• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En fråga från en novis, är det någon skillnad på hur en automatisk vs. en handjagad håller tiden. Börjat snegla på 560/510 (tror jag de heter).

E5FF7713-CDCD-4E4C-9468-264561293C84.jpeg

WTF, efter två jävla dygn har jag fått en repa i safirglaset. Det har aldrig hänt mig innan på någon klocka så är något irriterad nu. Gissar att glasbyte enbart görs i Amsterdam hos Richemont vilket säkert innebär att de då även vill serva en 3 år gammal klocka. Fick bort det vita i repan med autosol men repan syns fortfarande i vissa vinklar.

Kolla upp "Cape cod cloth". https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=188963 De pratar även om det i denna poden (från ca 47 min in):

Har själv ingen erfarenhet av det så vågar inte säga bu eller bä, men klart något man bör kolla upp.
Edit: så det finns inget man kan göra med repat glas?

Har själv ingen erfarenhet av det så vågar inte säga bu eller bä, men klart något man bör kolla upp.
Edit: så det finns inget man kan göra med repat glas?
Det BÖR inte funka men jag har capecod hemma så jag kan lika gärna testa imorgon. Funkar det så är det ju ett kanontips! Funkar det inte så har jag bara förlorat lite tid. :)

Edit: Men som sagt, vanligare att något fastnar på safirglas än repar det så förhoppningsvis är det något som sitter på ytan. I så fall kommer ju capecod/autosol funka.

Senast ändrad:
Jag valde 510, grymt fin och jag är väldigt nöjd med den.
Det enda negativa jag har att säga om den är det klena saffirglaset, jag har fått små repor i det efter ca. 6v användande och med handen på hjärtat kan jag säga att jag inte har någon aning om hur dom har uppkommit då jag har försökt att hålla mig borta från dörrkarmarna.
Lite klent i jämförelse med alla andra klockor jag har haft med saffirglas.
Tydligen inte ensam.

Här ser du skillnaden även om jag hämtar exempel ur Radiomir-familjen. 388 har vitguldsvisare och 380 svarta. På 388:an ser visarna bredare ut fast de har exakt samma mått.

PAM380
panerai-radiomir-black-seal-logo-pam380-04.jpg

PAM388
$_35.jpg
Jag föredrar helt klart den nedre av de två.
Vilken är den minsta klockan i radiomir serien, den med lökkrona och de tunnare bandhornen, jag blandar alltid ihop vilken som är vilken. Någon som vet på rak arm?
Saknar min panna, men den satt inte 100 på min handled så den fick gå..

Mvh.

Vilken är den minsta klockan i radiomir serien, den med lökkrona och de tunnare bandhornen, jag blandar alltid ihop vilken som är vilken. Någon som vet på rak arm?

Mvh.
De du ser på bilderna, 380 respektive 388, är båda 45 mm. Det finns modeller i 42 mm och två som är 40 mm. De minsta har ref.nr Pam103 (roseguld) och PAM062 (vitguld). De är båda från år 2000. I dem sitter det zenithverk. De som är 42 mm kan jag inte referensnumren på. Jag tror att Radiomir 1940-modellerna är lite längre lug to lug, men det där kan andra bättre än jag.

Senast ändrad:
De du ser på bilderna, 380 respektive 388, är båda 45 mm. Det finns modeller i 42 mm och två som är 40 mm. De minsta har ref.nr Pam103 (roseguld) och PAM062 (vitguld). De är båda från år 2000. I dem sitter det zenithverk. De som är 42 mm kan jag inte referensnumren på. Jag tror att Radiomir 1940-modellerna är lite längre lug to lug, men det där kan andra bättre än jag.
Ok tack, jag får kika!

Mvh

Mvh.
337 är en av 42:eek:rna.

Tillbaka
Topp