Detta blir mitt 2000e inlägg på KS. Merparten, för att inte säga samtliga, har väl varit ren nonsens. De flesta har absolut skett i Panerai delen av KS och för detta ber jag er om ursäkt för. Mitt Paneraiande har var hyfsat kort men ändå med en viss intensitet. Det började i mars 2017 med en kompis som hade en 372. Jag var en helfrälst Omega Seamaster kille, men när jag fick testa hans 372 så var jag såld. Jag lyckades tjata mig till att få köpa den och den var perfekt. Efter några år hade min handled dock krympt något, innan kunde jag bära upp en Egiziano utan problem, och jag sålde tillbaka 372an till samma kamrat. Jag började istället leta efter en 44mm eftersom jag trodde att det var en bättre storlek för mig. Köpte en 112a som inte höll, fick sedan tag på en 510 från
@Hooch och var nöjd i flera veckor. Saknaden av 47mm var dock för stor, hade nu upptäckt Marina tavlan och i Zürich hittade jag en 422 i april 2019. 510an såldes av och kärleken till 422 är därefter cementerad. Blev så småningom medveten om Radiomir och förälskade mig i 190. Trodde aldrig att jag skulle hitta en 190, på den tiden var jag normal i förhållande till priser på klockor, och köpte istället en 609 som substitut. Affären gjordes på Nymans på en fredag, jag vill minnas att
@johnz var med, jag lyckades även tjata till mig en inbjudan till Watchout. På måndagen hittade jag dock en 190 i England som var precis som jag ville ha den, trippelboxad och i oklanderligt skick. 609an fick lämna snabbt utan att ja ens använt den. Kände mig som kungen på Watchout med min 190, älskade verkligen den klockan. Efter det har det ramlat in 692 från Nymans, riktigt bra klocka men kunde inte riktigt förlika mig med BMG materialets känsla. 217 inhandlades på Nymans med sällskap och hjälp av
@Yoshiikee , funkade tyvärr inte med destro för mig men älskar den fortfarande ändå. En 587 som jag efter 2 veckor sålde till
@Träff, oklart varför, saknar fortfarande en 1940 med plexi. Sedan blev det nog en 1305, underbar klocka som numera bor hos
@peterc. Upptäckte så småningom Panerai modeller med Minervaverk och skickade 217 mot en 309, som kan vara min bästa Panerai. Skaffade en 932 som var helt underbar!, förutom att det inte var en 690 med guldvisare. 692 och 422 byttes mot Luminordrömmen 127. Fiddyn är enligt mig den perfekta Luminor. Trots det så köpte jag strax efter en 422 av
@MaziK då Skansen av 422 var stor. När chansen att köpa en 672 dök upp var jag tvungen att avyttra något, jag hade också kommit till slutsatsen att 127 dödar behovet av andra Luminor. Fick så i slutet av sommaren hem min gral, 672, jag har alltid drömt om en graverad Radiomir och haft planer på att köpa en 183 och låta gravera den eftersom jag då var mer normal i förhållandet till priser på klockor. Det har dock gått stadigt utför och jag är idag glad att jag inte lät gravera en själv utan nu äger en av 99 med handgraverat case och lasergraverat verk. Det enda jag skulle kunna önska mig nu är möjligtvis 690, den gäckar mig fortfarande. 784 setet med 398 och 399, en guld och en stäl 47mm 1940 case med Minervaverk. 225 vore inte fel som en Submersible i samlingen.
Slutligen måste jag ge cred till alla i denna tråd som gett mig mycket. Jag har funnit nya vänner, fått äran att medverka på ett antal mycket trevliga gtgs och jag har lyckats suga upp lite av kunskapen som delas om vårt favorit klocktillverkare. Tack! Bifogar en slarvig bild på nuvarande uppsättning med delar av bandsamlingen.