@Af Sjodahl Om du får lust och tid får du mer än gärna lägga upp några jämförelsebilder mellan PAM048 och Rolex Sub så att man kan få se skillnaden mellan de två 40 millimetersboetterna. Tack på förhand 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
@Af Sjodahl Om du får lust och tid får du mer än gärna lägga upp några jämförelsebilder mellan PAM048 och Rolex Sub så att man kan få se skillnaden mellan de två 40 millimetersboetterna. Tack på förhand![]()
Jag fixar det under dagen @Clark Kent , Pam48 från 2002 VS Rolex 16610 från 1995!!!
@Af Sjodahl Om du får lust och tid får du mer än gärna lägga upp några jämförelsebilder mellan PAM048 och Rolex Sub så att man kan få se skillnaden mellan de två 40 millimetersboetterna. Tack på förhand![]()
Då så, då skall vi se sa den blinde till den döve, trots att båda mäts 40 mm, så känns det som jätte stor skillnad i caseet, visserligen så mäter ju Rolexen bara 20mm i mellan luggarna, medans Paneraien är 22mm där så det kan väl knske ha sin förklaring även på höjden så är det klar skillnad, här mäts Rolexen ca 13mm medans Paneraien är så hög som 16mm ca.
Paneraien känns mycket större, inte bara på höjden utan även på bredden. Och det skulle den göra även utan kronskyddet som sitter på pannan.![]()
![]()
När man har Pannan på armen så känns den klumpig i jämförelse med Subben, det skall dock påpekas att den inte känns för stor dock.
![]()
Konstigt att det kan kännas som att Paneraien är flera cm större. Fast det måste vara en synvilla, ellé?!
![]()
![]()
Luggarna är något bredare på Pannan över lag.
![]()
![]()
![]()
Vist kan man se att det skiljer sig flera millimeter på höjden med blotta ögat.
![]()
![]()
![]()
![]()
Sammanfattningsvis så är det ju helt klart två olika klockor det kan man ju se bara ut ifrån bilderna, och det är svårt för mig att säga vad som känns rätt eller fel, personligen så skulle jag nog säga att det beror nog på vad man skall ha klockan till. En Submariner blir faktiskt lite diskret om man nu kan säga det om en sådan klocka, Hehe, diskret i jämförelse med denna Panerai Pam 48 skulle jag säga i alla fall. Jag gillar båda klockorna, i min värld så tycker jag att en 40mm Panerai är/blir perfekt, många tycker den är för liten, men där sätter jag ner foten och säger att det är bullshit, den är precis lagom med sina 40mm.
Jag gillar att bära Paneraien, den ger ett manligt intryck och känns tom som du skulle vara en ubåtskapten med sina 40mm, Subben däremot känns som en dressare i jämförelse, den känns dock som den är lite sportigare och känslan är att den är mer än allroundklocka tycker jag. Skulle jag få bara välja en av dessa klockor så skulle det bli svårt att välja, fast i slutänden så blir det nog lätt, en SUBMARINER känns som den perfekta klockan i både storlek och i användningssyfte, dessutom har den en klassisk design som man inte tröttnar på heller tror jag. Jaja..jag hoppas att du blir nöjd med mitt svar @Clark Kent .
Det där mina damer och herrar är ett kvalitetssvar av rangEtt jättetack @Af Sjodahl för en suverän jämförelse, och jag fick svar på precis allt jag undrade över. Det som slår mig mest även om jag hade misstänkt det innan genom att titta på olika bilder, är att Paneraien bärs större än Subben och också att den är väldigt hög. Jag hade nog i och för sig trott i och med att den har stålbaksida att den skulle vara ett par millimeter lägre.
Annars så håller jag helt med dig om att 40mm på en Panerai är perfekt. Visst är de större referenserna mäktiga på sitt sätt, men enligt mig så kommer formspråket till sitt maximala rätt i ett lite mindre case. Jag har snöat in på PAM48 med länk. (Lånad bild från nätet). Jag är väldigt förtjust i utseendet på länken och det lär ju vara precis som du skriver, en klocka med en enorm handledsnärvaro. Den har precis rätt spec också för min Paneraismak...subsekund, datum och målade index.
Det är nog mest höjden som gör den mindre allround och mer till en utpräglad sportklocka, plus i viss mån att fler personer använder sub till så gott som all klädsel så där suddas gränserna bort på ett mer naturligt sätt. Men som sommarklocka skulle jag välja Panerainen sex av sju dagar i veckan. Det tilltalar mig även att den är mycket mer ovanlig och inte sitter på så många armar.
Återigen, ett stort tack för ditt svar och för en suverän jämförelse med finfina bilder
![]()
Du högg den? Mycket, mycket bra!!Passar på att njuta lite av solen!
![]()
Vad tror ni om detta spänne? Känns inte original Panerai på något sätt. Har inte hittat något 23mm alls på Panerais hemsida. Men oavsett är det väl fel till en 47mm Submersible? Tror att dessa ska komma med 26/22 borstat spänne?
Spännet ser kosher ut. Var får du 23mm ifrån? Skjutmåttet visar såvitt jag kan se 22mm. Däremot ser bandet ut att ha blivit rejält ihoppressat.
Bara jag som är blind, självklart är det 22mm.Spännet är oavsett inte rätt till klockan, ska vara ett borstat titanspänne. Får beställa nytt i veckan.
Jag gjorde det och kände direkt att jag behöver en till Panna som komplementDu högg den? Mycket, mycket bra!!
Tveklöst! En Radiomir kanske..Jag gjorde det och kände direkt att jag behöver en till Panna som komplement
Kanske...Tveklöst! En Radiomir kanske..
Riktigt fin!Badassen blir första arbetsdagens klocka imorgon, nu med läderstrap på.
Kolla gårdagens inlägg i denna trådTja Paneristis.
Jag blir mer och mer sugen på en Panerai men kan absolut nada om deras modeller. Eftersom jag har så taniga handleder så är jag rädd att en Panerai kommer se ut som en stekpanna (@JakobZ uttryck) på min arm. Tycker storleken på min 114060 är bra men undrar hur Panerai´s 40 mm är storleksmässigt?
Nån som innehar en bild på en Sub och 40mm´s Panna tillsammans att posta här?
Beställde på Panatime i torsdags, kom med Fedex idag! Woho!! Jag satte bandet på min Magrette, hoppas jag inte blir utsparkad för denna bild.Då väntar man på både band och klocka.... kan tiden bara gåååBtw; någon som beställt band från Panatime nyligen? Vart två riktigt udda styggelser; ett svart bäver-band och ett brunt/neutralt python-band
![]()
Kolla gårdagens inlägg i denna tråd
Edit: söndagens!
Beställde på Panatime i torsdags, kom med Fedex idag! Woho!! Jag satte bandet på min Magrette, hoppas jag inte blir utsparkad för denna bild.
![]()
Pröva en 44 mm! Kan vara en vanesak!Hehe, vem hade kunnat ana att ämnet avhandlats så nära i tiden. Inser att det inte kommer bli nån Panerai för mig. Även 40 mm ser ju skitstor ut.
88an inte bara glass.
![]()
Grattis, lägg upp lite bilder då du får den.Snyggast! Har en 88 på ingång, min första panna.![]()