Hamilton Khaki King) på glaset när jag skulle ta ut kläderna från gym skåpet. Då det hände så snabbt och plötsligt var det svårt att bli förbannad och jag hade en dos lyckohormoner i kroppen efter träningen. Trodde även att det bara var att byta glaset (FEL).

Lämnade in klockan hos Swatch group i Kungsholmen/Stockholm. Urmakaren nämnde att de inte hade reservdelar för denna modell på kontoret samtidigt som jag fick lära mig att glassplitter kan tränga sig in där solen inte skiner. Hamilton Khaki King är kanske inte en best seller i Sverige? Receptionisten nämnde att de väntade på reservdelar innan en urmakare från kontoret monterade alla delar. De byte ut hela urverket H-40 (ETA 2824), händerna, packningen, glaset och urtavlan! Alltså hela klockan förutom boetten och armbandet ha ha! Lämnade in klockan 15 januari och hämtade ut klockan 21 februari. Kostade 3215,50 vilket försäkringsbolaget betalade minus självrisken 1500 kr. Kostnadsförslaget var i början 3000 kr men de räknade inte med att byta urtavlan som kanske fick någon repa.

Det positiva med besöket:
- Fick 24 månader garanti på utfört arbete! Inte dåligt!
- Klockar håller tiden väldigt bra! Gick lite snabbt innan.
- Fick ett Hamilton resefodral som de använde under transporten (se bild).

Upplevelsen:
Trodde jag skulle besöka en klockaffär som bara säljer swatch group klockor, men det var mer som ett vanligt kontor på 4:e? våningen! Fanns urmakare, receptionist och vanlig personal. De sålde alltså inga klockor där. De hade alla deras reklamtidningar och visade upp några vanliga swatch klockor i en hylla. Vanligt kontor helt enkelt! Vet inte riktigt vad jag skulle förvänta mig ;-) Är ingen gammal veteran.

Slutsats från min erfarenhet och er feedback:
Det är när du tar av klockan som olyckan oftast är framme! Undvik annars dörrhandtag (vår största fiende) och bra att lämna in på rutinkontroll kanske främst för att testa packningen (bibehålla vattentätheten). Det tar annars tid att lämna in klockan. Hade tur att det bara tog lite mer än en månad. Kan tänka mig att det tar betydligt längre beroende på märke/problem.
Faktura.JPG

Hamilton case.JPG
Ja, råkade ut för nåt liknande med en annan klocka, fick byta ut hela quartz urverket. Gick på en slant.
Men bra att veta att det finns Swatch Group på Kungsholmen inför framtida klockservice eller liknande. :)
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Snabb fråga till Hamiltonkunniga KS:are :)

Passar länken från en 40mm med 20mm luggar på en 38mm med 20mm luggar?
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Jag jämförde mellan 38 auto och 40 auto.

Jag har ställt mig frågan själv några gånger tidigare. Kollat om någon på internet har svar, men har gott lottlös.
Samma här :) Tänkte att jag kanske kunde knipa en 40mm kvartsare, sno länken och flippa head-only billigt och på så sätt komma billigare undan än att köpa länken löst :hilarious:
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Kan väl uppdatera kring ärendet hos Uret.
Inga konstigheter alls. De hörde av sig att de skulle beställa en ny klocka till mig och be lagerpersonalen hålla koll på datumfönstret innan de skickar iväg. Så bra av uret.

Har fått hem två band till Khakin. Lär bara invänta klockan nu.
0D2635BF-0DDC-49A5-8C23-B8973C174E3F.jpeg
 

Janala69

Breitling
Gokväll,
Var i Sverige kan jag få tag på en Hamilton X-Patrol H76566351, inte direkt det lättaste. Är mywatch.nu en pålitlig aktör?
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Jag fick en ny khaki av uret nu. Snabbt och smidigt. Så nu är jag nöjd och belåten.
461DAA44-8B3E-469B-98A4-2EA81A6DC780.jpeg

Gött att det löste sig så fort! På min Khaki field 40 som jag också handlade från uret så var inte visarna i synk:
20190130_173930.jpg

Påtalade problemet via mail, inga problem dom mailade tillbaka en returfraktsedel. Tog drygt 2 veckor att få tillbaka klockan men problemet var kvar om än kanske nåågot lite mindre påtagligt. :arghh: :banghead:
20190225_093625.jpg

Så ett mail till, väldigt tillmötesgående, ny fraktsedel. Och mer väntan...
Denna gången tog det lite längre tid, ungefär 3 veckor. Men denna gången blev det bra! :happyhappy:
20190321_190009.jpg

Så summa summarum är jag nöjd. Alltid trist att behöva skicka tillbaka sin nya klocka direkt och dessutom 2 gånger. Men de löste det tillslut och helt utan tjafs. :)
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Kör väl en liten paketöppning:
Ebay global shipping --> Dubbelt så dyrt och 5 gånger så lång transporttid.
20190321_175142.jpg

Lite sliten ytterbox men det står ju rätt på locket iallafall.
20190321_175400.jpg

Innerbox i metall! Vad lurar härinne?
20190321_175422.jpg

Ahh en Khaki Mechanical H695190 (H69519133), 40mm manuell med ETA 2804. :)
20190321_175545.jpg

Wristshot:
20190321_181956.jpg

Lume:
20190321_182653.jpg

Bonusbild med brorsan:
20190321_182434.jpg


Tack för mig! :)
 

farfar

Breitling
Är inne på att införskaffa mig en Hamilton Ventura H24551731 men skulle vilja känna och klämma lite på den innan.
616oZnSaDYL._UX679_.jpg

Kan man se vilka butiker som har vilka klockor inne på fysiskt lager? Ifall man vill kolla på olika versioner av Hamilton Ventura för att se vilken som passar bäst på handleden, för att se vilken butik i sverige som man ska resa till?
 
Topp