• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Det finns ju sjukt många olika modeller så en precisering känns lämplig.

111, 000, 005 osv med den äldre Luminorboetten är något tjockare än 560/510, men bara något, 560/510 är ju ändå ganska lika de äldre boetterna. De största skillnaderna (förutom urverk) är ju glaset och att tavlan är något mindre samt att glasringen är något bredare på de äldre boetterna. Detta är skillnader som många missar.

Därefter har vi ju ”tredje Luminor-generationen” med snapback och endast 100m WR. De är lika tjocka som 560/510, jag märke i alla fall ingen som helst skillnad när jag jämförde sida vid sida. Den enda fördelen med Snapback-Luminora är ju andra färger och ett lägre pris.

Att däremot säga att de äldre är ”brutala” och de nya ”dressiga” håller jag inte med om, skillnaden är ändå ganska liten.
Skillnaden för en entusiast kan få 1 mm att upplevas som 1 cm. Jag förstår att man känner skillnad, men tunnare behöver inte innebära förbättring. Toolig skrev jag, inte brutal, men jag syftar på klocklogiken att dressur är tunna och funktionella robusta ur har en kraftigare konstruktion och blir därmed större och högre generellt.

14D034-W_03.jpg

Om jag inte är helt ute och cyklar så har klockan ovan ett egenutvecklat verk som ska ersätta OPX IV vilket var ett verk som byggde på ett JLC-verk. Det nya P5001 visades upp för första gången i klockan ovan under SIHH2018. Det lär komma fler modeller med det verket men det var (tror jag) bara modellen ovan som visades upp.
Pratar vi om samma klocka, du visar en Radiomir?

Någon av er som sitter på nedan och vill blir av med?
1) push pin-verktyg för min pam1000
2) hyfsat tunn bandstiftgaffelverktyg

Åh fan! Tackar, jag har en bergeon 1,6 mm skruvmejsel sedan tidigare men då beställer jag nog en ”panerai-skruvmejsel”. Är det stor skillnad på att använda vanlig skruvmejsel och den du länkade?
Beror nog på hur skillad man är men jag tycker risken att slinta minskar med denna typen av skruvhuvud. Borde gå att hitta bara ”hövvet” och sätta i en befintlig Bergeon-skruvmejsel tycker jag men har letat och ej funnit.

Kan inte påstå att köpet är en livsnödvändighet men jag föredrar helt klart att använda originalmejsel.

Edit: är nog något skarpare vinkel på originalskruvhuvudet än på det länkade ovan.

Beror nog på hur skillad man är men jag tycker risken att slinta minskar med denna typen av skruvhuvud. Borde gå att hitta bara ”hövvet” och sätta i en befintlig Bergeon-skruvmejsel tycker jag men har letat och ej funnit.

Kan inte påstå att köpet är en livsnödvändighet men jag föredrar helt klart att använda originalmejsel.
Okej! Du har nog rätt. Vore tråkigt att repa en ny klocka.

Tillbaka
Topp