• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Efter mycket efterforskning, läsning av referenser och bildgooglande har jag kokat ner mina alternativ gällande Panerai till två val. PAM512 eller PAM1392. Båda lockar på sitt eget sätt. 512an tycker jag ser lite mer "dressad" ut på bilder när den är helpolerad, något som jag egentligen inte är ute efter. 1392 tickar många boxar men den är ju något tjockare än 512an. Spontana tankar om mitt huvudbry tas gärna emot.

Efter mycket efterforskning, läsning av referenser och bildgooglande har jag kokat ner mina alternativ gällande Panerai till två val. PAM512 eller PAM1392. Båda lockar på sitt eget sätt. 512an tycker jag ser lite mer "dressad" ut på bilder när den är helpolerad, något som jag egentligen inte är ute efter. 1392 tickar många boxar men den är ju något tjockare än 512an. Spontana tankar om mitt huvudbry tas gärna emot.

Känns mest som du behöver bestämma dig mellan Radiomir eller Luminor. Skulle inte oroa mig för tjockleken på 1392, den är väldimensionerad. Båda är fina och säkerligen bra val om du vill ha 42mm Panerai.

• Like
Reactions: Ncs
Oj, två ganska skilda alternativ. Det gemensamma är storleken på 42mm..

512 är manuell, saknar datum och är mycket riktigt ett klart dressigare alternativ.

1392 är automatisk, har datum och givetvis kronskyddet..

Om du gillar båda men har "inte för dressad" som främsta ledord tycker jag 1392 känns som det givna valet..

IMG_20190202_125116_504.jpg

372

Oj, två ganska skilda alternativ. Det gemensamma är storleken på 42mm..

512 är manuell, saknar datum och är mycket riktigt ett klart dressigare alternativ.

1392 är automatisk, har datum och givetvis kronskyddet..

Om du gillar båda men har "inte för dressad" som främsta ledord tycker jag 1392 känns som det givna valet..
Olika men ändå så lika. Sandwich är ett måste och sub sek är nice vilket båda har. Kronskyddet på 1392 är ett plus, sen hade den däremot gärna fått vara manuell.. 512an är sjukt snygg men 1392 känns lite mer panerai-toolig.

Känns mest som du behöver bestämma dig mellan Radiomir eller Luminor. Skulle inte oroa mig för tjockleken på 1392, den är väldimensionerad. Båda är fina och säkerligen bra val om du vill ha 42mm Panerai.
42mm känns som det största jag kan gå med mina smala handleder, det är även därför jag tvekar lite på tjockleken på 1392.

42mm känns som det största jag kan gå med mina smala handleder, det är även därför jag tvekar lite på tjockleken på 1392.
Men med det sagt så kanske du vill titta på en Due 42mm om kronskyddet + dress är tanken. Den är motsvarande 512. Enda haken är 30m WR, om det nu är en hake vid dress-situationen.

676, och då får du också coolare urtavla.

1319811.png

Men med det sagt så kanske du vill titta på en Due 42mm om kronskyddet + dress är tanken. Den är motsvarande 512. Enda haken är 30m WR, om det nu är en hake vid dress-situationen.
Jag har kikat lite på den men just 30m WR är en deal breaker. En panna för mig ska vara mer toolig än dress. Sen tycker jag kronskyddet på Due ser lite vekt ut när det är så tunt.

Nu får du akta dig, med tanke på hur mycket tid jag lagt på att designa och bygga klockan ... vilken menade du? :) Om det var klockan, så kan du väl tänka decoy?

Edit.
Visste inte att du designat klockan, antog att det var en hommage-kina-kopia.
Det vänder det hela i mina ögon - extra pluspoäng till dig. :)

Senast ändrad:
Härlig aktivitet här!

Börjar bli lite sugen på en panna igen, spanar mycket på Radiomir (mest 1940). Skulle vilja ha någon med lite ”tooligt” utseende, dvs inte typ 512, men har tidigare inte trivts med något över 42 mm. Men Radiomir kanske bärs lite mindre...? Jag vill tro det iaf :) Typ 662 ser ju helt fantastisk ut på bild. Tips på vad man ska kolla in?

Grönt är skönt. Är det normalt att få fjärilar i magen av att titta på en klocka? :D

02DCA3FD-EB60-4F48-BB7D-C49D14F8FCCD.jpeg

Panerai 911
Nej det är fullständigt onormalt och dessutom rätt farligt. Du måste göra dig av med den fort som fan. Lägg ut den kraftigt rabatterad på köp och sälj, eller ännu bättre skicka den direkt till mig så kan jag ta hand om styggelsen.

Tillbaka
Topp