• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vänta. finns det ens några 1950 utan kronskydd?
Alltså, finns ju inte officiellt en "Radiomir 1950". Men jag trodde bara att 662 var en Radiomir i ett 1950 Luminor case minus kronskyddet. Detta baserade jag på att glasets form till 662 liknar det till 663/372/605 mfl, och inte 690/736/932..

Jag höll en 372 bredvid min 736 och de hade inte samma case.

Huh? 662 är ju en Rad 1940

Nää. Jag tror du ser i syne. Alt att det finns små variationer på 1940-boetterna.
Alltså.. Jag menar att boetten och glaset på 662 är mer likt de på 372 än exempelvis 736/690/932 (om man bortser från kronskyddet).

Förstår ni hur jag tänker ?

662/587 = samma kupade glas som 372 har och dessa har skruvar som 372

932/690/736 = kupade glaset liknar det på fiddy/233 och dessa har pins istället för skruvar

Alla 5 = Radiomir 1940

Alltså.. Jag menar att boetten och glaset på 662 är mer likt de på 372 än exempelvis 736/690/932 (om man bortser från kronskyddet).

Förstår ni hur jag tänker ?

662/587 = samma kupade glas som 372 har och dessa har skruvar som 372

932/690/736 = kupade glaset liknar det på fiddy/233 och dessa har pins istället för skruvar

Alla 5 = Radiomir 1940
Absolut, men det är väl inte så ovanligt att två klockor inom samma serie har vissa variationer såsom glas och bandhorn? Jämför exemeplvis 233 och 351 glas.
Båda klockorna är dock fortf luminor 1950

Absolut, men det är väl inte så ovanligt att två klockor inom samma serie har vissa variationer såsom glas och bandhorn? Jämför exemeplvis 233 och 351 glas.
Båda klockorna är dock fortf luminor 1950
Ja, och det har jag väl inte sagt något emot? :D

Jag vet inte varför , men jag hade fått för mig att alla Radiomir 1940 hade pins och inte skruvar.

Helt plötsligt vill jag ha en 662 i 44mm....

1106178.png

Ni får förresten jättegärna lista era frågor ni vill jag ska ställa när jag är i Neuchatel nu på söndag/måndag.

Även om man inte får några klara svar kan det vara kul att se reaktionerna man får.

Ni får förresten jättegärna lista era frågor ni vill jag ska ställa när jag är i Neuchatel nu på söndag/måndag.

Även om man inte får några klara svar kan det vara kul att se reaktionerna man får.
- Är de baby-blå sekund-visarna här för att stanna? (om svaret blir ja, slå till någon!)
- Kan man förvänta sig en återgång till sandwich-tavlor på luminor med 8-dagarsverken?
- när kommer en 372 i 44 mm?

- Är de baby-blå sekund-visarna här för att stanna? (om svaret blir ja, slå till någon!)
- Kan man förvänta sig en återgång till sandwich-tavlor på luminor med 8-dagarsverken?
- när kommer en 372 i 44 mm?
De älskar nog sista frågan :D

Ska follow up med att fråga "varför släppte ni en till Bronzo?"

• Like
Reactions: kmg
Har du lite bilder med andra band? Vore kul att se den i olika kläder. Eller är du OSG (one strap guy)?
Har bara detta och originalkalven. Känns som ett höstband av något slag skulle kunna vara något. Tips mottages.

Jag är lite motstridig med flit, då jakten på band till andra klockor triggat en avyttring. Men i tidigare fall går ju inte att utesluta att jag helt enkelt tröttnat på uren.

Hjärnan är lurig ibland.

• Like
Reactions: kmg
Nä nu jäklar får det väl lov att vara avgjort gällande visarna på PAM932.. Senaste nytt från min kontakt i boutiquen:

"Just got a confirmation from the Manufacture's product department:
The hands on the 932 will be gold coloured. "

Edit: skadar alltså inte att lägga upp ytterligare ett foto på denna veritabla skönhet :)

446E5C54-07E3-45D4-ACC6-D5FA4D5E9E89.jpeg

Senast ändrad:
Nä nu jäklar får det väl lov att vara avgjort gällande visarna på PAM932.. Senaste nytt från min kontakt i boutiquen:

"Just got a confirmation from the Manufacture's product department:
The hands on the 932 will be gold coloured. "

Edit: skadar alltså inte att lägga upp ytterligare ett foto på denna veritabla skönhet :)

446E5C54-07E3-45D4-ACC6-D5FA4D5E9E89.jpeg
Bjuder på en till

seriya-panerai-radiomir-1940-3-days-s-ciferblatami-cveta-morya-8408.jpg

Tillbaka
Topp