• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Synd att Nymans inte gör täthetsservice på Panerai med inhouse-verk.. Skulle ni vågar bada med en Panerai efter enbart trycktest? Eller ger det en sorts falsk säkerhet? Klockan är från 201807!

Den ständiga kampen...:cool:
Kul att det finns så tydlig modeller till kombatanter!

Jag tycker nog att plexi var en viktig avgörande faktor tidigare till 372:ans fördel... Är det bara vi "nördar" som tycker att plexi är något att ha?
Alltså, min 720, med plexi, sååååååååå underbar. Och perfekt mellan 44 och 47 i total yta på handleden :D

Jag och @azcii jämförde 372 och 605 och av det jag såg i alla fall så var det inget som hade fällt något avgörande.

Sen å andra sidan har jag aldrig förstått det där med plexi....

Jag tycker nog att plexi var en viktig avgörande faktor tidigare till 372:ans fördel... Är det bara vi "nördar" som tycker att plexi är något att ha?

Synd att Nymans inte gör täthetsservice på Panerai med inhouse-verk.. Skulle ni vågar bada med en Panerai efter enbart trycktest? Eller ger det en sorts falsk säkerhet? Klockan är från 201807!
Jag badar med en otestad Tudor Black Bay från 2015 och det funkar. Hade inte tvekat på en klocka från 2018 men det är upp till var och en.

Edit: Har den klarat trycktest så ska det väl vara lugnt? Eller har jag missat något?

Plexi eller inte på en modell som 372/422.. Visst, småmysigt med plexi men absolut ingen övertippande faktor för min del. Safirglaset ser ju ändå nästan ut som ett plexi men med glasets resistens..

Har ju gjorts div omröstningar på insta tex, bla hos @azcii , och i samtliga fall jag har sett på senare år har 422 vunnit omröstningen..

Båda är ju svinbra alldeles oavsett..

Plexi eller inte på en modell som 372/422.. Visst, småmysigt med plexi men absolut ingen övertippande faktor för min del. Safirglaset ser ju ändå nästan ut som ett plexi men med glasets resistens..

Har ju gjorts div omröstningar på insta tex, bla hos @azcii , och i samtliga fall jag har sett på senare år har 422 vunnit omröstningen..

Båda är ju svinbra alldeles oavsett..
Sen är det ju som med allt annat, vad man själv tycker. Gillar jag subsekunden på 422 så spelar en online poll mindre roll för egen del.

Roar mig under tråkigt skypemöte :)

20200623_151344.jpg

372 med Plexi är 16% (22gr) lättare en 422, det är absolut en faktor som väger tungt :)
Men PR indikator väger också tungt, kanske mer än 22gr... Sekundvisare gillar jag men även Base.

Plexi är så mycket bättre än safir : lättare, bättre återgivning av tavlan, mindre reflexer, drar inte till sig fett och fingeravtryck lika lätt... plus får coola torrsprickor typ 20-30 år efter jag dött.
Lite som att jämföra ljudet från LP och CD, eller ljuset från Glödlampa och LED, eller osv... ?

Jag badar med en otestad Tudor Black Bay från 2015 och det funkar. Hade inte tvekat på en klocka från 2018 men det är upp till var och en.

Edit: Har den klarat trycktest så ska det väl vara lugnt? Eller har jag missat något?

Jag tänker också så, trycktestet undersöker om den är tät upp till 100 meter och någon djupare dykning (om ens 2m) kommer det verkligen inte att bli. Klart att en täthetsservice kanske skulle kunna upptäcka att packningen skulle hållt i 10 dagar mer sen spruckit eller liknande vilket vid trycktestet inte påverkar utgången.

Tillbaka
Topp