• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad utgör så kallade ”snapbackmodeller”?
Ha med dig också att detta inte på något sätt är ett vedertaget begrepp. Om det är just baklocket du fastnar på så är det vissa modeller som kvalar in.
Det SEIKO-mannen sen skriver ovan om vanliga bandstift etc är inget unikt för ex.vis 773an, utan många andra modeller (de flesta radiomir 1940) tex 620 har det också.

Ha med dig också att detta inte på något sätt är ett vedertaget begrepp. Om det är just baklocket du fastnar på så är det vissa modeller som kvalar in.
Det SEIKO-mannen sen skriver ovan om vanliga bandstift etc är inget unikt för ex.vis 773an, utan många andra modeller (de flesta radiomir 1940) tex 620 har det också.
Till och med Radiomir 1940 i 47mm, som väldigt väldigt väldigt historiskt åtråvärda 587, har vanliga bandstift, om jag inte är helt ute och seglar.

Jag tror att det @Ncs frågar om är vad det innebär att en modell är "snapback".

Till och med Radiomir 1940 i 47mm, som väldigt väldigt väldigt historiskt åtråvärda 587, har vanliga bandstift, om jag inte är helt ute och seglar.
Mmm.
Sen är det ju många modeller som har den andra varianten med knapp på insidan bandhorn. Är det egentligen så annorlunda jämfört med vanliga bandstift? Jag skulle säga nej.

Mmm.
Sen är det ju många modeller som har den andra varianten med knapp på insidan bandhorn. Är det egentligen så annorlunda jämfört med vanliga bandstift? Jag skulle säga nej.
Jag har känslan av att den sitter lite bättre med den versionen jämfört med vanliga bandstift.

587 och 662 har skruvar. Dessa har 1950-case utan kronskydd (kolla glaset och glasringen), till skillnad från 932, 736, 690 osv..

Jag snor en eccellente bild av @Palenkovich som visar skillnaden

50523491_359216214663269_7661044417386012500_n.jpg

Har du (eller någon) fått detta verifierat från Panerai? Kan inte bara 1940-boetten skilja sig något mellan reffar?
Nä, men boetten/glaset/tavlans egenskaper är mycket mer lika 372 än 932/736.. självklart kan 1940 boetten skilja sig, men min poäng är att de med största sannolikhet utgått från 372ans 1950 boett när de tillverkade 587/662 , vilket också förklarar varför den har skruvar och inte pins

Nä, men boetten/glaset/tavlans egenskaper är mycket mer lika 372 än 932/736.. självklart kan 1940 boetten skilja sig, men min poäng är att de med största sannolikhet utgått från 372ans 1950 boett när de tillverkade 587/662 , vilket också förklarar varför den har skruvar och inte pins

Kan inte märka några större skillnader när det gäller caset på 587 och 372, när jag mäter upp 587 får jag samma lugg-lugg mått och höjd som 372. Då kronskydd saknas har jag skippat den mätningen men upplever att det i princip är 372 caset på 587, vilket jag inte trodde skulle vara fallet i första hand.

Det kan de mycket väl ha gjort.

En rolig (eller tråkig beroende på hur man ser på det) grej jag tänkte på.. Om Paneristi Sweden någon dag skulle bli erbjudna en Paneristi Sweden Edition och skulle behöva enas om EN panna som skulle representera oss... Vilken skulle det bli? Skulle det bli en Radiomir, Luminor eller Submersible? 44 eller 47mm?

En rolig (eller tråkig beroende på hur man ser på det) grej jag tänkte på.. Om Paneristi Sweden någon dag skulle bli erbjudna en Paneristi Sweden Edition och skulle behöva enas om EN panna som skulle representera oss... Vilken skulle det bli? Skulle det bli en Radiomir, Luminor eller Submersible? 44 eller 47mm?
En Luminor (bettarini) 44mm med sandwichtavla och sekundvisare. Eller hur?

Tillbaka
Topp