• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad säger man?....
BYT JOBB FÖRIHELVETE!!!!!
image.jpeg
Hen kan ju köra en smartwatch på andra armen. På det sättet kan ju hen fortfarande ha en riktig klocka, och en leksak/ arbetsredskap på andra armen.

För att inte kapa existerande trådar helt totalt så tänkte jag att vi kör en Paneraitråd.
Frågor om allt som rör Panerai är tanken.

Jag själv har njutit masterkiller grymma tråd som så många andra och suktat efter den perfekta Paneraien.

Mina tankar i korthet:

Först en pam392. Anledningen är att den var 42 mm och passar min handled. Dock tyckte jag den byggde lite för mkt. Samt att WR bara är 100m.

image.jpg

Sedan tittade jag på en pam000 som fanns på forumet och ringde säljaren för att köpa den.....då stod en annan medlem i säljarens bostad och gjorde affär :/
image.jpg

Jaja, bara att leta vidare och hittade pam005 som inte var helt olik, gillar loggan men som påpekats känns texten lite inklämd på tavlan
image.jpg

...och sökandet fortsatte. Mindes då att en pam183 vart ute på sälj, lite annan modell men ändå något sånt jag söker så jag tittade närmare på den och hittade en som låg till salu på grannforumet. Skickade mail och det visade sig att den såldes för ett kort tag sedan
image.jpg

Nu diskuteras det olika modeller i en annan tråd och jag fastnade för pam111. Är det den som är den perfekta Panerain, eller finns inte den perfekta?
image.jpg

Som ni ser är alla modeller rätt lika vid första anblick, sedan efter lite studerande så fick i vart fall jag beslutsångest då klockorna är väldigt olika.

Jag har bara tittat på utseende på klockorna, inte fördjupat mig i vad som sitter under huven på dem.
Skall denna gång hitta det jag verkligen vill ha och inte som tidigare bara köpt, känt på den och letat nytt. Vill att det skall bli helt rätt denna gång :)

Lite diskussioner om pannan...
http://www.klocksnack.se/threads/pris-för-en-pam-000.31645/page-3#post-697624

(Samtliga bilder tagna från nätet)

Panerai är fantastiskt fina klockor!

Sjukt hur Panerais design, speciellt Luminormodeller, växer hos folk. Minns när jag köpte min PAM112 så tyckte flickvännen att den var asful. Nu några månader senare tycker hon att det är den finaste klockan jag har ägt. Tror inte ens hon vet att det är samma klocka. Minns att jag tänkte likadant första gången jag såg Panerais utbud, Radiomir var enda modellen jag kunde tänka mig bära.

4CfjNVi.jpg

Sjukt hur Panerais design, speciellt Luminormodeller, växer hos folk. Minns när jag köpte min PAM112 så tyckte flickvännen att den var asful. Nu några månader senare tycker hon att det är den finaste klockan jag har ägt. Tror inte ens hon vet att det är samma klocka. Minns att jag tänkte likadant första gången jag såg Panerais utbud, Radiomir var enda modellen jag kunde tänka mig bära.

4CfjNVi.jpg

Jag tyckte typ likadant. Nu måste jag bara ha en Luminor!

4CfjNVi.jpg

Är nästan så med alla klockmodeller jag älskar idag. I början tyckte jag t.ex inte att Nautilus var så ball, eller att Panerai var så fina. Nu älskar jag bägge. Fö. fått enormt mycket komplimanger för min 372. Hade en 112 förut (på låns) som föranledde kommentaren av en lunch-date: "Vad är det där? sån borde min man ha. Precis så ska en klocka se ut. Synd att inte fler killar fattar det".

Är nästan så med alla klockmodeller jag älskar idag. I början tyckte jag t.ex inte att Nautilus var så ball, eller att Panerai var så fina. Nu älskar jag bägge. Fö. fått enormt mycket komplimanger för min 372. Hade en 112 förut (på låns) som föranledde kommentaren av en lunch-date: "Vad är det där? sån borde min man ha. Precis så ska en klocka se ut. Synd att inte fler killar fattar det".

PAM372 och PAM422 är mina favoritmodeller, och de jag kikar på just nu. Hur länge har du haft 372an? Hur stora handleder har du? Det är nog den snyggaste paneraien som finns, alla kategorier. Anledningen till att jag ser 422:an som ett alternativ (förutom sekundvisaren) är power reserven på baksidan. Aldrig gillat att ha power reserve på framsidan, men tycker det är asballt att ha en på baksidan.

PAM372 och PAM422 är mina favoritmodeller, och de jag kikar på just nu. Hur länge har du haft 372an? Hur stora handleder har du? Det är nog den snyggaste paneraien som finns, alla kategorier. Anledningen till att jag ser 422:an som ett alternativ (förutom sekundvisaren) är power reserven på baksidan. Aldrig gillat att ha power reserve på framsidan, men tycker det är asballt att ha en på baksidan.

18 cm handleder har jag för mig.
Köpte den i våras, men har haft ögonen på den flera år.

Jag gillar normalt sett (utanför Panerai) inte stora klockor. Men denna är något speciellt. Kommer aldrig sälja den.
Fördelarna med 422 är PR och (om man föredrar det) safirglas. 372 har ju plexi.

18 cm handleder har jag för mig.
Köpte den i våras, men har haft ögonen på den flera år.

Jag gillar normalt sett (utanför Panerai) inte stora klockor. Men denna är något speciellt. Kommer aldrig sälja den.
Fördelarna med 422 är PR och (om man föredrar det) safirglas. 372 har ju plexi.

Grymt, känns den ok på dina handleder då? Inte för stor? Tyvärr sitter ju PAM112 helt perfekt på mig, 372an är ju lite större och har lite längre luggar vilket gör att den ser större ut också. Men brukar intala mig själv att vafan, det är ju en panna! Den ska ju se stor ut...

Har inte 372an också safir idag? Det sa de iaf till mig på Nymans när jag var där och provade den.. Att alla modeller sedan 2014 haft safir istället för Plexi. Vet inte om säljaren bara var förvirrad dock. Jag föredrar plexi, framhäver vintage looken ännu mer.

Grymt, känns den ok på dina handleder då? Inte för stor? Tyvärr sitter ju PAM112 helt perfekt på mig, 372an är ju lite större och har lite längre luggar vilket gör att den ser större ut också. Men brukar intala mig själv att vafan, det är ju en panna! Den ska ju se stor ut...

Har inte 372an också safir idag? Det sa de iaf till mig på Nymans när jag var där och provade den.. Att alla modeller sedan 2014 haft safir istället för Plexi. Vet inte om säljaren bara var förvirrad dock. Jag föredrar plexi, framhäver vintage looken ännu mer.
Finns ingen 372 med safirglas än. Den skall kanske komma senare.

4CfjNVi.jpg

Har haft exakt samma erfarenhet med min fru. Från att ha varit ungefär så här: "Vad är det för asful klocka" till "köp köp köp köp gud vad snygg köp köp köp" för 3 veckor sen hos Nymans. Mycket märkligt, jag sa inte emot, köpte en 320 :)

Den sitter ju perfekt på mig tycker jag. Det som gör den så underbar (i min värld) är att den funkar till allt. Från kostym till tisha. Det gäller de flesta Pannor iofs.
Jag är så svårt sugen på detta armband till mig:

12183863_1692577851028862_2865026921341005312_o.jpg

Apropå att framhäva vintage-looken ;)

Så vad säger ni, nu när man har 372:an, vilken bör man också ha? Tanken från min sida är att ha 2 klockor som ska funka till allt. Kanske någon radiomir?

Inte svårt val i min värld. Tokgillar just det gröna bandet. Sedan har jag börjat störa mig på texten på 620....varför skriver de ut "Automatic"?
Nä, hade valt 574an lätt
Väntade mig en "jag älskar det gröna bandet från dig" ;)
Föredrar för egen del tavlan på 574 också, liksom manuellt. Men 620 är ett mycket trevligt automatalternativ, P4000 verkar vara sjukt trevligt!

Hur är storlekarna på radiomir när man bär dom? Har sett att det finns 42, 45 och 47mm. Gillar manuella verk, då dom är lite tunnare samt "känslan" av att vrida upp en klocka :)

Tillbaka
Topp