• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag har nog sagt det förut men jag tycker det är spännande med vilken timing man ska ha för att sälja Panerai på vår lokala marknad. Nu är det väl ingen 590 kvar till salu, men ett tag hann man inte andas mellan publicering av annons och försäljning. Samma med exempelvis 233 och 422 (p.s. det ligger sådana till salu nu). Och en del andra modeller som vi knappt pratar om här blir sålda på ett kick av folk som inte ens läser tråden gissar jag. :D

Jag är alltså bara fascinerad. :)

Edit: Oh, jag såg fel. Två 590 tillgängliga! Galet! Köp!

Jag har nog sagt det förut men jag tycker det är spännande med vilken timing man ska ha för att sälja Panerai på vår lokala marknad. Nu är det väl ingen 590 kvar till salu, men ett tag hann man inte andas mellan publicering av annons och försäljning. Samma med exempelvis 233 och 422 (p.s. det ligger sådana till salu nu). Och en del andra modeller som vi knappt pratar om här blir sålda på ett kick av folk som inte ens läser tråden gissar jag. :D

Jag är alltså bara fascinerad. :)

Edit: Oh, jag såg fel. Två 590 tillgängliga! Galet! Köp!

Var 3st 590 ute för nån vecka sen :)

(Brooks Koepka) och Bill Clinton.

68D3C793-9A29-4E88-97A9-507E558BE4A4.jpeg

Är verkligen kallt på k&s just nu. Även fast jag tar byten på min 590. Har fått några bytesförslag det är allt.
Jag har inte köpt och sålt så mycket under åren men nyligen hade jag annons ute på en explorer 2 och en nästan ny speedy pro med länk och viklås.
Explorern var den med minst skambud och såldes för nästan utsatt pris.
Buden på speedyn var många och nästan skrämmande. Finns det folk som säljer en typ 6mån gammal speedy för 25-30k?

Panerai kan jag tyvärr inte yttra mig men vet att min 422:a låg ute bra länge innan jag klippte den. Jag hade inte så mycket insyn i priser på panerai då och va säkert en sjukt jobbig "kund".

1000 är en snålpanna som saknar allt som är cool med Panerai.

Fördelen med 3-dagarsverket jämfört med 8-dagarsverket är att 3-dagars har bättre förutsättningar att hålla tiden bra i och med att det har lika många drivfjädrar men kortare gångreserv samt större balanshjul. P3000 har även en timvisare som går att ställa oberoende, typ snål-GMT alltså.

p-3000-21.png

p-5000-b2.png
Läge att sluta med ditt korståg nu och vara lite nyanserad? 773, 1000, 632 mfl har mycket (men inte allt) man önskar av en panna. Klockorna är kanon och bra alternativ om man inte har så mycket pengar att spendera på en panna. Om nya urverken på ex.vis 773 är bra får tiden utvisa men de gamla tröskverken i ex.vis. 1000 är riktigt stabila.

Läge att sluta med ditt korståg nu och vara lite nyanserad? 773, 1000, 632 mfl har mycket (men inte allt) man önskar av en panna. Klockorna är kanon och bra alternativ om man inte har så mycket pengar att spendera på en panna. Om nya urverken på ex.vis 773 är bra får tiden utvisa men de gamla tröskverken i ex.vis. 1000 är riktigt stabila.
Säger killen som haft sin till salu sedan oktober....

OBS. Konversation endast för djupa Panerai-nördar:
Vi har tidigare noterat att 911 har platt glas (dvs. inte "dubbelkupat" som på många andra Luminor-modeller eller "enkelkupat" som på 1950-modellerna). Samma glas sitter på 590. Jag har även via youtube och instagram noterat att 796, 724 har det. Även "vanligare" modeller som 510 occh 560, inkl de vita 561 och 563, har det. Till och med den vita Daylight 796 (verifierat på Nymans tidigare idag :pompus:).

Gemensam faktor, you ask? Jo 8-dagars P.5000. Man kan också notera att Rehaut är lite tunnare på dessa modeller. Hypotes, you ask? Jo, att verket egentligen är liite för tjockt för Bettarini-caset och därmed behövs det ett annat glas för att urtavla och visare ska få plats.

Många av dessa modeller började tillverkas redan 2013, så det någon skrev om att det platta glaset kom med 911 stämmer alltså inte alls. :pirate:

Jag konstaterar då också att vita Panerai:er med dubbelkupat glas, ex. 630, 660, 778 m.fl., får en mörkare känsla/urtavla jämfört med enkelkupat, ex. 499, 1499, 655 m.fl., och platt, ex. 796. De två senare varianterna ger såklart mer ljusinsläpp och framhäver då vitheten och för den delen färgerna i övrigt bättre. En sidohypotes är att det egentligen är samma lysmasse-färg på visarna på alla nämnda modeller fastän att färgen inte ser likadan ut (detta lämnar jag som google-övning för intresserade).

(Jag hoppas den här utredningen räcker för att jag ska få fortsätta vara med i nördklubben. :woot:)

Platt
upload_2019-2-5_13-57-54.png

Enkelkupat
upload_2019-2-5_13-57-16.png

Dubbelkupat
upload_2019-2-5_13-56-31.png

796 White daylight-tavla med platt glas vs. min 416 (beater) med dubbelkupat.
IMG_1826.jpeg

:hilarious:

Jag har inte köpt och sålt så mycket under åren men nyligen hade jag annons ute på en explorer 2 och en nästan ny speedy pro med länk och viklås.
Explorern var den med minst skambud och såldes för nästan utsatt pris.
Buden på speedyn var många och nästan skrämmande. Finns det folk som säljer en typ 6mån gammal speedy för 25-30k?

Panerai kan jag tyvärr inte yttra mig men vet att min 422:a låg ute bra länge innan jag klippte den. Jag hade inte så mycket insyn i priser på panerai då och va säkert en sjukt jobbig "kund".
Får man en nästan ny speedy för 25 så tar jag två.;) Finns ju alltid folk som skambudar å hoppas man är desperat.Byt din speedy mot min 590 så får du det du begär.;)

Tillbaka
Topp