Äntligen får jag vara med i panerai-tråden. Som jag har längtat!
Tror detta kan vara inkörsporten till ett djupt paneraiberoende.. På ett positivt sätt.
![]()
Grattis, fina grejjer det där!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tror detta kan vara inkörsporten till ett djupt paneraiberoende.. På ett positivt sätt.
![]()
Om man köper en Panerai helt ny från en AD, säg Nymans, vad kan man räkna med för rabatter? Självklart skiljer det sig från kund till kund, men någon som vet om de har några marginaler att leka med? T.ex. ligger listpriset på en PAM372 idag runt 85 000, men man kan hitta helt nya via Chrono24 inom EU för runt 60.
Sist jag handlade hos Nymans köpte jag en PAM 320, var ganska svårprutat. Fick det lite billigare men inte mycket, kanske lättare att få något extra till. Jag fick bla en originalrem och de är ju inte gratis. Kan tillägga att jag blev generellt väldigt väl omhändertagen men det ska man väl bli när man köper klocka i dessa prisklasser.
Att bli väl omhändertagen ska man bli oavsett i vilken prisklass man köper sin klocka i.
Helt rätt! Mycket snyggt strap dessutom!Äntligen får jag vara med i panerai-tråden. Som jag har längtat!
![]()
![]()
Fet! Grattis och välkommen in!Äntligen får jag vara med i panerai-tråden. Som jag har längtat!
![]()
Kan verkligen rekommendera http://timepieceperfection.com om ni ska köpa en ny Panerai.
Dan Dubinsky skickar till Sverige utan problem. Prutmån på priserna på hemsidan finns. Räkna med ca 20% rabatt mot svenskt listpris beroende på modell.
Kan du utveckla dina rekommendationer ang Dan, har du egna erfarenheter av att ha köpt någon klocka av honom och hur löser han tull o moms i så fall
att skicka en klocka till Sverige kan väl alla göra utan problem, problemet uppstår när avsändarens land inte är inom EU tullen vill gärna ta en titt om det ska in pengar till statskassan. Och vet du om garantikort är stämplade av en AD för eventuella garanti jobb. Annars tror jag att det kan bli problem.
Jag skulle inte rekommendera någon om jag inte själv köpt av denna. Har beställt flera pannor av honom, inga problem med tullen, han har sina knep. Självklart kan han inte garantera att den inte fastnar i tullen. Garantikorten har alltid varit korrekt stämplade med mitt namn från AD
Eftersom nymans bara kan serva OP kalibrar så måste de skicka nästan alla vidare till servicecentret i Holland. Så man får nog räkna med att stå för frakten själv.
Dan är känd och man kan googla på diverse forum för fler referenser om honom.
Men är man den anala, skitnödiga typen så ska man nog handla av AD i Europa själv.
Så rabatten på 20 procent på listpriset är alltså momsen?Jag skulle inte rekommendera någon om jag inte själv köpt av denna. Har beställt flera pannor av honom, inga problem med tullen, han har sina knep. Självklart kan han inte garantera att den inte fastnar i tullen. Garantikorten har alltid varit korrekt stämplade med mitt namn från AD
Eftersom nymans bara kan serva OP kalibrar så måste de skicka nästan alla vidare till servicecentret i Holland. Så man får nog räkna med att stå för frakten själv.
Men är man den anala, skitnödiga typen så ska man nog handla av AD i Europa själv.
Jag skulle inte rekommendera någon om jag inte själv köpt av denna. Har beställt flera pannor av honom, inga problem med tullen, han har sina knep. Självklart kan han inte garantera att den inte fastnar i tullen. Garantikorten har alltid varit korrekt stämplade med mitt namn från AD
Jag känner till Dan sedan många år tillbaka så inga problem där vet att han är 100% solid.
men det finns alltid en risk att åka på extrakostnader som tull o moms vilket kan bli kännbart.
men det va en liten detalj du lämnade utanför.
Menar du att alla som handlar från AD i Europa är anala o skitnödiga typer .......... där tänkte du till ordentligt.
Rabatten varierar beroende hur bra du är på att förhandla. Angående deklarationen så kan jag berätta mer för de som är intresserade via PM. Ni kan ju självklart åka över till Dan själva och plocka upp klockan, har inget med moms att göra.
Har i mina dagar säkert beställt över 100 lådor kubaner och aldrig haft några problem. Som alltid köper man säljaren lika mycket som varan.
Meningen med min rekommendation handlar om Dan som säljare och hans priser och service. Ni kan skippa snacket om tull, moms mm det blir en helt annat diskusion.
Ledsen att jag inte följer instruktion och släpper detta... Reglerna vid import är ganska enkla; man betalar eventuella tullavgifter, klareringsavgifter och moms på hela klabbet inklusive varuvärdet. Om han har något smart sätt att undvika tull/moms som inte är i strid med brottsbalken så är det väl inget konstigt att du delar med dig av det i tråden?
Jag är inte anal i frågan, jag är glad varje gång jag slipper tull tack vare trötta tullklarerare. Men alla kanske inte är så vana vid import som jag och som jag tolkar det du, det enda jag far efter är att om man ger sig in i att aktivt arbeta sig runt tull och moms så kan det få efterföljder och då tycker jag man ska vara medveten om det.
Men du tipsar bara lite "Har beställt flera pannor av honom, inga problem med tullen, han har sina knep"Håller med, därav mitt inlägg om att jag enbart rekommenderar Dan som säljare och eventuella köp och frakter får diskuteras med honom. Vill inte uppmana någon till något som kan vara olagligt.
Nu vill jag se era 422 or ! fram med dom ! och så vill jag gärna se vad man kan ha för band på dom !
Hur klär ni era PAM 422 or ?
Micke J är grym. Jag har flera straps från The Strap Smith och Greg Stevens, men dom är lite dyra.
Man måste betala för att få ett bra strap. Men det är ju roligt också!