• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

God morgon Risti!

upload_2020-3-14_8-57-16.png

Vad bör jag ta i beaktning när jag jagar 127:a? Fullset är ett måste för mig. Något annat lull-lull man ska kika efter? Några vanliga pitfalls? Tänker mig kunna hitta en runt 150k, är det rimligt idag eller kan man med tålamod hitta billigare?

I mitt huvud borde service vara ganska billigt iom urverket. Men är det något tramspremium på service idag för det är en dyr klocka i sig?

Vad bör jag ta i beaktning när jag jagar 127:a? Fullset är ett måste för mig. Något annat lull-lull man ska kika efter? Några vanliga pitfalls? Tänker mig kunna hitta en runt 150k, är det rimligt idag eller kan man med tålamod hitta billigare?

I mitt huvud borde service vara ganska billigt iom urverket. Men är det något tramspremium på service idag för det är en dyr klocka i sig?
Jag hade framför allt sett till att det är fullset och att allt ser legit ut.. Sen hade jag helst hittat en opolerad - hellre dings än fulpolering.

Service bör vara hyfsat billigt pga ETA-verk, bara att lämna hos Nymans. Jag hade personligen aldrig låtit servicebehov avgöra mitt köp, allt det andra är viktigare.

Jag hade framför allt sett till att det är fullset och att allt ser legit ut.. Sen hade jag helst hittat en opolerad - hellre dings än fulpolering.

Service bör vara hyfsat billigt pga ETA-verk, bara att lämna hos Nymans. Jag hade personligen aldrig låtit servicebehov avgöra mitt köp, allt det andra är viktigare.

Jag kan avgöra om borstningen är som den ska. Men jag vetitusan om jag kan avgöra opolerad eller inte. Finns det några bra referensbilder?

När jag såg @peterc s bild på 183 så slog det mig, vi borde prata om "Black Seal".

Första gången man såg texten på en panna var år 1996, på 5218-218/A. Sedan dess har den använts på flera andra pannor (bland annat re-issuen 649 som @oddface har och @Peter s 183). Alltid tyckt just den texten är rätt ball och har aldrig haft något emot den på tavlan.

DSCN2425.jpg

Har läst lite olika teorier om vart namnet ursprungligen kommer ifrån, vilken stämmer egentligen? Vissa säger att man tyckte mini-torpederna såg ut som svarta sälar när de användes under vatten , andra säger att marinsoldaterna såg ut som svarta sälar när de hade på sig sina helsvarta dräkter. Dessutom är ju "Black Seal" på engelska, så jag antar att de egentligen kallades typ "nero sigillo" eller liknande?

När jag såg @peterc s bild på 183 så slog det mig, vi borde prata om "Black Seal".

Första gången man såg texten på en panna var år 1996, på 5218-218/A. Sedan dess har den använts på flera andra pannor (bland annat re-issuen 649 som @oddface har och @Peter s 183). Alltid tyckt just den texten är rätt ball och har aldrig haft något emot den på tavlan.

DSCN2425.jpg

Har läst lite olika teorier om vart namnet ursprungligen kommer ifrån, vilken stämmer egentligen? Vissa säger att man tyckte mini-torpederna såg ut som svarta sälar när de användes under vatten , andra säger att marinsoldaterna såg ut som svarta sälar när de hade på sig sina helsvarta dräkter. Dessutom är ju "Black Seal" på engelska, så jag antar att de egentligen kallades typ "nero sigillo" eller liknande?
Pojken i mig tyckte det var supertufft för något år sedan. Nu fastnar jag mest i textens relevans på en panerai. Varför är den där, och som du är inne på, vad betyder den? Jag är mao lite tveksam, men visst låter det lite ballt.

Jag har en fråga gällande Pam.Guard. Vad innefattar egentligen den förlängda garantin? Är det bara service pga defekter som funnits med från början eller ingår även service som behövs pga problem som orsakas av slitage vid normal användning?

Jag vet inte vad ett normalt serviceintervall är på en panna men som jag uppfattat det så bör/behöver det iaf göras minst en gång inom de första 8 åren? Om service ingår i Pam.Guard så får man då den "på köpet" vilket man kanske inte annars hade fått under den tidigare garantin som var två år (ett tidsintervall då normal service är mindre trolig)?

DSCN2425.jpg

Pojken i mig tyckte det var supertufft för något år sedan. Nu fastnar jag mest i textens relevans på en panerai. Varför är den där, och som du är inne på, vad betyder den? Jag är mao lite tveksam, men visst låter det lite ballt.

DSCN2425.jpg

Jag vet inte heller ngt annat än det du skriver, googlade en stund men hittar samma historia gång på gång. Jag tycker det är en kul detalj, men det var inte avgörande när jag valde just 183, det var mera totalen.
20200314_124805.jpg

Min 217 var nyservad hos Nymans till kostnaden 5800kr

Var förbi våra vänner på Krons och passade på att prova 992an, varje gång jag provar den blir den bättre. Dock minns jag att bandet haft logga på sig? Minnsminner jag mig?
Seså, någon får köpa

Jag hade den modellen undanlagd i butiken här i HK i början av Jan. Men så kom det andra saker emellan, och när jag väl hade bestämt mig, hade ngn annan varit snabbare. Den är makalöst fin. Ännu finare live, och känns otroligt bra på handleden. :) Och ja, loggan var där när jag provade, och den är även där på bilderna som använs på pam siten. (hmmm. varför ändras fonten tro?)
Screenshot 2020-03-14 at 8.12.45 PM.png

Tillbaka
Topp