”Min vän” längtar också tills Due 38mm släpps hos AD. @Ernesto har lovat att hålla koll och meddela när dessa finns tillgängliga, eller hur?
Lovar att din vän kommer att få ett meddelande direkt när den kommer
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
”Min vän” längtar också tills Due 38mm släpps hos AD. @Ernesto har lovat att hålla koll och meddela när dessa finns tillgängliga, eller hur?
Hehe, OK. Tror det var ett sånt här jag fick med så jag beställer två till.Kan svara på en av frågorna iaf, originalspännen är inte billiga
Ett band till min (föredetta) 1392 kostade 2500kr.
Kommer den med det där? Min 422 kom med asso med vikta kanter.
Jag brukar ju för övrigt aldrig använda mina originalband, har en fix idé att spara dem i nyskick oavsett klocka. Det gör ju lite skillnad på värdet om/när man tröttnar på klockan och ska sälja vidare.
Är det onödigt att spara på det kanske? De blir ju mysiga när de är inslitna och man kan ju alltid köpa nytt igen. Minns däremot inte vad de kostar.
Kostar 2200kr om jag inte minns helt felHar ju köpt på mig en jäkla massa band och börjar inse att det behövs fler spännen så man slipper flytta hela tiden. Till ett av bandet fick jag ett riktigt bra skruvat spänne med schysst finish och bra vinkel men resten var skräp.
Så, någon som har tips på riktigt bra spännen inom EU? Eller är originalspännen billigt?
På 673 följde det med 2 band, ett mörkt PonteV o ett svart gummi, använder dem båda. Man kan ju köpa nya om man vill! Det ljusa är ett OEM Asso som har mörknat med tiden, köp ett du kommer inte ångra dig!
Kommer den med det där? Min 422 kom med asso med vikta kanter.
Jag brukar ju för övrigt aldrig använda mina originalband, har en fix idé att spara dem i nyskick oavsett klocka. Det gör ju lite skillnad på värdet om/när man tröttnar på klockan och ska sälja vidare.
Är det onödigt att spara på det kanske? De blir ju mysiga när de är inslitna och man kan ju alltid köpa nytt igen. Minns däremot inte vad de kostar.
Har varit så jäkla nöjd med mina 260kr eBay-asson att jag håller mig till det ett tag.På 673 följde det med 2 band, ett mörkt PonteV o ett svart gummi, använder dem båda. Man kan ju köpa nya om man vill! Det ljusa är ett OEM Asso som har mörknat med tiden, köp ett du kommer inte ångra dig!
och vitguldsvisare. Det är dags att våga gå utanför komfortzonen.Mkt bra men...alla ser att du behöver en panna med svart tavla.
Det har jag aldrig tänkt på förr, men jag ser nu att visarna är svarta och att det är därför lumensträngen är det man ser, fast jag tycker inte det ser tokigt ut. Det ger ett lugn i och med symmetrin till siffrornas bredd och indexisarna.Visarna är det som jag verkligen gillar på 911. Stör mig lite på de spinkiga varianterna på min 112
Det har jag aldrig tänkt på förr, men jag ser nu att visarna är svarta och att det är därför lumensträngen är det man ser, fast jag tycker inte det ser tokigt ut. Det ger ett lugn i och med symmetrin till siffrornas bredd och indexisarna.
Ska testa, beställde två st. De jag har fått till mina ebayband (banden är toppen) är för tjocka och med springbars, så nu kör jag originalspännet men det skulle jag aldrig köpa fler av med den prislappen.Hehe, OK. Tror det var ett sånt här jag fick med så jag beställer två till.
https://www.watchgecko.com/panerai-22mm-24mm-pre-v-buckle-brushed.php
Den var snygg. Till och med så jag tyckte guldvisarna passade. Val av färg på bandet lyfter gulguldet.Denna är ju faktiskt löjligt snygg.
Ja, jag säger ju det, men förstår att de ser smalare ut än de är på grund av att det svarta förvinner mot den svarta tavlan.
(PAM560). Svarta visare är ju schysst!
Här ser du skillnaden även om jag hämtar exempel ur Radiomir-familjen. 388 har vitguldsvisare och 380 svarta. På 388:an ser visarna bredare ut fast de har exakt samma mått.
(PAM560). Svarta visare är ju schysst!
Jag håller med. Och dyr. Och svår att få tag på.Denna är ju faktiskt löjligt snygg.
Denna är ju faktiskt löjligt snygg.
Har testat den i en boutique, men kan för allt i världen inte komma ihåg var..Jag håller med. Och dyr. Och svår att få tag på.
Säker på att det är vitguld och inte stål?Här ser du skillnaden även om jag hämtar exempel ur Radiomir-familjen. 388 har vitguldsvisare och 380 svarta. På 388:an ser visarna bredare ut fast de har exakt samma mått.
PAM380
PAM388
Du menar att gulguldsvisarna inte är i guld? Rolex har vitguldsvisare. Det var det på min datejust 116234. Jag kan inte se att Panerai skulle vara sämre. Vitguld ger en fin lyster och och det ser ut att vara samma material på 388 och på Rolex datejust. Ja, jag tror det är vitguld, men jag skulle gärna vilja veta säkert. Speciellt nu när du gjorde mig osäker. Vi har ju haft diskussionen förut där vi diskuterade om basemodellerna har plastvisare. Vi kom inte fram till något då. Vi ville kanske inte veta. Panerai är ett premiummärke. Jag skulle tappa allt förtroende och lämna Panerai om det visade sig att de använder stål eller ännu värre, plast. Vi behöver få veta. Hur går vi tillväga för att bringa klarhet i frågan? Tills dess känner jag mig lugn i att 388 har visare i vitt guld och grundar det på att jag tror mig se skillnad på stål och vitt guld.Säker på att det är vitguld och inte stål?
Du menar att gulguldsvisarna inte är i guld? Rolex har vitguldsvisare. Det var det på min datejust 116234. Jag kan inte se att Panerai skulle vara sämre. Vitguld ger en fin lyster och och det ser ut att vara samma material på 388 och på Rolex datejust. Ja, jag tror det är vitguld, men jag skulle gärna vilja veta säkert. Speciellt nu när du gjorde mig osäker. Vi har ju haft diskussionen förut där vi diskuterade om basemodellerna har plastvisare. Vi kom inte fram till något då. Vi ville kanske inte veta. Panerai är ett premiummärke. Jag skulle tappa allt förtroende och lämna Panerai om det visade sig att de använder stål eller ännu värre, plast. Vi behöver få veta. Hur går vi tillväga för att bringa klarhet i frågan? Tills dess känner jag mig lugn i att 388 har visare i vitt guld och grundar det på att jag tror mig se skillnad på stål och vitt guld.
Ta betalt för premium men leverera skrot. Intressant att de anger materialet på 388 men enbart färgen på 183. Då är det nog bara guldpläterade visare i 372, 422 och 911. Helt otroligt vilket skitmärke det blev helt plötsligt. Hur kan man snika in på en sån grej?"..Another big difference between the 388 and the 183 is that the hands on the first one are made of polished stainless steel while the hands on the latter are black for the hours and minutes and white for the seconds hand."
Saxat från:
https://www.watchcollectinglifestyl...3-with-date-and-automatic-movement?format=amp
Jag frågade för att visarna på min 620 var i stål och inte vitguld... tänkte inte längre än så faktisktDu menar att gulguldsvisarna inte är i guld? Rolex har vitguldsvisare. Det var det på min datejust 116234. Jag kan inte se att Panerai skulle vara sämre. Vitguld ger en fin lyster och och det ser ut att vara samma material på 388 och på Rolex datejust. Ja, jag tror det är vitguld, men jag skulle gärna vilja veta säkert. Speciellt nu när du gjorde mig osäker. Vi har ju haft diskussionen förut där vi diskuterade om basemodellerna har plastvisare. Vi kom inte fram till något då. Vi ville kanske inte veta. Panerai är ett premiummärke. Jag skulle tappa allt förtroende och lämna Panerai om det visade sig att de använder stål eller ännu värre, plast. Vi behöver få veta. Hur går vi tillväga för att bringa klarhet i frågan? Tills dess känner jag mig lugn i att 388 har visare i vitt guld och grundar det på att jag tror mig se skillnad på stål och vitt guld.
911, 372 och 422 har visare i 18k guld enligt min kontakt hos Panerai.. 620 i stål. Det är allt jag vet . Därför jag var nyfiken bara på om de verkligen kört vitguld på 388 . Minns att jag själv blev lite besviken när jag fick reda på att 620 har visare i stål (listpris över 90 tusen)Ta betalt för premium men leverera skrot. Intressant att de anger materialet på 388 men enbart färgen på 183. Då är det nog bara guldpläterade visare i 372, 422 och 911. Helt otroligt vilket skitmärke det blev helt plötsligt. Hur kan man snika in på en sån grej?
Ta betalt för premium men leverera skrot. Intressant att de anger materialet på 388 men enbart färgen på 183. Då är det nog bara guldpläterade visare i 372, 422 och 911. Helt otroligt vilket skitmärke det blev helt plötsligt. Hur kan man snika in på en sån grej?
911, 372 och 422 har visare i 18k guld enligt min kontakt hos Panerai.. 620 i stål. Det är allt jag vet . Därför jag var nyfiken bara på om de verkligen kört vitguld på 388 . Minns att jag själv blev lite besviken när jag fick reda på att 620 har visare i stål (listpris över 90 tusen)
Nä, det har du rätt i. Skulle dock vilja veta deras förklaring till varför de inte valt vitguld. Är det endast cost cutting eller finns det någon annan förklaring?Visarna på modellerna du nämner är i solitt guld.
"To match it, the hour and minute hands are done in gold."
Saxat från (en av många källor som anger samma sak):
https://www.ablogtowatch.com/panerai-luminor-1950-3-days-review/amp/
Är väl inte så konstigt att använda olika material till olika modeller.. Har aldrig nånsin hört, sett eller själv ansett att ett premiummärke absolut måste ha guldvisare när visarna är i metall..
Har inte flera tillverkare historiskt valt guld/vitguld för index och visare för att det har bättre motståndighet mot korrosion och sånt. Har för mig att jag läst det nånstans.Nä, det har du rätt i. Skulle dock vilja veta deras förklaring till varför de inte valt vitguld. Är det endast cost cutting eller finns det någon annan förklaring?