• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor

Gnudi

Omega
En Radiomir ref. 6152 har siktats för det blygsamma priset av 237k. Som hittat!

s-l1600.jpg


http://www.ebay.com/ulk/itm/131722467100
 

stoffe56

Cartier
2-Faktor
Vad betyder asso? Att det ändrar sig lite när man rör ytan?
En 112 :)

EDIT: Det här är nog vad jag letar efter:
http://www.panerai.com/en/accessori...ctions/pnmx006zcb.html?ref=PNPAM00112&wid=112

Kan man använda originalspännet eller måste man köpa till de som finns som alternativ?
Ok
Hade det vart 26mm så hade jag kunnat hjälpa dig.
Du kan använda originalspännet kolla bara att du köper rätt band,, du har väl ett 22mm tumnagel spänne till din 112a.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Känns väldigt billigt för en 6152. Har aldrig sett en sån där 6152 heller? Märklig krona och urtavla. Men å andra sidan är jag LÅNGT(!) från någon vintage- Panerai-expert.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Undran - på min förra Pam så fick man skruva ur bandstiften. På den här lite yngre upplagan, sånsitter det en "knapp" bak på varje hö bandhorn. Antar att det är en releaseknapp för stiften, men kan någon betätta hur det fungerar?
 

Måberg

Panerai
Första gången jag såg en Panerai för ett par år sedan tyckte jag den var grotesk. När jag gick med här i slutet på november förra året gillade jag dem fortfarande inte men nu har det slått slint i mitt lilla huvud och jag är förälskad i designen av någon outgrundlig anledning! Till och med till den milda grad att jag överväger att överge min tidigare gral (submariner) och satsa på en sådan här rackare istället.. Så tänkte fråga er inbitna Panerai-experter vilken som är den mest "prisvärda" modellen? Har börjat kika främst pam005 och dylikt. Fråga nummer två. Panerai på länk (eller mesh), hiss eller diss? Grejen är att jag aldrig kommit riktigt överens med läderband, och gummi gillar jag inte designmässigt något vidare. Kanske värt att tillägga att budgeten inte tillåter ett köp just, spara är det som gäller. Väl mött /en ambivalent Måberg
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Första gången jag såg en Panerai för ett par år sedan tyckte jag den var grotesk. När jag gick med här i slutet på november förra året gillade jag dem fortfarande inte men nu har det slått slint i mitt lilla huvud och jag är förälskad i designen av någon outgrundlig anledning! Till och med till den milda grad att jag överväger att överge min tidigare gral (submariner) och satsa på en sådan här rackare istället.. Så tänkte fråga er inbitna Panerai-experter vilken som är den mest "prisvärda" modellen? Har börjat kika främst pam005 och dylikt. Fråga nummer två. Panerai på länk (eller mesh), hiss eller diss? Grejen är att jag aldrig kommit riktigt överens med läderband, och gummi gillar jag inte designmässigt något vidare. Kanske värt att tillägga att budgeten inte tillåter ett köp just, spara är det som gäller. Väl mött /en ambivalent Måberg
Vill du ha 44 eller 47 mm?
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Första gången jag såg en Panerai för ett par år sedan tyckte jag den var grotesk. När jag gick med här i slutet på november förra året gillade jag dem fortfarande inte men nu har det slått slint i mitt lilla huvud och jag är förälskad i designen av någon outgrundlig anledning! Till och med till den milda grad att jag överväger att överge min tidigare gral (submariner) och satsa på en sådan här rackare istället.. Så tänkte fråga er inbitna Panerai-experter vilken som är den mest "prisvärda" modellen? Har börjat kika främst pam005 och dylikt. Fråga nummer två. Panerai på länk (eller mesh), hiss eller diss? Grejen är att jag aldrig kommit riktigt överens med läderband, och gummi gillar jag inte designmässigt något vidare. Kanske värt att tillägga att budgeten inte tillåter ett köp just, spara är det som gäller. Väl mött /en ambivalent Måberg

Det var samma sak med mig, jag direkt ogillade Panerai förut. Jag gillade de som var lättillgängligt designmässigt. Lågt hängande frukt kan man säga.
Om jag fick välja mellan AP ro och PP nautilus valde jag den första. Nya klockor över gamla osv.

Ju mer min smak mognade (på ett personligt plan, inte något "min smak är mer sofistikerad än din") desto mer märkte jag att jag gillade estetiken i det litet svåra. I Panerai, i Patek Nautilus, i vintage. I det som inte var så, i brist på bättre ord, uppenbart.

En Panerai skall vara på läder, det är min absoluta övertygelse. Vissa hävdar att man förstör lädret när man simmar med det - vilket stämmer. Men på vägen till förstörelse blir det patinerat och vackert. Jag är ingen gummi-kille och anser, till skillnad från Panerai's VD att en Panerai på stål är en styggelse!

Bästa värde för pengarna är den du älskar mest. Jag köpte en icke-limiterad version som sannolikt inte kommer öka i pris och det var inte syftet heller. Urverket i min är ok, men inte mer än så (P3000).

Skulle jag köpa en ny Panerai idag skulle jag välja på följande modeller:

Dress: 512, 513
Dyk: 305, 389
Luminor: 590, 390

I en drömvärld: 382, 507, 5162/1, 3646,

Bubblare: 312, 359, tutto nero, 617, 386
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Drömmen vore väl en 47mm utan sub-sekund men för dåligt påläst ännu för att kunna benämningen på vad en sådan heter.
Luminor-serien är 44 mm (finns en 40 mm) och där finns två (tre) som passar dina kriterier:
http://www.panerai.com/en/collectio...nor/luminor-base-acciaio---44mm_pam00112.html
http://www.panerai.com/en/collectio...inor-base-8-days-acciaio---44mm_pam00560.html
http://www.panerai.com/en/collectio...nor-base-8-days--titanio---44mm_pam00562.html (560 i titan kan man säga)

Luminor 1950-serien har ett par 47 mm men där finns bara en som passar in på dina önskemål:
http://www.panerai.com/en/collectio...inor-1950-3-days-acciaio---47mm_pam00372.html
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det här gjorde mig lite blöt i ögat (men @MaziK blir nog glad ;)) :(

"I just got off the phone with the Firenze Boutique and unfortunately the 605 is sold out and based on the representative it is discontinued. They only made 99 for 2014 and 2015. Unfortunate ... it's a beauty."
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Första gången jag såg en Panerai för ett par år sedan tyckte jag den var grotesk. När jag gick med här i slutet på november förra året gillade jag dem fortfarande inte men nu har det slått slint i mitt lilla huvud och jag är förälskad i designen av någon outgrundlig anledning! Till och med till den milda grad att jag överväger att överge min tidigare gral (submariner) och satsa på en sådan här rackare istället.. Så tänkte fråga er inbitna Panerai-experter vilken som är den mest "prisvärda" modellen? Har börjat kika främst pam005 och dylikt. Fråga nummer två. Panerai på länk (eller mesh), hiss eller diss? Grejen är att jag aldrig kommit riktigt överens med läderband, och gummi gillar jag inte designmässigt något vidare. Kanske värt att tillägga att budgeten inte tillåter ett köp just, spara är det som gäller. Väl mött /en ambivalent Måberg
Om du inte diggar skitstora klockor, finns Pam48 också, 40 mm.
 
Topp