• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Så...
372
+ Finns med plexi, 1.5mm tunnare än 422.
+ ”Renare” tavla, dock subjektivt om det är positivt eller inte.
+ Bör vara billigare att serva.
- ”Gammal” om jag vill ha plexi.
- 26/26mm band och ej medföljande gummi (om plexi).

422
+PR-indikator på baksidan.
+26/22mm band, gummi medföljer.
+ Kompletterar min 560 bättre.
- 1.5mm tjockare än 372.

Så...
372

422
- 1.5mm tjockare än 372.
372 har numera 26/22 band har jag för mig. tror det varit så sen S-serien

Så...
372

422
- 1.5mm tjockare än 372.
Dessutom är siffrorna liiite större på 372.. syns inte så tydligt på bilder, men när du håller klockorna bredvid varandra märks det. Verkligen ingen dealbreaker dock

Dessutom är siffrorna liiite större på 372.. syns inte så tydligt på bilder, men när du håller klockorna bredvid varandra märks det. Verkligen ingen dealbreaker dock
Det förklarar en hel del faktiskt. Trodde det var skillnaden på glas som gjorde det. Bra info!

174FAD9C-94B0-4549-949A-A3A598C12C38.jpeg

Större text på 372 också? Är det lume i texten eller är det en synvilla?

Om jag tänker om helt då, behålla 560 och komplettera med 372 eller 422? Blir väl mer kaka på kaka men samtidigt får jag ju dome och 1950-boetten med den ”rena” designen jag gillar med 560.

560 och 422 är en mycket bra kombo om du vill bryta av lite med sekundvisare och pr bak. Gillar du clean design är det 372 som gäller.
Sen är det viss höjdskillnad modellerna emellan precis som du är inne på men det blir rent subjektivt i slutändan vad man fastnar för, bägge är riktigt grymma.

74a7e70b58932d1450e1db0239fcec43.jpg

849cbd3061e06193970bde853110523e.jpg

372 väger mindre också.
Dels måste vi till att börja med förutsätta att 372 med safir vägs för rättvisans skull, och dels är det klart att någon fjuttig extravikt tillkommer på 422 iom den tillkommande PR-modulen i urverket..

Vidare är det en 673 som vägs på bilden och inte en 372. Kan diffa en aning de två emellan då vissa smärre ingrepp gjorts i urverket på 673 (dock troligen viktpåverkande i extremt liten omfattning)..

Dels måste vi till att börja med förutsätta att 372 med safir vägs för rättvisans skull, och dels är det klart att någon fjuttig extravikt tillkommer på 422 iom den tillkommande PR-modulen i urverket..

Vidare är det en 673 som vägs på bilden och inte en 372. Kan diffa en aning de två emellan då vissa smärre ingrepp gjorts i urverket på 673 (dock troligen viktpåverkande i extremt liten omfattning)..
Kalla mig galen men jag föredrar att klockan väger lite mer... På denna punkt föredrar jag nog 422

Du är som en glappande kontakt! :D
Fy faaaaaan vad jobbigt! Har beställt två 26/22mm-band nu, tror jag lutar åt 372 med plexi eftersom 372 är något tunnare.
Men jag ändrar mig varje kvart. :D
Jag älskar att min Bronzo är tjock som fan och väger mycket. Tror att känslan jag vill åt är att jag har ett verktyg på handleden och inte ett smycke.

Men jag förstår att du velar. Jag velade i över ett år mellan 372 och 422 , det minns nog @Palenkovich ganska väl :D Till slut valde jag 372 och jag ångrade mig aldrig.

Det är mer DNA. Men det betyder inte att subsekund är fel.
Det snyggaste är dock ”fiddy-layout” om det ska vara subsekund enligt mig.
Mer DNA, mindre DNA... Finns historiska modeller både utan och med subsekund, good enough for me..
Ja Fiddy-tavla är alltid snyggast, just därför de klokt nog är så snåla med den..

Så...
372

422
- 1.5mm tjockare än 372.
Vilket band som följer med en viss Panna har (åtminstone för mig) ungefär 0,0001% betydelse..

Mer DNA, mindre DNA... Finns historiska modeller både utan och med subsekund, good enough for me..
Ja Fiddy-tavla är alltid snyggast, just därför de klokt nog är så snåla med den..
Bråkar bara lite med dig.
Jag blir mer och mer liberal ju längre tiden går. Dna hit och dit. Det är ju moderna pannor vi snackar om. Jag tycker man ska strunta i allt och köpa det man gillar.

Tillbaka
Topp