• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har inte flera tillverkare historiskt valt guld/vitguld för index och visare för att det har bättre motståndighet mot korrosion och sånt. Har för mig att jag läst det nånstans.
Jo, jag har också förstått det så. Det kan inte kosta många kronor mer att montera visare i ädelmetall. Plast och plåt här här till segmentet under 5000 kr. Att det skapas så mycket luft som helt saknar ekonomiskt värde gör mig faktiskt förbannad. Tror de att kunderna är så dumma att de köper vad som helst utan att fråga vad man får för pengarna? Jag gillar inte att förstå att jag blivit blåst.

911, 372 och 422 har visare i 18k guld enligt min kontakt hos Panerai.. 620 i stål. Det är allt jag vet . Därför jag var nyfiken bara på om de verkligen kört vitguld på 388 . Minns att jag själv blev lite besviken när jag fick reda på att 620 har visare i stål (listpris över 90 tusen)
Jaså det är bara plåtvisare på 620 också. Det är helt otroligt. Jag är djupt förvånad och ifrågasätter starkt Panerais ställning som premiummärke. De borde kosta hälften. Jag menar, 388 kostar ca 67000 kr, 620 90000 kr. Det är inte lite pengar i något av exemplen. Jag förstår att du reagerade. Min livsuppgift är inte att hålla klockindustrin under armarna med min lön. Roligare kan man ha för pengarna.

Jaså det är bara plåtvisare på 620 också. Det är helt otroligt. Jag är djupt förvånad och ifrågasätter starkt Panerais ställning som premiummärke. De borde kosta hälften. Jag menar, 388 kostar ca 67000 kr, 620 90000 kr. Det är inte lite pengar i något av exemplen. Jag förstår att du reagerade. Min livsuppgift är inte att hålla klockindustrin under armarna med min lön. Roligare kan man ha för pengarna.
Risk för övertolkning här..
Vissa modeller dyrare än tex 911 och 372 har inte guldvisare. Nu kan förvisso annat göra tillverkningen dyrare (tex. P.4000), men vi vet inte säkert vad som beror på vad..

Visarna på modellerna du nämner är i solitt guld.

"To match it, the hour and minute hands are done in gold."

Saxat från (en av många källor som anger samma sak):
https://www.ablogtowatch.com/panerai-luminor-1950-3-days-review/amp/

Är väl inte så konstigt att använda olika material till olika modeller.. Har aldrig nånsin hört, sett eller själv ansett att ett premiummärke absolut måste ha guldvisare när visarna är i metall.. Har dock blivit lite mer kluven.. Börjar hålla med om att det är liite snikvarning..
Lite märkligt att de väljer solitt guld på dessa modeller. De kostar inte mer. 911 är iofs limiterad så där är det ingen större mängd och därmed inga stora pengar. Det här är lite samma känsla som när jag fick veta att Hugo Boss bytt ut knapparna från ben till plast, trots att det handlar om fjuttsummor, men totalt tjänade de mer. Betalar man 8-10000 kr för en kostym ska det inte vara plastknappar, lika lite som ett premiummärke inom klockvärlden inte ska sätt in plåtvisare i sina dyrare klockor.

Risk för övertolkning här..
Vissa modeller dyrare än tex 911 och 372 har inte guldvisare. Nu kan förvisso annat göra tillverkningen dyrare (tex. P.4000), men vi vet inte säkert vad som beror på vad..
Nej det är klart att allt beror på hur man räknar. Faktum kvarstår dock att de har råd att montera in riktiga visare, men har inte gjort det. Tyvärr är de flesta av oss glada konsumenter inte frågar så mycket. Tyvärr måste man ställa sig tusen frågor innan man handlar, oavsett vad snart.

Du menar att gulguldsvisarna inte är i guld? Rolex har vitguldsvisare. Det var det på min datejust 116234. Jag kan inte se att Panerai skulle vara sämre. Vitguld ger en fin lyster och och det ser ut att vara samma material på 388 och på Rolex datejust. Ja, jag tror det är vitguld, men jag skulle gärna vilja veta säkert. Speciellt nu när du gjorde mig osäker. :) Vi har ju haft diskussionen förut där vi diskuterade om basemodellerna har plastvisare. Vi kom inte fram till något då. Vi ville kanske inte veta. Panerai är ett premiummärke. Jag skulle tappa allt förtroende och lämna Panerai om det visade sig att de använder stål eller ännu värre, plast. Vi behöver få veta. Hur går vi tillväga för att bringa klarhet i frågan? Tills dess känner jag mig lugn i att 388 har visare i vitt guld och grundar det på att jag tror mig se skillnad på stål och vitt guld.
Tror du på det själv? Visare är redan ömtåliga i konstruktionen, varför skulle de vara guld bara för att de är roderade?

Senast ändrad:
Tror du på det själv? Visare är redan omåttliga i konstruktionen, varför skulle de vara guld bara för att de är roderade?
Ursäkta, men jag förstår inte.
1. Vad tror jag på själv? Att Rolex visare är i vitt guld?
2. Vad menar du med att visare redan är omåttliga i konstruktionen?
3. Sen förstår jag inte heller din sista mening "varför skulle de vara guld bara för att de är roderade?" Menar du att plåtvisare roderas för att få en vitare färg, precis som man gör med vitt guld?

992E8AC0-1B67-4FBE-A0E2-9B855C672CA9.jpeg
89D31412-E6B4-40C8-94BB-3BC0E8E34ABE.jpeg
Njuter av kvällssolen

Ursäkta, men jag förstår inte.
1. Vad tror jag på själv? Att Rolex visare är i vitt guld?
2. Vad menar du med att visare redan är omåttliga i konstruktionen?
3. Sen förstår jag inte heller din sista mening "varför skulle de vara guld bara för att de är roderade?" Menar du att plåtvisare roderas för att få en vitare färg, precis som man gör med vitt guld?
Ni har ju gissat non stop i 2 sidor nu om vad som är tillverkat av vad. Ta reda på fakta istället, inte så svårt. Det vanligaste är att basen är stål eller mässing då det är billigt och hållbart. Guldfärg betyder sällan solitt guld. Visare i plast... var kommer det påståendet från?

Ni har ju gissat non stop i 2 sidor nu om vad som är tillverkat av vad. Ta reda på fakta istället, inte så svårt. Det vanligaste är att basen är stål eller mässing då det är billigt och hållbart. Guldfärg betyder sällan solitt guld. Visare i plast... var kommer det påståendet från?
Tack, jag blev lite klokare men jag är inte säker på att jag blev så klok så jag förstod fullt ut. Innebär det att Rolex inte har vitguldsvisare och index? Innebär det att det inte är 18 karats gult guld i visarna på 911, 422 och 372? Innebär det att jag borde läst på och förstått att min 388 för 67000 kr inte inkluderar vitguldsvisare utan mässing? Frågan om plast kommer från en hypotetisk diskussion huruvida Panerais basemodeller 111, 112, 113 och 114 kan ha plastvisare eftersom de var svarta och för att markera kvaliten i de olika prissegmenten. Den diskussionen ligger många sidor bakåt nu. Vi vet fortfarande inte hur det ligger till med den saken.

Vi har inte gissat. Vi har trott att vi vet. Vi har trott väldigt hårt på det. :) Jag ändrar uppfattning direkt bara du kan övertyga mig om att det du säger är korrekt.

Vi har inte gissat. Vi har trott att vi vet. Vi har trott väldigt hårt på det. :) Jag ändrar uppfattning direkt bara du kan övertyga mig om att det du säger är korrekt.
Jo, ni har gissat. @azcii säger att han fått information direkt från källan, resten har gissar om plast, vitguld och allt möjligt. Fråga tillverkaren, det är det enklaste sättet att få korrekt info.

Bara för att något är gult betyder inte det att det är guld. Om man tar Breitling som exempel så har de vitguldsindex på Chronomat, inte på de andra modellerna (om det inte ändrats). Zenith rodierar sina index, hade basen varit vitguld så hade de sagt det vilket de inte gör. ”Guld”-index, rotor och visare på GS är inte solitt gult, det är plätterat.

Hur Panerai gör vet jag inte, därför gissar jag inte. Att de skulle ha visare i plast däremot ser jag som högst osannolikt.

Edit: Ska man vara petig så har vissa GS-modeller guldindex men historiskt sätt har det i så fall framgått med en särskild märkning.

Senast ändrad:
Jo, ni har gissat. @azcii säger att han fått information direkt från källan, resten har gissar om plast, vitguld och allt möjligt. Fråga tillverkaren, det är det enklaste sättet att få korrekt info.

Bara för att något är gult betyder inte det att det är guld. Om man tar Breitling som exempel så har de vitguldsindex på Chronomat, inte på de andra modellerna (om det inte ändrats). Zenith rodierar sina index, hade basen varit vitguld så hade de sagt det vilket de inte gör. ”Guld”-index, rotor och visare på GS är inte solitt gult, det är plätterat.

Hur Panerai gör vet jag inte, därför gissar jag inte. Att de skulle ha visare i plast däremot ser jag som högst osannolikt.

Edit: Ska man vara petig så har vissa GS-modeller guldindex men historiskt sätt har det i så fall framgått med en särskild märkning.
Visare i plast var faktiskt något jag tog upp för ett bra tag sen. Men vi dödade den teorin ganska snabbt, som vi oftast gör i denna tråd :D

Han gick in med en krona på huvudet och vitt guld runt handleden. Han gick ut med en toppluva av mässing och en plättlägg rund armen.
D59033F7-96FB-482E-B2D3-C017E39C6B56.jpeg

Vi ska inte heller glömma att det är fasetteringen, inte materialet som gör att index och visare glänser. Studerar du Breitlings och Rolex index i detalj så ser du att de inte har helt plana ytor till skillnad från sidorna på indexen ovan.

77FD00F1-E3EA-4265-AE75-2B746011A5BB.jpeg

Rolex och Breitlings index ser snarare ut som på denna bilden. Framförallt de som har några år på nacken, exempelvis 5-ref subbarna.

Beläggning som rodium gör dessutom i princip alltid att kanter blir lite mjukare. Så att vitguld skulle blänka bättre än stål köper jag inte alls, det är finishen som gör skillnaden, inte materialet.

Edit:
Så sammanfattningsvis skiter jag i material men bryr mig om finish. Dock skandal att Panerai målar och inte tempererar de blåa visarna.

D59033F7-96FB-482E-B2D3-C017E39C6B56.jpeg

Vi ska inte heller glömma att det är fasetteringen, inte materialet som gör att index och visare glänser. Studerar du Breitlings och Rolex index i detalj så ser du att de inte har helt plana ytor till skillnad från sidorna på indexen ovan.

77FD00F1-E3EA-4265-AE75-2B746011A5BB.jpeg

Rolex och Breitlings index ser snarare ut som på denna bilden. Framförallt de som har några år på nacken, exempelvis 5-ref subbarna.

Beläggning som rodium gör dessutom i princip alltid att kanter blir lite mjukare. Så att vitguld skulle blänka bättre än stål köper jag inte alls, det är finishen som gör skillnaden, inte materialet.

Edit:
Så sammanfattningsvis skiter jag i material men bryr mig om finish. Dock skandal att Panerai målar och inte tempererar de blåa visarna.
Tack för lektionen. Dessutom är vi helt överens om att Panerai ska börja med blånerade visare.

Osäker på tillverkningsteknikaliteterna, men visarna på tex 911 är väldigt tunna. Känns spontant som det kostar mer än det smakar att ha annat än solida guldvisare i det fallet, eller är jag ute och cyklar nu?

E5FF7713-CDCD-4E4C-9468-264561293C84.jpeg

WTF, efter två jävla dygn har jag fått en repa i safirglaset. Det har aldrig hänt mig innan på någon klocka så är något irriterad nu. Gissar att glasbyte enbart görs i Amsterdam hos Richemont vilket säkert innebär att de då även vill serva en 3 år gammal klocka. Fick bort det vita i repan med autosol men repan syns fortfarande i vissa vinklar.

WTF, efter två jävla dygn har jag fått en repa i safirglaset. Det har aldrig hänt mig innan på någon klocka så är något irriterad nu. Gissar att glasbyte enbart görs i Amsterdam hos Richemont vilket säkert innebär att de då även vill serva en 3 år gammal klocka. Fick bort det vita i repan med autosol men repan syns fortfarande i vissa vinklar.
Surt men varför kan inte glas bytas hos AD?

Eeee.. wtf? har aldrig haft en panna med kupat safirglas, men har verkligen inte haft några problem med andra pannor.

Fyfan va jobbigt!
Skrapade du i nåt rejält?

Eeee.. wtf? har aldrig haft en panna med kupat safirglas, men har verkligen inte haft några problem med andra pannor.
Ska lägga lite mer tid med autosol på jobbet imorgon. Tvivlar att det bara ligger utanpå glaset men man kan ju ha tur. Nu syns det knappt i alla fall till skillnad från på bilden ovan.

Snoffsa in dig hos @Echo Delta så kan han nog assistera dig!

Tillbaka
Topp