• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ja, för den som spelar enligt regelboken ;)

Men då är det oprutat. Går säkert att få ner lite. Sist jag handlade gick frakt och försäkring på ca 1000:-. Då var det hem till dörren inom 24 timmar.

Jag tycker själv inte att 54 är ett jättebra pris om man kan få en ny för 10 till. Men det är jag det.

Om man tittar på vad övriga beggade ligger ute på och vad det gått på på forumet så ligger den bra till i pris!

Lägger jag ut min vilket jag kanske gör så kommer det att vara runt de belopp de skall ha för klockan ifrån Italien. Dock så är det drygt 21 månaders garanti kvar plus en gratis service kopplat till serienumret :). Det ligger en på köp och sälj för 67 ifrån 2012!

Senast ändrad:
OK då vet jag.
Tack för snabbt svar:)
no problemo! Vet du om de gjort några övriga förändringar?

Förövrigt har mailat firenze-butiken kring varför jag inte har lösa klistertags i lådan. Har inte fått något svar ännu. För det skall väl vara med? Sitter påklistrat på lådan men ingen lös som jag har till 422:an

Edit: ringde dem precis. "We do not provide the stickers, it is our policy....." Hmmm @hook var den lösa "sticker" med i lådan på den du tog hem (605:an).

Senast ändrad:
no problemo! Vet du om de gjort några övriga förändringar?

Förövrigt har mailat firenze-butiken kring varför jag inte har lösa klistertags i lådan. Har inte fått något svar ännu. För det skall väl vara med? Sitter påklistrat pp lådan men ingen lös som jag har till 422:an
Ja det brukar vara två klistertags med, den ena brukar vara påklistrad antingen på blåa boxen eller på Bruna papplådan jag har även fått bägge lösa vid några tillfällen.
Det kan ju vara så att det är annorlunda nu när det gäller BE modeller tycker att Panerai ändrar o byter och har sig hej vilt nu på senare tid.

Ja det brukar vara två klistertags med, den ena brukar vara påklistrad antingen på blåa boxen eller på Bruna papplådan jag har även fått bägge lösa vid några tillfällen.
Det kan ju vara så att det är annorlunda nu när det gäller BE modeller tycker att Panerai ändrar o byter och har sig hej vilt nu på senare tid.

Mmm :s, det sitter påklistrat på den blåa/svarta boxen men inga löst. Har både och på 422:an som sagt!

Senast ändrad:
Om man tittar på vad övriga beggade ligger ute på och vad det gått på på forumet så ligger den bra till i pris!

Lägger jag ut min vilket jag kanske gör så kommer det att vara runt de belopp de skall ha för klockan ifrån Italien. Dock så är det drygt 21 månaders garanti kvar plus en gratis service kopplat till serienumret :). Det ligger en på köp och sälj för 67 ifrån 2013!
Då är det tydligen jag som har en skev bild av andrahandsvärdet :D

Jag är absolut ingen fotograf men tyckte dessa bilderna blev rätt coola med effekt.
2016-01-20 14.25.30.jpg
2016-01-20 14.31.18.jpg

Så, Svea Finans är kontaktade och kommer att starta indrivning av @Floduttern @MickeG @Henrik rookie som, var för sig, och i förening är ansvariga för att smittat mig med ett starkt Paneraibegär:)

Meningen är ju att jag ska spara ihop pengar till något lite dyrare några år framåt i tiden men ni har ju sabbat hela det upplägget. Nu är det inte mer än rätt att ni får hjälpa en stackars nybörjare på området att hitta rätt. Ni andra får självfallet också hjälpa till.

Så... Efter att ha kikat runt lite såTROR jag att jag i alla fall ställt in siktet på en 112:a. Men tar gärna emot tips på andra modeller ni tror jag kommer gilla. Jag har några önskemål : Sandwichtavla, max 44mm, minst 42mm, glasbaksida, inte för mycket kladd på tavlan men kan tänka mig sekundvisare och gillar det stora kronskyddet. Är ju coolt med nytt men här tror jag vi siktar på begagnat.

Sen skulle jag uppskatta era synpunkter på in-houseverk vs ETA? (Jag fattar ju att in-house alltid är coolare men i förhållande till pris, andrahandsvärde "pang för pengen" )

Jag gissar att jag blir lite klokare om jag läser alla 151 sidor först men jag genar lite :)

Så... Efter att ha kikat runt lite såTROR jag att jag i alla fall ställt in siktet på en 112:a. Men tar gärna emot tips på andra modeller ni tror jag kommer gilla. Jag har några önskemål : Sandwichtavla, max 44mm, minst 42mm, glasbaksida, inte för mycket kladd på tavlan men kan tänka mig sekundvisare och gillar det stora kronskyddet. Är ju coolt med nytt men här tror jag vi siktar på begagnat.

Sen skulle jag uppskatta era synpunkter på in-houseverk vs ETA? (Jag fattar ju att in-house alltid är coolare men i förhållande till pris, andrahandsvärde "pang för pengen" )

Jag gissar att jag blir lite klokare om jag läser alla 151 sidor först men jag genar lite :)
Då kom du till samma slutsats som mig :)

Kollade på PAM560 först men den hade ingen sandwich plus att några här på KS haft problem med P.5000 om jag minns rätt.
Ett tips är att noggrant kolla med säljaren så att just den klocka du ska köpa uppfyller dina krav. Panerai verkar ändra sig lite från år till år.

ETA-verken har så vitt jag vet tillverkats under många år och de verkar tuffa på men de finns mer erfaret folk här som kan ge dig mer ingående svar.

Så, Svea Finans är kontaktade och kommer att starta indrivning av @Floduttern @MickeG @Henrik rookie som, var för sig, och i förening är ansvariga för att smittat mig med ett starkt Paneraibegär:)

Meningen är ju att jag ska spara ihop pengar till något lite dyrare några år framåt i tiden men ni har ju sabbat hela det upplägget. Nu är det inte mer än rätt att ni får hjälpa en stackars nybörjare på området att hitta rätt. Ni andra får självfallet också hjälpa till.

Vi visar dig sanningen bara - följ ljuset ;-)
112 är ett grymt alternativ givet dina kriterier, annars är 111 ett annat toppenalternativ - vågar sticka ut hakan och säga att de är två av många paneraiklockor som alltid kommer ha ett bra andrahandsvärde och alltid vara lättsålda så det är egentligen ingen risk.
Är ju nice med extra PR med in-house urverken men det är absolut ingen deal breaker för mig att det är ETA på de gamla modellerna.

Då kom du till samma slutsats som mig :)

Kollade på PAM560 först men den hade ingen sandwich plus att några här på KS haft problem med P.5000 om jag minns rätt.
Ett tips är att noggrant kolla med säljaren så att just den klocka du ska köpa uppfyller dina krav. Panerai verkar ändra sig lite från år till år.

ETA-verken har så vitt jag vet tillverkats under många år och de verkar tuffa på men de finns mer erfaret folk här som kan ge dig mer ingående svar.

560 har sandwich :) och ja p5000 har strulat för vissa. Hade en 510a men jag hade väl inte otur eftersom den funkade riktigt bra.
ETA-verken är beprövade arbetshästar som du inte kommer få några problem med (givet såklart att man servar inom rimlighetens gränser).

Kör på 112... Men lovar att du kommer vilja ha något mer sen.. Precis som mig... Jag är sjukt sugen på en PAM372, men jag håller mig. Ska köpa den när jag nått nästa milstolpe i livet, så får den symbolisera just denna.

Kolla på och testa gärna någon av Luminor 1950-modellerna också. Jag var först inne på en 510:a som satt lite bättre på min handled, men det slutade med en 312:a. Glad för det, jag gillar den borstade boetten, även om det bygger en hel del extra på höjden med automat-urverket.

Jag har haft fyra st Panerai Luminor, både med bettarini och 1950 boett. Bettarini sitter definitivt bättre på armen, 1950 boetten är lite snyggare. Dock inte så pass mycket snyggare att det väger upp känslan av en bettarini på armen.

Enligt mig så finns det inte många Luminors som slår PAM111/PAM112 i prisklass under 100 k. Då 1950 boetten med automatiskt verk inte sitter i närheten av lika skönt som bettarini så går dessa bort, bettarini boetten med 8 dagars verk "8 days" förstör tavlan totalt (enligt mig) då finns det möjligtvis PAM590 som är grym men som faller på Sandwich, lika så PAM390 tyvärr. PAM233 (1950) skulle kunna vara en kandidat då den är fantastisk och fungerar pga. manuellt verk, dock faller den på priset >100 k.

Detta gör att det inte finns mycket bättre val än just PAM111 alternativt PAM112, speciellt om man vill komma så nära rötterna som möjligt. Folk kallar det instegspanna men jag skulle vilja kalla det "back to the roots" om vi snackar Richemont. Allt skrivet ovan gäller 44 mm, blandar vi in 47 mm så har vi helt andra förutsättningar.

Att prata in-house som fördel för Panerai förstår jag inte riktigt, speciellt inte när man slänger dit "8 days" på tavlan.

Kolla på och testa gärna någon av Luminor 1950-modellerna också. Jag var först inne på en 510:a som satt lite bättre på min handled, men det slutade med en 312:a. Glad för det, jag gillar den borstade boetten, även om det bygger en hel del extra på höjden med automat-urverket.

Jag var i samma sits, var ganska inställd på 510 men jag slutade på 320. Gillade också det borstade mot det polerade.

Jag har haft fyra st Panerai Luminor, både med bettarini och 1950 boett. Bettarini sitter definitivt bättre på armen, 1950 boetten är lite snyggare. Dock inte så pass mycket snyggare att det väger upp känslan av en bettarini på armen.

Enligt mig så finns det inte många Luminors som slår PAM111/PAM112 i prisklass under 100 k. Då 1950 boetten med automatiskt verk inte sitter i närheten av lika skönt som bettarini så går dessa bort, bettarini boetten med 8 dagars verk "8 days" förstör tavlan totalt (enligt mig) då finns det möjligtvis PAM590 som är grym men som faller på Sandwich, lika så PAM390 tyvärr. PAM233 (1950) skulle kunna vara en kandidat då den är fantastisk och fungerar pga. manuellt verk, dock faller den på priset >100 k.

Detta gör att det inte finns mycket bättre val än just PAM111 alternativt PAM112, speciellt om man vill komma så nära rötterna som möjligt. Folk kallar det instegspanna men jag skulle vilja kalla det "back to the roots" om vi snackar Richemont. Allt skrivet ovan gäller 44 mm, blandar vi in 47 mm så har vi helt andra förutsättningar.

Att prata in-house som fördel för Panerai förstår jag inte riktigt, speciellt inte när man slänger dit "8 days" på tavlan.
Enig.
Lägger till att man även kan överväga 111/112:s titanbröder 177/176. Lägre vikt, mindre bling, mer tool.

På temat inhouse vs ETA så lever jag i tron att serien av verk betecknade OP I, OP II osv är modifierade ETA-verk. Kan det stämma?

Tillbaka
Topp