• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ha! Exakt. Det är väl precis detta som gör att hela den här diskussionen om vad det står för meterantal på klockan, hyffsat meningslöst. :)

Vridring, svinbra när man ska koka ägg. Hur som, med 100-300m WR så kan man leva livet utan att bry sig om att urverket blir dyngsurt :)
Så med andra ord borde majoriteten av alla Ferraristi nöja sig med Dacia-motorer i sina bilar då de aldrig kommer köra bilarna i 400km/h ändå ? :D

Så med andra ord borde majoriteten av alla Ferraristi nöja sig med Dacia-motorer i sina bilar då de aldrig kommer köra bilarna i 400km/h ändå ? :D
Nja, det är väl lite skillnad. Eller så kanske det inte alls är detta? :) Här i HK finns det lika många Ferrari som det finns i Golf i Berlin ;) Skämt å sido. Men givetvis hade de inte sålt lika många bilar om det nu varit en Dacia-motor under huven. Dock hade det ju inte heller gått att få iväg bilen så där fort som vissa inte kan motstå, om man använt Dacia-motor istället.

Inte heller hade man fått fram det där ljudet som många tycker är så trevligt. Speciellt när klockan är 01.00 och man kan ut å köra i området då ingen polis är ute. Det uppskattas varmt av oss som försöker sova då... ;) Det finns många Pagani Zonda's på området där jag bor. 8 som mest, plus en hel drös med andra megadunder dyra pjäser. Dessa bilar rullas inte bara runt lugnt å sansat. Nej, så fort de kört ut från området, så är det en brantare uppförsbacke, och där trycks det på rejält. Fort ska det gå, och högt ska det låta. Svårt att se att man fått den effekten en motor från just Dacia :D

Så bilens motor tycker jag ändå är lite skillnad på, kontra en klockas möjlighet att dyka med på olika djup. Personligen så hade det inte gjort ngn påverkan av köp om 372'an hade visat 300m på baksidan kontra 100m. Hade jag dock satt mig i en Ferrari, vridit om nyckeln och så hade ljudet från Dacia-motorn gått igång, jo då hade jag nog blivit rätt besviken, trots allt :)

Nja, det är väl lite skillnad. Eller så kanske det inte alls är detta? :) Här i HK finns det lika många Ferrari som det finns i Golf i Berlin ;) Skämt å sido. Men givetvis hade de inte sålt lika många bilar om det nu varit en Dacia-motor under huven. Dock hade det ju inte heller gått att få iväg bilen så där fort som vissa inte kan motstå, om man använt Dacia-motor istället.

Inte heller hade man fått fram det där ljudet som många tycker är så trevligt. Speciellt när klockan är 01.00 och man kan ut å köra i området då ingen polis är ute. Det uppskattas varmt av oss som försöker sova då... ;) Det finns många Pagani Zonda's på området där jag bor. 8 som mest, plus en hel drös med andra megadunder dyra pjäser. Dessa bilar rullas inte bara runt lugnt å sansat. Nej, så fort de kört ut från området, så är det en brantare uppförsbacke, och där trycks det på rejält. Fort ska det gå, och högs ska det låta. Svårt att se att man fått den effekten en motor från just Dacia :D

Så bilens motor tycker jag ändå är lite skillnad på, kontra en klockas möjlighet att dyka med på olika djup. Personligen så hade det inte gjort ngn påverkan av köp om 372'an hade visat 300m på baksidan kontra 100m. Hade jag dock satt mig i en Ferrari, vridit om nyckeln och så hade ljudet från Dacia-motorn gått igång, jo då hade jag nog blivit rätt besviken, trots allt :)
Haha var menat på lite skoj bara :)

Jag vill inte starta ännu en diskussion (vi har haft denna diskussion minst 10 gånger tidigare :D) men jag förstår båda sidorna. Därför jag säger att man ska köpa det man gillar och inte lyssna för mycket på andra :)

Jag förstår de som tycker snap-on casebacks och 100m räcker och att 300m endast är en gimmick som aldrig kommer utnyttjas ändå.

Jag förstår även de som vill ha den där "tool-watch"/"välbyggd dykarklocka"-känslan när de sätter klockan på handleden.

Haha var menat på lite skoj bara :)

Jag vill inte starta ännu en diskussion (vi har haft denna diskussion minst 10 gånger tidigare :D) men jag förstår båda sidorna. Därför jag säger att man ska köpa det man gillar och inte lyssna för mycket på andra :)

Jag förstår de som tycker snap-on casebacks och 100m räcker och att 300m endast är en gimmick som aldrig kommer utnyttjas ändå.

Jag förstår även de som vill ha den där "tool-watch"/"välbyggd dykarklocka"-känslan när de sätter klockan på handleden.
Jo, jag förstod skämtet :) och jag har hört jämförelsen med bilar, etc, många gånger tidigare på andra forum. Jag håller med dig till 100% Man ska alltid, IMHO, köpa det man tycker om/det som tilltalar just mig. Så är det ju dock inte alltid, vilket kanske är bra, för då får vi nerds komma här till forumen och prata om saker som vi tycker är så roligt. Sen att vissa tar det på allt för stor allvar, det går nog tyvärr aldrig att komma ifrån. Som jag skrivit tidigare, så har jag varit medlem på Rolexforums i över 10 år. Där är det många som är känsliga och det är lätt att trampa vissa på tårna. Rolex har ju mycket historik, etc. Samt så är det ju ett statusmärke som man absolut inte får skämta om, tycker vissa. :rolleyes:

Jag har jobbat hela livet inom marknadsföring/reklam. Och det finns inget bättre än att försöka sälja en lyxvara. Känsla, känsla, känsla, att du just köper en känsla. Kan man förmedla detta på rätt sätt, då springer produkterna ut ur butikerna.

Det jag personligen tycker är så roligt med Panerai kontra ett märke som t.e.x. Rolex, är ju att Panerai har en sådan dedikerad fanbase (ja, både på gott och ont :D). Men ta jämförelse med Rolex. När jag bodde i Shanghai, kunde jag vara inne i en butik å strosa runt. Då kom det in ngn med jättefylld plånbok, och frågade "vilken är dyrast"? Ok, då tar jag den plus de där också. Av alla gånger som jag var inne i Panerai-buiken i SH, så hände aldrig ngt liknande. Panerai är ju fortfarande ett litet udda märke. Därav att jag förstår att det kan ibland bli att hard core fanbase blir upprörda när det ska ändras på screwback etc. Dock tycker jag personligen att Panerai gör rätt när det kommer till att försöka nå ut till en bredare massa (vilket man ju nu försökt i ngr år). Sedan är det en balansgång, för man vill ju samtidigt inte tappa kärnan som hjälpt till att bygga upp märket, och som också hjälper till (se bara här inne) att driva märket framåt. Sådant är otroligt viktigt, och många märken har gjort bort sig storartat under årens lopp när det kommer till denna bit.

Men ja, jag är helt med på om det finns dom som tycker det är viktigt med 300m på klockan. Jag hade nog också blivit besviken om det helt plötsligt meddelades att numera är 100m som gäller för Submersible linen. :)

Det är för mycket text och för lite bilder här på morgonen!

20200311_095617.jpg

Jag köpte 753 (Radiomir versionen av 773) för ngn månad sedan, och är hitills supernöjd.

Tycker personligen den har riktigt bra Panerai DNA, plus att det är lite roligt med in house urverk (med lite tweaks...). De extra åren med garanti är ju också ett plus att ta med i ekvationen.

Det är nog dock så att en del bland paneristi communityn, tittar lite snett på dessa med sina snapcase, etc. Själv bryr jag mig dock inte ett dyft om just detta, speciellt då man, IMHO, får mycket klocka för pengarna (i alla fall i detta segment). :)
F701C19B-CD60-4D1C-B21C-0BEB9930FF43.jpeg
Du ska köpa och bära det DU tycker om! Inte vad andra förväntar sig att du ska bära. Lycka till med det snygga köpet!

Det är ju kanske inte ofta det händer men det förekommer ju att man badar och dyker på semestern. Då hade jag nog inte velat haft snapback och 100m. Att ta av mig klockan vid dykning skulle aldrig falla mig in så därför kommer jag se till att alltid ha en 300m i min ägo. Som ni alla säkert vet är det ju inte djupet som avgör utan trycket den ska palla med. En klocka med 100 m klarar säkert av 100 m om den hissas ned långsamt men så fort det blir rörelse så ökar trycket. Dvs att sitta med en 372 på 30 meters djup och onanera med klockarmen skulle jag inte råda någon :)

Det är ju kanske inte ofta det händer men det förekommer ju att man badar och dyker på semestern. Då hade jag nog inte velat haft snapback och 100m. Att ta av mig klockan vid dykning skulle aldrig falla mig in så därför kommer jag se till att alltid ha en 300m i min ägo. Som ni alla säkert vet är det ju inte djupet som avgör utan trycket den ska palla med. En klocka med 100 m klarar säkert av 100 m om den hissas ned långsamt men så fort det blir rörelse så ökar trycket. Dvs att sitta med en 372 på 30 meters djup och onanera med klockarmen skulle jag inte råda någon :)
Rörelsens lilla påverkan på vattenresistensen diskvalificerar inte en 100 m-panna från ett dyk. Så att välja bort de klockorna av den anledningen behöver man inte göra. Sen är det ju alltid ballt med 300 m, men det är inte nödvändigt.

Fråga, jag har svaret på datorn, men har inte tillgång till den i skrivande stund. Klockorna som Panerai tog fram för de italienska dykarna, samt egypterna, vad hade de då för ”meter”? Inte fanken var det ngr 300m inte. ;)

Om jag nu minns rätt, så var ju L'Egiziano med sina nätta 60mm satt att klara 200m...

Fråga, jag har svaret på datorn, men har inte tillgång till den i skrivande stund. Klockorna som Panerai tog fram för de italienska dykarna, samt egypterna, vad hade de då för ”meter”? Inte fanken var det ngr 300m inte. ;)

Om jag nu minns rätt, så var ju L'Egiziano med sina nätta 60mm satt att klara 200m...

PAM341 klarar 100m i alla fall :)

... och Bugatti Type 13 hade en toppfart på ca 125 km/h tror jag :D

Man får väl hoppas att det hänt något de senaste 90 åren iaf :)

Ha! Exakt :) men det är ju samma med Rolex Sub. den klarade dykarna sig utmärkt med när det var 100m på urtavlan. Jobbande dykare då alltså.

Jag förstår självklart att de olika märkena vill visa att de har det tekniska kunnandet att ta fram urverk som klarar 300, 500 och tom 1000 meter. Men för gemene man, så funkar 100m alldeles utmärkt. Även om man ska hobbydyka lite på runt 30m djup (om man nu glömt sin riktiga dykarklocka vill säga ;) )

Viktigtast, som alltid; What ever floats your boat :)

Ha! Exakt :) men det är ju samma med Rolex Sub. den klarade dykarna sig utmärkt med när det var 100m på urtavlan. Jobbande dykare då alltså.

Jag förstår självklart att de olika märkena vill visa att de har det tekniska kunnandet att ta fram urverk som klarar 300, 500 och tom 1000 meter. Men för gemene man, så funkar 100m alldeles utmärkt. Även om man ska hobbydyka lite på runt 30m djup (om man nu glömt sin riktiga dykarklocka vill säga ;) )

Whatever sinks your boat.

upload_2020-3-11_15-20-41.jpeg

Om jag nödvändigtvis skall ha en av mina klockor på när jag badar så får det bli denna

Tillbaka
Topp