Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nymans har en pre-owned 389 till väldigt trevligt pris.. Om inte annat kan du testa den och föreställa dig den lite tunnare och med blå subsekundvisare..Är på snabbvisit i Sthlm, nån som vet om det finns en 1389 att klämma på nånstans?
40 mm betraktas som litet i den här tråden. Den var kul som såldes i helgen på Kaplans, men den saknar den viktiga länken.Porrigt! Grym bild @azcii !!
Denna såldes på Kaplans i helgen.. Vad tror vi om storleken på denna.... 40mm?
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3493/vara/1496932
Now we talking! Det blev bara....... så bra.
(Ursäkta, klockan på bilden är ingen Panna men den har visst gemensamt dna)Bronsmögel och lite guld/mässing..
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Mm, 048:ans vittavlade syskon, båda 40mm. Folk med smala handleder brukar ofta av naturliga skäl vända blicken mot de få 40mm-modellerna som finns. Rekommenderar dig dock att i stället kika på tex 1392 (42 mm, om du vill ha Luminor), 512/574 (42mm, om du vill ha Radiomir 1940), eller 183/380/753/754 m.fl. (45mm om du vill ha Radiomir).Porrigt! Grym bild @azcii !!
Denna såldes på Kaplans i helgen.. Vad tror vi om storleken på denna.... 40mm?
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3493/vara/1496932
Mm, 048:ans vittavlade syskon, båda 40mm. Folk med smala handleder brukar ofta av naturliga skäl vända blicken mot de få 40mm-modellerna som finns. Rekommenderar dig dock att i stället kika på tex 1392 (42 mm, om du vill ha Luminor), 512/574 (42mm, om du vill ha Radiomir 1940), eller 183/380/753/754 m.fl. (45mm om du vill ha Radiomir).
Tex 048/049 tycker jag tenderar att se lite klossiga och oproportionerliga ut. Ovan modeller med 42 resp. 45mm kanske på pappret skrämmer storleksmässigt, men är väldigt proportionerliga och gör sig väldigt bra på smala handleder.
Detta gäller alltså även Radiomir på 45mm som ligger oerhört fint på både smala och tjockare handleder.
Vad gäller 1392 har den blivit ännu trevligare jämfört med föregångaren 392 då det uppdaterade verket på köpet blivit tunnare vilket även klockan blivit. Således bättre balans höjd/bredd i den klockan numera..
Nymans har en pre-owned 389 till väldigt trevligt pris.. Om inte annat kan du testa den och föreställa dig den lite tunnare och med blå subsekundvisare..
Jag tror de har en 1389 i fönstret också.Tack för tipset, då kvistar jag över dit imorgon!
Jag tror de har en 1389 i fönstret också.
1389 har blå sekundvisare och är tunnare. Samma annars. Det hade jag gått på. Men prova båda om du kan.Vilken går man på då??? 1389 eller 389? 1389 är väl titan om jag inte missminner mig? Några stora skillnader?
Cookie dial!Nu har jag smugit in i panna tråden igen..... Lurkar... Är detta en sausage dial @Palenkovich?
With all due respect..(Ursäkta, klockan på bilden är ingen Panna men den har visst gemensamt dna)
Frågor gällande brons, @azcii och andra bronsägare kanske också kan svara.
Hur tänker du när du väljer färg på band?
Är det svårare att matcha och hitta rätt nyans på bandet pga bronsets färg?
Har du svart tavla på klockan?
Varför jag frågar är för att jag undrar vilken typ av band som jag kan ha till en bronsklocka med blå tavla?
Går det att byta ut det blå bandet på på bilden till en brun nyans eller kanske svart och få det att se bra ut?
![]()
Jag har testat båda.. Visst kan det upplevas som ett plus att 1389 är lite tunnare, men även 389 satt sjukt bra på mig personligen (18,5 cm handled), och det där med blå visare är ju en smaksak..Vilken går man på då??? 1389 eller 389? 1389 är väl titan om jag inte missminner mig? Några stora skillnader?
Tycker 682 sitter som en 6 siffrig sub, men mye mer bekvämt. Ville ikke gått ned til 40 iaf även om jeg var veldig usikkee för jeg fikk den.This + PAM 682
Mm, helt klart även 682 som het kandidat!This + PAM 682
Jag har grön tavla på min bronzo och kör lite allt möjligt... Exempel:(Ursäkta, klockan på bilden är ingen Panna men den har visst gemensamt dna)
Frågor gällande brons, @azcii och andra bronsägare kanske också kan svara.
Hur tänker du när du väljer färg på band?
Är det svårare att matcha och hitta rätt nyans på bandet pga bronsets färg?
Har du svart tavla på klockan?
Varför jag frågar är för att jag undrar vilken typ av band som jag kan ha till en bronsklocka med blå tavla?
Går det att byta ut det blå bandet på på bilden till en brun nyans eller kanske svart och få det att se bra ut?
![]()
Stort tack. Det var inte min avsikt att vara lat. Ibland krånglar jag till det när jag tänker och här fick jag inte ihop det i mitt inre färgschema.With all due respect..
Bara att kolla lite bland mina gamla foton för att se bronsklocka med blå tavla på lite olika band
Här lite hjälp på traven ändå..
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Tack. Vi sammanfattar med- ”En skönhet klär i allt”.Jag har grön tavla på min bronzo och kör lite allt möjligt... Exempel:
![]()
![]()
![]()
Jag är nog en (bra) bit över den om jag räknar hela resan...Kul att räkna ihop hur mycket vissa lagt på straps här. Jag får det till rätt höga belopp trots troliga rabatter. Är det någon som köpt straps för över 25000 kr?
Det har jag rimligtvis gjort ja.Kul att räkna ihop hur mycket vissa lagt på straps här. Jag får det till rätt höga belopp trots troliga rabatter. Är det någon som köpt straps för över 25000 kr?
Kul att räkna ihop hur mycket vissa lagt på straps här. Jag får det till rätt höga belopp trots troliga rabatter. Är det någon som köpt straps för över 25000 kr?
Vad gör du här? Du äger ingen pannaHaha random Fråga.
Vad gör du här? Du äger ingen panna![]()
![]()
HAhahah ge dig då!
Tänkte kolla den idag...Jag har testat båda.. Visst kan det upplevas som ett plus att 1389 är lite tunnare, men även 1389 satt sjukt bra på mig personligen (18,5 cm handled), och det där med blå visare är ju en smaksak..
Priset är ju en väsentlig skillnad också, iaf om man i ena änden utgår från 389:an för 67k..