• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skäms givetvis att avslöja min okunnighet om pannor :( I mina ögon ser det ut som en 1392, stämmer det? Om så är fallet så har jag redan länken men behöver få loss pengar till att köpa klockan :D Hmm, kollade lite mer hos watchbase.com, det kan ju vara en 722 eller en 723 också... Pannor är fina men det är jobbigt för en noob med alla olika referenser :banghead:
Det där med referenser är som osmos, helt ovetandes sköljer de bara över dig och utan att veta om det kan snart fler än du tror.

Skäms givetvis att avslöja min okunnighet om pannor :( I mina ögon ser det ut som en 1392, stämmer det? Om så är fallet så har jag redan länken men behöver få loss pengar till att köpa klockan :D Hmm, kollade lite mer hos watchbase.com, det kan ju vara en 722 eller en 723 också... Pannor är fina men det är jobbigt för en noob med alla olika referenser :banghead:

stämmer att det är en 722. 1392 är utan länk.

stämmer att det är en 722. 1392 är utan länk.
Ja, men jag trodde att det kunde vara en 1392 med länk, som jag tänkt mig ”min” :) Hur ser man skillnad på en 1392 och en 722 om man bara ser den från tavel-sidan? Skjutmått funkar väl inte då de båda är 42mm? 723 har ju annan tavla så där gjorde jag bort mig ser jag nu :(

Jag litar givetvis på en mycket kunnig Panneristi :) Eftersom jag inte kan något om Panerai ännu så litar jag på watchbase.com och där står det att 722 har P.9000.

Helt rätt att lita på watchbase då de har rätt i 98% av fallen, men ibland missar de :)

Annars står det på Panerai.com og både 722 og 1392 har p.9010 :)

https://www.panerai.com/gb/en/colle...n/luminor/pam00722-luminor-marina---42mm.html

472CE6D3-ECB5-4B20-AC68-190122A57E60.png

Det är fan skitstörigt att ha börjat snegla efter nån panerai i lägre prisskikt och varje gång man ser en man, när man kollar upp ref att det är en 911...

Vilka referenser ska jag kika på om jag söker nedsänkta siffror, manuellt urverk (gärna 8dgr) och kronskydd samt 44mm?

Det är fan skitstörigt att ha börjat snegla efter nån panerai i lägre prisskikt och varje gång man ser en man, när man kollar upp ref att det är en 911...

Vilka referenser ska jag kika på om jag söker nedsänkta siffror, manuellt urverk (gärna 8dgr) och kronskydd samt 44mm?
111, 112, gamla 560?

Nej nu ger jag fan upp. Var är samhället på väg egentligen, när det inte går att hitta en ny 45mm wire lug-Radiomir med sandwich och base-tavla på chrono24.

Kan bli lite svårt att hitta en helt ny då Panerai gått över till s.k cookie-dial på de flesta baspannorna.. leta efter en något beggad kanske?

Kan bli lite svårt att hitta en helt ny då Panerai gått över till s.k cookie-dial på de flesta baspannorna.. leta efter en något beggad kanske?
Jo... har ju en 753a som jag gillar skarpt. Håller utkik efter fina, beggade 210or. Och har börjat snegla på 1940-case i 42mm. 574 och 620. Men är rädd att den där rymden på tavlan som 45 och 47mm ger kommer göra att mindre dinkor inte känns riktigt... Panerai. Och har snöat in på wire lugs... åh dessa olidliga bitterljuva kval ;)

En ny lär du inte hitta, men bara att leta upp en fräsch beggad 210:a!

64519F1A-5C67-4EE1-9A50-FEA245362445.jpeg
Ja det vore ju drömmen. Om jag förstår rätt gick den ur produktion 2012 så det börjar bli svårt att hitta fina ex. Förresten, nybörjarfråga; hur är det med lumen, avtar den i styrka såpass fort att redan en 2010-talare börjat tappa lyskraft?

Är det vissa årtal som har nedsänkta siffror? Är det vad som kallas sandwich btw?
Det är vad som kallas sandwich ja. Och när det kommer till 560 så skiftade man något år. Q-serie, tror jag, dvs. kanske 2014 eller något sånt :) Jag lämnar med varm hand över de detaljerna till de andra stollarna här.

Jo... har ju en 753a som jag gillar skarpt. Håller utkik efter fina, beggade 210or. Och har börjat snegla på 1940-case i 42mm. 574 och 620. Men är rädd att den där rymden på tavlan som 45 och 47mm ger kommer göra att mindre dinkor inte känns riktigt... Panerai. Och har snöat in på wire lugs... åh dessa olidliga bitterljuva kval ;)
Wirelugs är läckert och sett till hela klockbranschen, väldigt unik lösning. Jag älskar wirelugs.

Tillbaka
Topp