• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur gör ni som har manuella åtta-dagarsverk? Har ni vigt en viss dag i veckan när ni drar upp den eller är det en daglig rutin?

Nej, men det är en riktig panna, för den har skruvade stift och skruvat baklock?

Alltså, seriöst, lösningen på "argh, den här modellen har inte sandwich, men den har 8-dagars, etc. etc. etc." är att skaffa flera klockor.
Finns flera som jag tycker klarar sig utan smörgås, men på 390 hade det vart en fullträff.... hade 390 haft smörgås, vanliga bandstift, snapback så hade den klarat sig bra ändå :)

Hur gör ni som har manuella åtta-dagarsverk? Har ni vigt en viss dag i veckan när ni drar upp den eller är det en daglig rutin?
Jag har en relaterad fråga. Har hört att det tar typ en vecka att vrida upp den. Innebär det att gångreserven bara är en dag?

On a more serious note, tar det typ tre gånger så länge att vrida upp som ett tre-dagars?

Min är en 722-42 mm. Man kan väl kortfattat säga att 722 är en 1392 på länk så skulle jag samafatta det. @Hasse Varg
Bjuder på en bild till.
207C0D73-DA53-42B4-A70C-319CFD20C57A.jpeg

Jag har en relaterad fråga. Har hört att det tar typ en vecka att vrida upp den. Innebär det att gångreserven bara är en dag?

On a more serious note, tar det typ tre gånger så länge att vrida upp som ett tre-dagars?
Nu undrar du kanske vart jag vill komma? Jag undrar det varje gång jag ser att åttadagarsverket är en issue vid val av klocka. Jag är bara nyfiken på varför, för jag ser ingen fördel med 8 dagar vs 3 dagar om man ändå är på och pillar dagligen. Viger man söndagen och gör den till en klockuppdragardag så finns det en logik. Jag var mest nyfiken.

Senast ändrad:
Nu undrar du kanske vart jag vill komma? Jag undrar det varje gång jag ser att åttadagarsverket är en issue vid val av klocka. Jag är bara nyfiken på varför för jag ser ingen fördel med 8 dagar vs 3 dagar om man ändå är på och pillar dagligen. Viger man söndagen och gör den till en klockuppdragardag så finns det en logik. Jag var mest nyfiken.
Det är ganska ballt att vrida upp klockan til max innan man åker på semester och se den ticka veckan :) Jag brukar köra olika, ibland kör jag fullt, ibland windar jag bara 20%

Nu undrar du kanske vart jag vill komma? Jag undrar det varje gång jag ser att åttadagarsverket är en issue vid val av klocka. Jag är bara nyfiken på varför för jag ser ingen fördel med 8 dagar vs 3 dagar om man ändå är på och pillar dagligen. Viger man söndagen och gör den till en klockuppdragardag så finns det en logik. Jag var mest nyfiken.

Jag har en påminnelse i telefonen. Varje söndag kl 09:00.

Jo... har ju en 753a som jag gillar skarpt. Håller utkik efter fina, beggade 210or. Och har börjat snegla på 1940-case i 42mm. 574 och 620. Men är rädd att den där rymden på tavlan som 45 och 47mm ger kommer göra att mindre dinkor inte känns riktigt... Panerai. Och har snöat in på wire lugs... åh dessa olidliga bitterljuva kval ;)

Det där måste du grotta ner i och filtrera ner till ett par refs, sen kör du stenhårt på att försöka hitta endera. Don't look back.

När jag var i turkiet på 1v semester förra sommaren var det precis så, fullt uppdragen 590 som höll veckan ut + därtill, fantastiskt härlig känsla :)
Ha ha, var det verkligen en fantastiskt härlig känsla? Var det inte bara kul att se? Håll med nu om att 8-dagarsverken inte är en issue när man letar efter en fin Panerai. Det finns en massa andra detaljer som är viktigare.

Håller ni med om att ett 8-dagarsverk är enklare att hantera på en Radiomir med lök-krona än på en Luminor med kronskydd? Nu känner jag att jag är inne och touchar på tabuområden, men let the bullit come.

Hittade denna, är det den enda 44mm som tillverkas idag som har 8dgr och sandwich samt sekundvisare? Vad är därutöver inställningen till ”left handel version?” Är det sämre av någon anledning?
CA1E0141-97EE-4B61-BAC0-329C1FBD03CE.png

Hittade denna, är det den enda 44mm som tillverkas idag som har 8dgr och sandwich samt sekundvisare? Vad är därutöver inställningen till ”left handel version?” Är det sämre av någon anledning?
CA1E0141-97EE-4B61-BAC0-329C1FBD03CE.png
Kolla på en 219 också om du gillar destro och söker en ännu renare tavla. Du mister 8-dagarsverket men vinner ett bra 3-dagars ETA-verk. En klassiskt base.
4814458009_092ea9c9c7_b.jpg

Ha ha, var det verkligen en fantastiskt härlig känsla? Var det inte bara kul att se? Håll med nu om att 8-dagarsverken inte är en issue när man letar efter en fin Panerai. Det finns en massa andra detaljer som är viktigare.

Prova själv vettja så får vi se vad du tycker (det är förresten helt ok att inte uppleva saker på samma sätt).
Visst är det så - PR eller urverket i botten är och har aldrig varit en prioritering för mig och kommer heller inte vara det framöver, men visst tycker jag att det är nice to have.

8D119ABE-753B-4CC4-A028-26163CFC6DEF.jpeg

Detta hände alltså igår! Första pannan :D let the hate rain over DUE :smug:
Grattis! Du gillar den, då är det rätt klocka. Jag tycker inte att den är fel alls, men jag har många klockor som ligger högre upp i min måste ha-lista. Snygg tavla men putsa av den lite. Hoppas att champagnen smakar. Ha ha, det finns många åsikter här, men den klockan svarar upp mot mot en bra dag varje dag, men dyk inte för djupt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp