• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

913:s index har inte korv-känsla på urtavlan, som på resten av "Panerai Luminor Marina Boutique Editions" (hela listan förutom den och Shanghais är det va? finns här: https://watchbase.com/blog/2015/04/01/panerai-boutique-edition-the-luminor-marina-casebacks/), utan är platt målat och glaset är inte heller s.k. dubbelkupat, utan just platt. Vilket ger ett extremt mycket plattare intryck, som jag tycker faller platt, står sig platt, etcetera-ordvitsande.
Ingen deal breaker för mig. Enkelheten med målade index och standardglas tycker jag gör att klockan blir hyfsat neutral på ett bra sätt. Sen så spetsar titan och ubåt till det.

Ingen deal breaker för mig. Enkelheten med målade index och standardglas tycker jag gör att klockan blir hyfsat neutral på ett bra sätt. Sen så spetsar titan och ubåt till det.
upload_2020-3-20_22-10-30.png

Jag jämför ju med 416 et al såklart, och på den punkten så tuffar jag helt klart vidare på 416.

913:s index har inte korv-känsla på urtavlan, som på resten av "Panerai Luminor Marina Boutique Editions" (hela listan förutom den och Shanghais är det va? finns här: https://watchbase.com/blog/2015/04/01/panerai-boutique-edition-the-luminor-marina-casebacks/), utan är platt målat och glaset är inte heller s.k. dubbelkupat, utan just platt. Vilket ger ett extremt mycket plattare intryck, som jag tycker faller platt, står sig platt, etcetera-ordvitsande.
Jag reagerade ffa på att det var en BE i titan vilket jag helt hade missat att det fanns och dessutom att det fanns ngn mer titanate m svart tavla förutom 176,177... Men i övrigt så håller jag med, är megafan av gamla caset, glasringen,glaset. Sitter m 564 på armen just nu och det är inget fel på den men den går inte att jämföra med 61 som CJperry fick köpa... el 000,001,005,112(dom jag haft) el övriga med gamla setup! 564 känns nästan dressig i jämförelse med 61. Och varför sålde jag då? det är en annan historia ;)

Känns spontant att det är rätt många som jag personligen är förvånad över. Tex dessa fyra... (sedan blir man ju givetvis färgad av vad man tycker bäst om själv, därav att man då blir förvånad :) )
433475B1-0411-417C-8190-C7350DF30143.jpeg
1704C2EB-954A-4552-B8C0-336EF6FF74F9.jpeg
DD7F3946-B6B2-4F1D-95D0-BEDD80F96D43.jpeg
AB140D71-219E-4AF1-B210-2DA9EE2F4813.jpeg
När jag körde denna omröstning 2 år sen minns jag att det var jämnt.

Jag la precis upp den igen för att se om det ändrats sen dess. Såhär såg det ut då:

Screenshot_20200320-221120705_1.jpg

Jag reagerade ffa på att det var en BE i titan vilket jag helt hade missat att det fanns och dessutom att det fanns ngn mer titanate m svart tavla förutom 176,177... Men i övrigt så håller jag med, är megafan av gamla caset, glasringen,glaset. Sitter m 564 på armen just nu och det är inget fel på den men den går inte att jämföra med 61 som CJperry fick köpa... el 000,001,005,112(dom jag haft) el övriga med gamla setup! 564 känns nästan dressig i jämförelse med 61. Och varför sålde jag då? det är en annan historia ;)
Vi pratade om svart-tavlade titan några sidor bak i tråden, då den här nämndes. :) Men välkommen in i matchen. Och ha en go natt! Over and out.

Min 309
Är i titan med svart tavla, iofs ingen luminor.

Jag är väldigt glad att du gjorde det ;)

Har haft svårt för Panerai genom åren, tyckte att de varit lite stora och klumpiga (har små handleder) men ändå fått upp ögonen för de senaste tiden. Och väldigt kul att de nu har släppt några modeller med lite mindre diameter.

Någon som har koll vilka refenser det är? Eller vilka modeller? Skulle vilja kika på de men har dålig koll tyvärr.

Har haft svårt för Panerai genom åren, tyckte att de varit lite stora och klumpiga (har små handleder) men ändå fått upp ögonen för de senaste tiden. Och väldigt kul att de nu har släppt några modeller med lite mindre diameter.

Någon som har koll vilka refenser det är? Eller vilka modeller? Skulle vilja kika på de men har dålig koll tyvärr.

watchbase.com är din vän

Tänker du på Luminor Due på 38mm (och ev. 42mm)? Isåfall hittar du samtliga här: https://www.panerai.com/en/collections/watch-collection/luminor-due.html

Det finns också några 42mm i Radiomir 1940 samt ett par gamla Luminor i 40mm (men de är tjocka).

Tack så mycket! Där har vi några. Bra att man kan filtrera på diametern. Jag syftade nog på Luminor men fick aldrig en uppfattning om tjockleken.
Luminor Due är tunna. Det är helt klart mer dressur än något annat.
Radiomir 1940 är något tjockare, de är ju typ samma lika fast utan kronskyddet och med högre WR, här finns några riktigt bra i 512, 620, m.fl.
Vanliga Luminor och Luminor 1950 är tjockare, större, etc. Det finns några bra 42mm, exempelvis 1392 och 722.
De gamla Luminor 40mm rekommenderar jag inte. Hockeypuck på snöre.

Luminor Due är tunna. Det är helt klart mer dressur än något annat.
Radiomir 1940 är något tjockare, de är ju typ samma lika fast utan kronskyddet och med högre WR, här finns några riktigt bra i 512, 620, m.fl.
Vanliga Luminor och Luminor 1950 är tjockare, större, etc. Det finns några bra 42mm, exempelvis 1392 och 722.
De gamla Luminor 40mm rekommenderar jag inte. Hockeypuck på snöre.

Hockeypuck på snöre. :D Tack!

Hej!
Sakta men säkert har jag kommit in i andra andningen och blivit mer och mer fartblind när det gäller kostnader för klockor. För bara något år sedan kändes klockor för 5-10 000 dyra men anpassningen till verkligheten har gått snabbt och en av drömklockorna är en Panerai Luminor som tidigare har känts otänkbart men nu ser det ut som om det kommer att bli en så småningom, ingen panik utan det får ta den tid det tar, viktigare att det blir rätt. Jag har ett antal andra klockor som också finns på min vill ha lista, ett par har förverkligats i alla fall men de låg som tur var lägre i pris :)

Jag är inte helt hundra på modell, gillar egentligen enkelhet men tilltalas ändå av en del modeller jag sett med blå sekundvisare, datumfönster är inget krav och jag lutar mer åt en ren tavla, men som sagt sekundvisare tror jag att jag vill ha, blå eller ej..... Föredrar sandwich. De jag sett som liknar min beskrivning har nog legat på 50-60 000, är det där man hamnar eller finns någon modell som jag borde leta efter som ligger lägre?

Har ju sett en del modeller för runt 40 000 men då har det varit de utan sekundvisare. 40 000 känns i dagsläget som "lagom" men det kan ju ändras. Inhouseverk är önskvärt, tilltalar mig mer på något sätt men det kanske de flesta (alla?) Panerai har?

Senast ändrad:
Hej!
Sakta men säkert har jag kommit in i andra andningen och blivit mer och mer fartblind när det gäller kostnader för klockor. För bara något år sedan kändes klockor för 5-10 000 dyra men anpassningen till verkligheten har gått snabbt och en av drömklockorna är en Panerai Luminor som tidigare har känts otänkbart men nu ser det ut som om det kommer att bli en så småningom, ingen panik utan det får ta den tid det tar, viktigare att det blir rätt. Jag har ett antal andra klockor som också finns på min vill ha lista, ett par har förverkligats i alla fall men de låg som tur var lägre i pris :)

Jag är inte helt hundra på modell, gillar egentligen enkelhet men tilltalas ändå av en del modeller jag sett med blå sekundvisare, datumfönster är inget krav och jag lutar mer åt en ren tavla. De jag sett som liknar min beskrivning har nog legat på 50-60 000, är det där man hamnar eller finns någon modell som jag borde leta efter som ligger lägre?

Har ju sett en del modeller för runt 40 000 men då har det varit de utan sekundvisare. 40 000 känns i dagsläget som "lagom" men det kan ju ändras. Inhouseverk är önskvärt, tilltalar mig mer på något sätt men det kanske de flesta (alla?) Panerai har?
Finns många modeller för runt 40k. Min första panna var en 560 och den kostade 40-42 nånting. Denna har inhouse-verk men ingen sekundvisare. Med just Panerai finns det väldigt mycket bra runt 35-45k :)

Finns många modeller för runt 40k. Min första panna var en 560 och den kostade 40-42 nånting. Denna har inhouse-verk men ingen sekundvisare. Med just Panerai finns det väldigt mycket bra runt 35-45k :)
Tack för svar, låter bra! Får hålla span så löser det sig kanske med tiden när rätt modell dyker upp!

Tillbaka
Topp