• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Riktigt fin!
Skulle nog säga att jag främst vill doppa tån i paneraiträsket och tänker då att jag vill ha något som är så mycket panerai som möjligt!
Sen tycker jag destro va fräsigt för att det känns som det gör den lite mer unik. Men det blir väl knepigare att hitta begagnat.

Men 219 är tredagarsverk väl? Säger inte att det är en dealbreaker men 8dgr känns som lite paneraiunikt och därför extra kul
Ser du till hela Panerais historia så är 3-dagarsverken mer Panerai än 8-dagars. Panerai hade tidigare ett exklusivt 10-dagarsverk. 8-dagars har inte funnits så länge. Det finns 16 290 på chrono24 just nu där den billigaste ligger på 38K. Den går säkert att pruta ner till 35K. https://www.chrono24.se/search/inde...e&searchexplain=1&watchTypes=&accessoryTypes=
219 är detsamma som PAM112, bara tvärtom. Söker du med subsekund så är 111 en basmodell. Jag tror dock inte att 111 har en motsvarande destromodell som 112:an har. Fundera vidare.

Ser du till hela Panerais historia så är 3-dagarsverken mer Panerai än 8-dagars. Panerai hade tidigare ett exklusivt 10-dagarsverk. 8-dagars har inte funnits så länge. Det finns 16 290 på chrono24 just nu där den billigaste ligger på 38K. Den går säkert att pruta ner till 35K. https://www.chrono24.se/search/inde...e&searchexplain=1&watchTypes=&accessoryTypes=
219 är detsamma som PAM112, bara tvärtom. Söker du med subsekund så är 111 en basmodell. Jag tror dock inte att 111 har en motsvarande destromodell som 112:an har. Fundera vidare.
Rahmen_Bild_hoch_2014_Angelus.jpg
Panerai-Radiomir-Egyptian-Egiziano-8-days-Angelus-Vintage-circa-1956-1.jpg

:bag:

Ser du till hela Panerais historia så är 3-dagarsverken mer Panerai än 8-dagars. 8-dagars har inte funnits så länge.

Nu är jag inte med. Menar du att 8-dagars är mer Panerai än 3-dagars?

Tror @azcii menar att 8-dagars hängt med länge och är minst "lika Panerai" (och för övrigt oerhört klassiskt Panerai) som 3-dagars. Tycker dock inte det finns anledning att värdera det ena före det andra ur ett historiskt perspektiv..

Hej!

Har fått problem med min 112:a(2012)

När jag ska skruva upp den så tar det aldrig emot när den är full som det ska vara. Jag upplever också skrivandet som väldigt lätt jamfört med tidigare.

Någon som haft liknande problem?

Tror @azcii menar att 8-dagars hängt med länge och är minst "lika Panerai" (och för övrigt oerhört klassiskt Panerai) som 3-dagars. Tycker dock inte det finns anledning att värdera det ena före det andra ur ett historiskt perspektiv..
Det visste jag inte. Alltid lär man sig något när man sticker ut hakan. Jag har aldrig förstått kopplingen till historiken. Jag trodde 8-dagar var ett nytt påfund i panerivärlden. Jag visste att JLC m. fl. haft det länge. Tack!

Det visste jag inte. Alltid lär man sig något när man sticker ut hakan. Jag har aldrig förstått kopplingen till historiken. Jag trodde 8-dagar var ett nytt påfund i panerivärlden. Jag visste att JLC m. fl. haft det länge. Tack!
Jag rekommenderar starkt The Panerai Book. :)

För att det har aldrig funnits några 3-dagars verk i de militära Panerai klockorna.
Jaha, du tänker så. Om man tänker från när Panerai blev ett klockmärke som alla kunde köpa blev väl 3-dagars betydligt vanligare. Det är väl bara på senare år som 8-dagars kommit. Det blev inte självklart åt något håll.

För att det har aldrig funnits några 3-dagars verk i de militära Panerai klockorna. När Panerai lanserade p.2002 med 8-dagars gångreserv var det en hyllning till just de historiska klockorna.
Det är sant. Vi slarvar. Det var ju knappt 2-dagarsverk de hade från början, Rolex 618 m.fl.

Jag har läst i tråden under en tid nu men hittar inte det jag söker.
Jag är en tunnis med tillhörande handleder och letar efter en Panerai typ 372 men i 40-42mm.
Har ni någon idé? ;)

Jaha, du tänker så. Om man tänker från när Panerai blev ett klockmärke som alla kunde köpa blev väl 3-dagars betydligt vanligare. Det är väl bara på senare år som 8-dagars kommit. Det blev inte självklart åt något håll.
Rent historiskt har som @evki mycket riktigt påpekar inte 3-dagars funnits länge, det är en ganska modern företeelse. Tex 3646 med deras Rolex Cortebert cal. 618 hade 36-40 timmars PR beroende på version..

Senast ändrad:
Jag har läst i tråden under en tid nu men hittar inte det jag söker.
Jag är en tunnis med tillhörande handleder och letar efter en Panerai typ 372 men i 40-42mm.
Har ni någon idé? ;)
Då får du nog kolla in Due-linjen. Det finns egentligen ingen med kupat glas som 372 eller bastavla, men 676 är ganska nära. Vad är det du letar efter mer exakt?
panerai_luminor_due_3_days_automatic_acciaio_pam_676_1506844671_ef8d24b9.jpg

Det första moderna Panerai urverk var p.2002 som har 8-dagars gångreserv. Det blev Panerais första in-house urverk. Gissa vilket år det lanserades? :)

Tillbaka
Topp