• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har viruset slagit så hårt mot er att ni har gått tillbaka till svartvita tider?

Godmorgon.
Ha! :) nja, kanske inte. Men efter 2 månader av typ lockdown känsla så börjar det kännas. Tungt att detta veckan nästintill börja om från början då vi hade fått ner antal nya fall till väldigt få. Men förra veckan ökade det väldigt mycket när alla som reste tillbaka hit från UK/EU/USA, etc. Så nu är alla kommunanställda, tillsammans med privata sektorn, återigen ombedda att jobba hemifrån. Här på Hong Kong ön bor vi cirka 4mil (om jag minns rätt) på en yta mindre än Öland. Så det slår lite annat här när det dyker upp 20/30 nya fall... så jo, det känns nog allt lite svartvitt. Men man får kämpa på.

Ha! :) nja, kanske inte. Men efter 2 månader av typ lockdown känsla så börjar det kännas. Tungt att detta veckan nästintill börja om från början då vi hade fått ner antal nya fall till väldigt få. Men förra veckan ökade det väldigt mycket när alla som reste tillbaka hit från UK/EU/USA, etc. Så nu är alla kommunanställda, tillsammans med privata sektorn, återigen ombedda att jobba hemifrån. Här på Hong Kong ön bor vi cirka 4mil (om jag minns rätt) på en yta mindre än Öland. Så det slår lite annat här när det dyker upp 20/30 nya fall... så jo, det känns nog allt lite svartvitt. Men man får kämpa på.
Styrkekramar. Faktiskt tämligen icke-sarkastiska.

Det formligen regnar rolexar på blocket nu, visserligen fortfarande dyra men många med prissänkningar.
Hur tror ni Panerai kommer stå sig i närmsta tiden? Kan tänka mig fler som köper Panerai gör det för att de gillar klockorna och detta gör att man inte säljer i panik som många verkar göra med sina sportstålsrolex. Men kanske att marknaden som sådan går ned så det även påverkar Panerai och andra märken tänker jag åndå. Vad tror ni?

Jag sitter och botaniserar lite snygga förvaringsmöjligheter för en växande skara paneraiband (plus en massa natos som för tillfället buntas ihop med gummisnoddar). Funderade på denna lösning https://caddybaycollection.com/collections/watch-band-case/products/travel-watch-band-case-black (baserat på rekommendation av leverantör tidigare i tråden). Någon som har någon erfarenhet av detta case)? Får ett 24mm plats i den? Håller hållarna även fast panraiskruvmejseln eller är de för lösa?

Lite rädd att den kanske tar lite onödigt stor plats. Finns det andra smarta lösningar som ni testat?

Jag sitter och botaniserar lite snygga förvaringsmöjligheter för en växande skara paneraiband (plus en massa natos som för tillfället buntas ihop med gummisnoddar). Funderade på denna lösning https://caddybaycollection.com/collections/watch-band-case/products/travel-watch-band-case-black (baserat på rekommendation av leverantör tidigare i tråden). Någon som har någon erfarenhet av detta case)? Får ett 24mm plats i den? Håller hållarna även fast panraiskruvmejseln eller är de för lösa?

Lite rädd att den kanske tar lite onödigt stor plats. Finns det andra smarta lösningar som ni testat?
Jag har haft lite olika varianter av förvarning, till slut blev det så här:

IMG_6291.jpeg

Det formligen regnar rolexar på blocket nu, visserligen fortfarande dyra men många med prissänkningar.
Hur tror ni Panerai kommer stå sig i närmsta tiden? Kan tänka mig fler som köper Panerai gör det för att de gillar klockorna och detta gör att man inte säljer i panik som många verkar göra med sina sportstålsrolex. Men kanske att marknaden som sådan går ned så det även påverkar Panerai och andra märken tänker jag åndå. Vad tror ni?
Personligen tror jag att priser på Rolex, AP (sport steel model) kan komma ner en del i pris, ja. Inga enorma procent, men ja vissa har redan börjat sänka (från dessa fantasipriser som nu varit ett bra tag världen över). Tror dock inte Panerai kommer påverkas nämnvärt, av just de skäl du nämner. Samt att Panerai redan innan allt detta, inte direkt var känt som ett märke som inte tappade i pris (alltså samma som typ 98% av övriga märken där ute ;) ) Vissa modeller håller givetvis priset bättre än andra, som alltid.

Senast ändrad:
Många, inte alla, men många, som köper sportrollar gör det troligtvis för att flexa med en livsstil som dem egentligen inte har råd med och tvingas därför att sälja nu när det blir ekonomiskt ostabilt.

Vad gäller Panerai så kan jag bara tala för mig själv, men här tror jag kanske att man äger mer av passion än investering eller flex och är därför i en position där man "skrivit av" värdet på klockan lite redan vid köpet. Köper jag en Rolex förväntar jag mig nästan vinst när jag säljer, det gör jag inte med en Panerai.

Rolex köps av både klockintresserade och av 'vanligt folk' som bara vill ha en 'fet klocka' dom har inget emotionellt band till sin klocka utan säljer den nog nu för att dom behöver cash....köper man en Panerai har man alltsom oftast gjort sin hemläxa och har nog ett större klockintresse än gemene man...

Samt att Rolex hypen har varit maxad och folk har tagit för givet att man ALLTID kan sälja en Rolex med vinst så man har kanske köpt för pengar man egentligen inte hade...

Dock så kommer ALL lyxkonsumtion gå ner och där är såklart klockor en stor del, men det är ju bättre än alla som köpt typ LV sneakers för 15 lax och annat som inte har ett någolunda bra andrahadsvärde...även i dåliga tider....

Jag har pausat alla mina klockköp för att se hur utvecklingen blir i framtiden....dock inga planer att sälja några om det inte behövs...

Till alla lurkers som är sugna på Panerai men räds storleken!
Kika på denna https://www.nymansur.com/sortiment/pre-owned/pre-owned/pam00337po/panerai-radiomir
Radiomir med wire lugs ==> känns liten
42 mm ==> inte stort
Sandwich ==> det vill du väl ha?
OK pris. Nyservad. Ser dock polerad ut (borde hänt vid servicen 2019 som skrivs om), men svårt att avgöra så är fallet och om poleringen är bra gjord.

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: kmg
Bra nytt namn på "Paneristi Sweden"-avdelningen = kuddrummet.

Kudden är ju då såklart kronskyddet.

Njae, det är ett upphottat läder från en ko eller kalv. En sminkad gris... och allt det där. Men jag har sett sämre präglat läder och gillade färgen när jag köpte det för något år sen.
Tycker det funkar rätt bra med tavla och visare på 372:an.

kanske lite för matchy matchy för @kmg men jag gillart:)

Ska se om jag kan få till en bättre bild i morgon

Snyggt! Är det någon slags ödla eller annat exotiskt skinn?

Tillbaka
Topp