• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den alldeles lagom stora Hamilton tråden

Tobyponken

Cartier
Vet inte om du skrivit tidigare i tråden men vad blev det och var köpte du? Är själv sugen på en manuell 38mm
Det blev denna ref H70515137. Automatisk med H10 verket, 42 mm på länk för 4500 pix av My Watch. 38 mm tror jag hade blivit för litet på min 19,5 cm handled.
Beställde för ca 6 veckor sedan vilket jag kan tycka är skandalöst lång leveranstid. Hade jag inte fått aviseringen så hade jag hävt köpet på måndag.
 

Crispie

Rolex
Det blev denna ref H70515137. Automatisk med H10 verket, 42 mm på länk för 4500 pix av My Watch. 38 mm tror jag hade blivit för litet på min 19,5 cm handled.
Beställde för ca 6 veckor sedan vilket jag kan tycka är skandalöst lång leveranstid. Hade jag inte fått aviseringen så hade jag hävt köpet på måndag.
#Corona kanske? Eller verkar dom allmänt sega?
 
Någon som äger/ägt en H13431553?
C0135E5B-AFA4-49B6-9C1C-A5EFC4496B65.jpeg
Finns en på tradera :)
Screenshot_20200511-133744_Tradera.jpg
 

dino

Omega
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av både H-10 urverket samt det tidigare ETA som numer sitter på bl.a Khaki King? Hiss eller diss på ena eller andra? Föredrar ni något av dem? Märkbar skillnad i lägre beat rate på H10:an?
 

Tobyponken

Cartier
Hej alla Hamiltonfans!
Vet inte om jag hittat något band i min samling som känns riktigt 100 tillsammans med min KFA. Vad har ni för för favoritband på era KFAs?
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av både H-10 urverket samt det tidigare ETA som numer sitter på bl.a Khaki King? Hiss eller diss på ena eller andra? Föredrar ni något av dem? Märkbar skillnad i lägre beat rate på H10:an?

Klart att det är skillnad i beat rate 2824 går ju på 28800bpm och H10 på 21600. Dock är H10 ett väldigt bra verk enligt min erfarenhet. Haft två khaki med det och bägge har gått 1-2 sek +/dygn. Det är väl inom cosc? Och gångreserven är ju kanon. Hamilton använder den bättre varianten av verket jämfört med t.ex Certina som har snålvarianten med gånghjul och gånghake i plast och en juvel mindre i många av sina klockor. :)
 
Någon som har erfarenhet av både H-10 urverket samt det tidigare ETA som numer sitter på bl.a Khaki King? Hiss eller diss på ena eller andra? Föredrar ni något av dem? Märkbar skillnad i lägre beat rate på H10:an?
What @BoZ80 said :) Hade tidigare Murphen som körde H10, och även om jag personligen föredrar högre beat rate före PR så tycker jag H10an var ganska trevlig.
 

Mackan502

Breitling
Någon som har erfarenhet av både H-10 urverket samt det tidigare ETA som numer sitter på bl.a Khaki King? Hiss eller diss på ena eller andra? Föredrar ni något av dem? Märkbar skillnad i lägre beat rate på H10:an?

Jag köpte khaki king för några månader sedan och det stämmer med den tidigare kommentar, det går 1-3 sekunder per dygn, det är ju min vardags klocka och jag är helt nöjd med den, det är ganska häftig med gångreserven när man slutar jobbet på fredag, tar klockan av och sen tar man klockan på igen på måndag och det går fortfarande. Jag kan gärna rekommendera Khaki King. Its good to be the KING!
 

dino

Omega
2-Faktor
Klart att det är skillnad i beat rate 2824 går ju på 28800bpm och H10 på 21600. Dock är H10 ett väldigt bra verk enligt min erfarenhet. Haft två khaki med det och bägge har gått 1-2 sek +/dygn. Det är väl inom cosc? Och gångreserven är ju kanon. Hamilton använder den bättre varianten av verket jämfört med t.ex Certina som har snålvarianten med gånghjul och gånghake i plast och en juvel mindre i många av sina klockor. :)
Tack för den extra inblicken i verket. Något jag inte hade en aning om rörande snålvariant vs bättre. :)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag är definitivt inte den som köper om klockor jag haft tidigare. Men... Med H khaki är det tydligen en annan femma. Först hade jag en blå 40mm
IMG_20180912_075816.jpg
som var jäkligt trevlig men liiite för stor så den gick iväg till en kompis. Eftersom jag gillar modellen och historiken runt modellen så blev det direkt en 38a svart istället.
IMG_20190214_140440.jpg

Också en väldigt trevlig klocka, prisvärd som sjutton men av någon anledning klarade den inte konkurrenterna i klocklådan så den fick gå iväg till @Nilas som lovade att ta hand om den för evigt! :)D). Nu har jag inte köpt något på länge men suget efter en sommarbeater som dessutom skall agera skidklocka o allmän G-shock ersättare fick mig att ramla ned i khaki träsket en tredje gång. Känns jäkligt bra so far. Quartz denna gång såklart för den skall få smaka action så fort de går. Grön för en skön tactical känsla o billig nog för att kunna piskas i alla möjliga sammanhang. Riktigt cool beater faktiskt och sjukt bekväm.
IMG_20200515_165525.jpg
 

lind5150

Breitling
Jag har en Hamilton khaki field mechanical 38mm. Sedan några månader knäpper och sprakar det jag drar upp klockan. Jag har inte vågat använda den på ett tag och tänkte skicka in den på garantilagning/service. Jag hittar inte var jag ska skicka den eller någon kontaktadress. Hur och var kontaktade ni som haft nåt garantiärende Hamilton watches?
 

Barfly

Cartier
Jag har en Hamilton khaki field mechanical 38mm. Sedan några månader knäpper och sprakar det jag drar upp klockan. Jag har inte vågat använda den på ett tag och tänkte skicka in den på garantilagning/service. Jag hittar inte var jag ska skicka den eller någon kontaktadress. Hur och var kontaktade ni som haft nåt garantiärende Hamilton watches?
Borde väl skicka den till butiken där du har köpt den?
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Jag har en Hamilton khaki field mechanical 38mm. Sedan några månader knäpper och sprakar det jag drar upp klockan. Jag har inte vågat använda den på ett tag och tänkte skicka in den på garantilagning/service. Jag hittar inte var jag ska skicka den eller någon kontaktadress. Hur och var kontaktade ni som haft nåt garantiärende Hamilton watches?

https://www.swatch.com/sv_se/servic...c-ab-swatch-division-sweden-stockholm-112-34/

Kanske?
 

Boberu

Breitling
2-Faktor
Hej alla kunniga! Jag har blivit sugen på en khaki automatic 38mm och i stort sett bestämt mig för den med stålarmband, alltså ref:H70455133.
Nu har jag förstått att vissa tillverkare ibland flyttar på hålen för bandstiften några mm för att passa armbandet. Alltså, vet någon om stålarmbandet endast passar till den ref den säljs tillsammans med eller även till de varianter som säljs med skinnarmband?
 

Jpg

Cartier
2-Faktor
Hej alla kunniga! Jag har blivit sugen på en khaki automatic 38mm och i stort sett bestämt mig för den med stålarmband, alltså ref:H70455133.
Nu har jag förstått att vissa tillverkare ibland flyttar på hålen för bandstiften några mm för att passa armbandet. Alltså, vet någon om stålarmbandet endast passar till den ref den säljs tillsammans med eller även till de varianter som säljs med skinnarmband?
Spelar det nån roll om du ändå är sugen på länken? Jag köpte en gång en khaki chronograph på läder som jag sedan kompletterade med länk, det var inga problem. Har för övrigt aldrig hört om detta fenomen, vore spännande att veta var du hört det? Avslutningsvis, köp länken! De är svindyra i efterhand!
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Spelar det nån roll om du ändå är sugen på länken? Jag köpte en gång en khaki chronograph på läder som jag sedan kompletterade med länk, det var inga problem. Har för övrigt aldrig hört om detta fenomen, vore spännande att veta var du hört det? Avslutningsvis, köp länken! De är svindyra i efterhand!
Det är ovanligt men finns på någon enstaka modell. Bulowas "månklocka" vad den nu heter äreen sådan. Har aldrig hört att det skulle gälla för någon Hamilton.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor

Jpg

Cartier
2-Faktor

Tobyponken

Cartier
Testade min Khaki Auto med länkarmband för första gången igår. Hann tyvärr inte ta någon bild för den åkte av på en gång.
Blev förvånad över hur rasslig länkarmbandet kändes och över att det endast finns två hål för mikrojustering. Hittade inget vettigt sätt att få till passformen till 100%. Finns det möjligtvis kortare länkar att köpa till?
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Testade min Khaki Auto med länkarmband för första gången igår. Hann tyvärr inte ta någon bild för den åkte av på en gång.
Blev förvånad över hur rasslig länkarmbandet kändes och över att det endast finns två hål för mikrojustering. Hittade inget vettigt sätt att få till passformen till 100%. Finns det möjligtvis kortare länkar att köpa till?
Håller med. Ingen skön känsla alls tycker jag. Passformen däremot var helt okej på min faktiskt. Bifogar gammal bild, då den fick lämna väldigt snabbt :)
7A2D556F-9BDE-41B0-AF31-CE82A155F6CF.jpeg
 
Topp