• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nån på forumet med en PAM372 med plexi? Intryck?
L1210380.jpg

Nope, 44mm är måttet på boetten exklusive krona och kronskydd. :) Vet inte hur det uttalas på italienska men de flesta svenskar uttalar det enligt ditt förslag.
Stort tack! :)

Såg en bild på 560 i fredagstråden och den är ju otroligt vacker! :woot:

Men när jag läser om den på deras hemsida hittar jag inget om vad det är för glas på ovansidan?
http://www.panerai.com/en/collectio...inor-base-8-days-acciaio---44mm_pam00560.html
Läste om plexiglas på någon annan modell och det kändes så där.

Stort tack! :)

Såg en bild på 560 i fredagstråden och den är ju otroligt vacker! :woot:

Men när jag läser om den på deras hemsida hittar jag inget om vad det är för glas på ovansidan?
http://www.panerai.com/en/collectio...inor-base-8-days-acciaio---44mm_pam00560.html
Läste om plexiglas på någon annan modell och det kändes så där.

Det är safirglas på de flesta modeller, så även 560. Bara vissa modeller som har plexi, t ex 372, 587, 448, 449... :)

60800 är svenska listpriset. Du kan se den och andra modeller på Nymans Urs hemsida, de är den enda svenska (auktoriserade) återförsäljaren.
Så där ja, nu hittade jag rätt på Nymans. De har hela namnet, Officine Panerai, och jag sökte på P...:banghead:

Lutar åt att det blir en tripp till Nymans vid tillfälle :)

Hur står sig märket kvalitetsmässigt mot andra i samma prisklass, Rolex osv?

P5000 som sitter i 560 är "handvridet". Är det någon nackdel jämfört med automatiskt?

Senast ändrad:
Så där ja, nu hittade jag rätt på Nymans. De har hela namnet, Officine Panerai, och jag sökte på P...:banghead:

P5000 som sitter i 560 är "handvridet". Är det någon nackdel jämfört med automatiskt?
Det är ett nöje att vrida upp klockan varje morgon! :cigar:

Panerai är ett lyx/premiummärke. Du får mycket hög kvalitet och finish för pengarna samtidigt som du betalar mycket för varumärket, precis som med andra prismässigt jämförbara märken.

Personligen föredrar jag Panerai handjagade. :)

Är de lika "exakta" som automatiska?
(De borde inte vara någon skillnad men hellre en fråga för mycket än en för lite :rolleyes:)
I ärlighetens namn är min begränsade erfarenhet att de inte är lika exakta, åtminstone vad avser P5000 som sitter i min 590. Vrider man upp åttadagarsverket till max, springer den tyvärr på lite väl fort första dygnet eller två innan den stabiliserar sig och håller tiden fint. Vet att fler än jag har den upplevelsen av P5000..

Är de lika "exakta" som automatiska?
(De borde inte vara någon skillnad men hellre en fråga för mycket än en för lite :rolleyes:)

Det beror ju på om du drar upp den till max varje dag eller använder dig av 8 dagars reserven i verket då kraften i alla fjädrar avtar ju lägre tid det går mellan uppvridning.
Här kommer en redovisning jag gjorde tidigare i tråden dagliga mätningar på min 510:a (P.5000 8 days) å här kommer resultatet på tidshållningen, detta är snabba mätningar i timegraphen dock.
Dag 1. +8
Dag 2. +6
Dag 3. +8
Dag 4. +8
Dag 5. +2
Dag 6. +5
Dag 7. +3
Dag 8. +3
Sedan var det dags att dra upp klockan igen då detta var på en laddning :)
Om jag ska spekulera så borde det gå att regulera in den lite tätare än den är nu när avvikelserna är relativt konstanta.

Tillbaka
Topp