• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Menar du hela grejen med att 720st 3646 med Radiomir-tavlor producerades?I så fall nej, tror inte det..

Vi har ju t.ex. 372 som var första klockan med P3000 och referensen ska betyda 3 days/72 hours power reserve, men det är en annan grej.
Jag visste inte att det var 3/72. Snyggt.

Borde inte det i så fall vara 721 som skulle haft modellnamnet 720? Det var ju den modellen som beställdes av tyskarna å som Panerai därmed inte ville sätta ngt namn på.
Nej, det beställdes alltså 720 stycken Radiomir 3646 typ 42-43 (det står i artikeln). Man kan då möjligen säga att 721 betecknar att det gjordes en serie efter dessa, specifikt för tyskarna, under 1945.

Nej, det beställdes alltså 720 stycken Radiomir 3646 typ 42-43 (det står i artikeln). Man kan då möjligen säga att 721 betecknar att det gjordes en serie efter dessa, specifikt för tyskarna, under 1945.
Vad är det jag missar/inte fattar? Engelskan är jag nästan bättre på än svenskan nummera... :) Är det ngt i detta som jag missuppfattar?

720 examples of these extraordinary diver watches were produced in 1943. The whole series was sold to Italy and delivered to the Italian army as equipment for their frogmen. Perhaps it is known that the Italians were absolute pioneers in this field.

.
All watches belonging to this new order lacked the Panerai inscription on the dials, and this for a good reason....

Från en annan artikel;
4DE59D16-6E9F-4F1C-A04F-77CABB2E9F2C.jpeg
7BF6077E-3C35-46F1-87D5-40216ABFD980.jpeg

Senast ändrad:
Vad är det jag missar/inte fattar? Engelskan är jag nästan bättre på än svenskan nummera... :) Är det ngt i detta som jag missuppfattar?

720 examples of these extraordinary diver watches were produced in 1943. The whole series was sold to Italy and delivered to the Italian army as equipment for their frogmen. Perhaps it is known that the Italians were absolute pioneers in this field.

.
All watches belonging to this new order lacked the Panerai inscription on the dials, and this for a good reason....

Från en annan artikel;
4DE59D16-6E9F-4F1C-A04F-77CABB2E9F2C.jpeg
7BF6077E-3C35-46F1-87D5-40216ABFD980.jpeg
Uppenbarligen jag som har missuppfattat historien. Jag var säker på att det var först nära krigsslutet som tyskarna pressade Panerai att leverera klockor. Men okej.

Uppenbarligen jag som har missuppfattat historien. Jag var säker på att det var först nära krigsslutet som tyskarna pressade Panerai att leverera klockor. Men okej.
Det är ju allt detta som gör nummerbeteckningen av 720 & 721 ännu mer förvirrande. Hade ju varit historiskt rätt då att istället get dem numren 719 & 720. :) Borde de tänkt på när de släppte Pole 2 Pole ett år tidigare... ;)

Övervägde att släppa denna, mycket pga den polerade boetten. Men! Då testade jag den på läder istället för gummi och jäklar vad rätt det kändes. Så den får stanna :)

Skulle dock varit ett ostoppat band men detta får duga så länge.

20200322_193344.jpg
Paneraibudord #1 Du skall aldrig fundera på att sälja din panna innan du testat den på de 10-20 band du har i bandlådan.

Förvirringen fortsätter :D Bevisligen har jag inte alls samma smak som merparten av Panerai-familjen där ute... :rolleyes:
Untitled-1.jpg
Jag gjorde den där imorse också och skrattade mig igenom hela.

Jag tycker att på instagram generellt så är det mest base/marina/8giorni-pannor. Men de som röstar på de här verkar vara folk som tröttnat på sina sådana?

Jag gjorde den där imorse också och skrattade mig igenom hela.

Jag tycker att på instagram generellt så är det mest base/marina/8giorni-pannor. Men de som röstar på de här verkar vara folk som tröttnat på sina sådana?
Jag tyckte att det kändes som att folk trollade. Eller så har man bara inte så bra smak som man tror :)

Jag tyckte att det kändes som att folk trollade. Eller så har man bara inte så bra smak som man tror :)
Jag tror det beror lite på vilka det är som svarar på de där. Om det är icke-Panerai-nördar så matchar det ju med diverse strandhugg som händer i den här tråden ibland, med lite lagom obskyra modeller. :)

Jag tror det beror lite på vilka det är som svarar på de där. Om det är icke-Panerai-nördar så matchar det ju med diverse strandhugg som händer i den här tråden ibland, med lite lagom obskyra modeller. :)
Ungefär så.. Paneraicentral har ju några hundra tusen följare där den absoluta majoriteten inte lär vara i närheten av lika insatta/intresserade/involverade etc. som de flesta i denna tråd. Betänk tex att 1312 är Panerais bäst säljande och viktigaste modell. Jättefin klocka och ett bra alternativ som owg-Panna, men sällan den modell som väljs när man blir mer insatt..

Olika referensramar helt enkelt och där vi nördar är i absolut minoritet..

Ungefär så.. Paneraicentral har ju några hundra tusen följare där den absoluta majoriteten inte lär vara i närheten av lika insatta/intresserade/involverade etc. som de flesta i denna tråd. Betänk tex att 1312 är Panerais bäst säljande och viktigaste modell. Jättefin klocka och ett bra alternativ som owg-Panna, men sällan den modell som väljs när man blir mer insatt..

Olika referensramar helt enkelt och där vi nördar är i absolut minoritet..
1312 har också gått dåligt i den här tävlingen, eller hur? :)

Tillbaka
Topp