• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

91C9F3C6-F855-4395-97C1-7078693D83B7.jpeg

PAM1389 igen då... :D Har inte bestämt mig för vad jag tycker om det blåa.
Fin bild på klockan men jag har inte riktigt heller bestämt mig när det gäller den klockan. Blåa är klurigt. :D

Jag letar och läser men tycks inte hitta en modell som tickar alla boxar för mig, jag behöver hjälp med en bra instegspanna!
Det jag är ute efter är:
Max 44mm (Gärna mindre)
Sandwich dial
Manuell
Ikoniska kronskyddet
Subsecond hade varit trevligt men inget måste

Jag är förvirrad av alla PAM574, PAM560 och PAM590 men det lutar väl kanske åt det hållet.. Om det ens är ett håll? Vad säger experterna?
42 mm är vad du söker
PAM722
AA3FA647-AD75-41B2-B39F-2B4C7BAA2939.jpeg

PAM1392
39EAECC6-08D0-462D-9FC2-C3D04AF62FEC.jpeg

Vafalls, tyckte mig ha läst någonstans att 510 hade hackning samt nollställning av sekundvisaren.
Jag som ev hade tänkt mig att uppgradera pga det.
Tyvärr inte, jag blev faktiskt lite överraskad av det själv när jag köpte min. Visserligen ingen dealbreaker men man hade nästan förväntat sig lite mer av ett modernt relativt nytt in-house urverk. Och absolut ingen nollställning av sekundvisaren heller då :) Jag tror det är på bl.a. 422 som sekundvisaren nollställer automatiskt när man drar ut kronan? Riktigt fiffig funktion!

Tyvärr inte, jag blev faktiskt lite överraskad av det själv när jag köpte min. Visserligen ingen dealbreaker men man hade nästan förväntat sig lite mer av ett modernt relativt nytt in-house urverk. Och absolut ingen nollställning av sekundvisaren heller då :) Jag tror det är på bl.a. 422 som sekundvisaren nollställer automatiskt när man drar ut kronan? Riktigt fiffig funktion!

Jajemen, 422 har seconds reset!! Riktigt sweet och kul med lite dolda gimmicks i klockan :)

Finns med andra ord ingen anledning att för ca 10k mer välja 510 framför 111, det enda man verkar få då är 5 dagars extra PR samt ett dyrare urverk att serva.
Edit: Samt onödigt kladd på tavlan.

Finns med andra ord ingen anledning att för ca 10k mer välja 510 framför 111, det enda man verkar få då är 5 dagars extra PR samt ett dyrare urverk att serva.
Beror väl lite på hur mycket du värderar att slippa dra upp klockan de där 5 extra dagarna ;) Men om man vill ha en entry-level base panna som är lätt att serva så är 111/112 absolut bra val.

Jag letar och läser men tycks inte hitta en modell som tickar alla boxar för mig, jag behöver hjälp med en bra instegspanna!
Det jag är ute efter är:
Max 44mm (Gärna mindre)
Sandwich dial
Manuell
Ikoniska kronskyddet
Subsecond hade varit trevligt men inget måste

Jag är förvirrad av alla PAM574, PAM560 och PAM590 men det lutar väl kanske åt det hållet.. Om det ens är ett håll? Vad säger experterna?
PAM676, 42mm, det du efterfrågade men inte bara sandwich utan även sunburst-tavla.

• Like
Reactions: Ncs
Och lume på PR visaren, glöm inte det! Lätt den coolaste och onödigaste funktionen på hela klockan :cigar:

PR funktionen är den bästa funktionen på klockan nästan men lumen är verklgen onödig haha :D Brukar vrida upp klockan när det är kvällstid och mörkt samtidigt som jag lyst upp lumen och tittar medans visaren sakta rör sig mot fullladdad (Psychobeteende javisst).

Jag har spanat in den, trodde för ett tag att jag hade hittat "the one" men... Sen insåg jag att den bara har 30 meters WR. Såklart!! Jag vill inte välja bort WR för en mindre storlek.
Skulle du plaska mycket med klockan? Det är 30m WR med kronskyddet öppet, så den ska klara av 30m WR som minst verkligen. Eller ja, det är så jag har tolkat det i alla fall.

Skulle du plaska mycket med klockan? Det är 30m WR med kronskyddet öppet, så den ska klara av 30m WR som minst verkligen. Eller ja, det är så jag har tolkat det i alla fall.
Åh fan, med öppet kronskydd alltså? Har de andra 100 meter WR med öppet kronskydd? Nja, jag kommer väl inte knäppa på mig den om jag ska bada men det är ju ganska skönt att slippa tänka på det.

Åh fan, med öppet kronskydd alltså? Har de andra 100 meter WR med öppet kronskydd? Nja, jag kommer väl inte knäppa på mig den om jag ska bada men det är ju ganska skönt att slippa tänka på det.
Ja, det är så de testar. Det kan ju vara andra delar som läcker (boettlocket kanske) vid mer, men inte kronan i alla fall.

• Like
Reactions: Ncs
Ja, det är så de testar. Det kan ju vara andra delar som läcker (boettlocket kanske) vid mer, men inte kronan i alla fall.
Riktigt så enkelt är det nog inte. Troligtvis sitter det en packning på bommen och klockan klarar därför ett torrt trycktest med kronlåsningen öppen, det betyder inte att man kan/ska bada med kronlåsningen öppen. Finns väldigt många klockor som har packning på bommen och det är en extra säkerhetsåtgärd, det innebär inte att det är det huvudsakliga skyddet.

Är det någon som sitter på mått/vinklar/tjocklek alternativt bra bilder i lite olika vinklar på "GDF mod dep" spännen? (och är det korrekt namn?)

Tänkte fila till ett bältesspänne, och finns det något nördigare än ett uppskalat historiskt paneraispänne? ;)

Tillbaka
Topp