• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Caravelle33

Vacheron
Kan inte bestämma mig för vad vilken som skall bäras idag!
BB760FFA-9A8F-4801-BF17-942597679FBA.jpeg
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Grattis igen ! Så jävla bra den där. Pre-V font 🤩


Grymt, riktigt bra 👍

Grattis, riktigt grym! Och välkommen till destro-klubben

Stenhård! Stort grattis


Nice , stort grattis!

Tack alla snälla, känns bra men samtidigt väldigt bakvänt och ovant 🙂
 

Tome

Cartier
Letar ny panna. Har haft 388, 112, 177 tidigare. Vill ha en Luminor 1950 med länk då jag har en massa band och lås liggandes så kan jag byta mellan dom (vet att dom flesta här är skeptiska till länk men...). Är lite sugen på en 352 (bild 2) men vet inte om jag vill ha titan igen. Smidigt dock att det inte blir en tegelsten på handleden som med stål. Sen hittade jag dom nyare modellerna 723 (bild 1) och 1058 (bild 3) och blev lite sugen på dom då dom verkar smidigare än äldre 1950. Har inte följt med i de senaste årens modellsläpp riktigt och bor inte nära nån OEM. Vore kul med nåt annat än den svarta tavlan då jag blev lite less på den med mina förra. Den blå 1058 ser väldigt blå ut - nån som vet om den är mer blåsvart eller blå-blå i normalt ljus? Gillar Acciaio och tycker det är konstigt att det inte är det på 352 då det är mkt snyggare med guldvisare och brun tavla som den har. Nån som vet om man kan byta sandwichen till Acciaia istf den gulbeiga vanliga?
 

Bilagor

  • 537CB83E-1B11-446D-A549-BA6408511C6F.jpeg
    537CB83E-1B11-446D-A549-BA6408511C6F.jpeg
    97.2 KB · Visningar: 8
  • 8A8EE88B-0E9D-439A-BB81-C9C0D9FEDBB1.jpeg
    8A8EE88B-0E9D-439A-BB81-C9C0D9FEDBB1.jpeg
    121.3 KB · Visningar: 8
  • 36A9F93C-FA08-4863-88AF-F47BB739DE26.jpeg
    36A9F93C-FA08-4863-88AF-F47BB739DE26.jpeg
    131.8 KB · Visningar: 7

Caravelle33

Vacheron
Letar ny panna. Har haft 388, 112, 177 tidigare. Vill ha en Luminor 1950 med länk då jag har en massa band och lås liggandes så kan jag byta mellan dom (vet att dom flesta här är skeptiska till länk men...). Är lite sugen på en 352 (bild 2) men vet inte om jag vill ha titan igen. Smidigt dock att det inte blir en tegelsten på handleden som med stål. Sen hittade jag dom nyare modellerna 723 (bild 1) och 1058 (bild 3) och blev lite sugen på dom då dom verkar smidigare än äldre 1950. Har inte följt med i de senaste årens modellsläpp riktigt och bor inte nära nån OEM. Vore kul med nåt annat än den svarta tavlan då jag blev lite less på den med mina förra. Den blå 1058 ser väldigt blå ut - nån som vet om den är mer blåsvart eller blå-blå i normalt ljus? Gillar Acciaio och tycker det är konstigt att det inte är det på 352 då det är mkt snyggare med guldvisare och brun tavla som den har. Nån som vet om man kan byta sandwichen till Acciaia istf den gulbeiga vanliga?
Acciaio betyder stål på italienska och syftar på caset är gjort av detsamma. Har tyvärr ingen koll på länkar men det finns en person som har/har haft Panerai på länk och som en ren händelse finns han här i tråden @mårt
 

Tome

Cartier
Acciaio betyder stål på italienska och syftar på caset är gjort av detsamma. Har tyvärr ingen koll på länkar men det finns en person som har/har haft Panerai på länk och som en ren händelse finns han här i tråden @mårt
Där fick jag lära mig nåt nytt! Var övertygad om att det var den lite gulare sandwichen som var acciaio. Pinsamt då jag jobbar i stålbranschen 😅 Men varför är det en gulare ton på vissa sandwich än på andra? T ex 372 och 422 är ju tydligaste exemplet, jämfört med 312 och dom andra 44 mm Luminor från samma tid.
 

Caravelle33

Vacheron
Där fick jag lära mig nåt nytt! Var övertygad om att det var den lite gulare sandwichen som var acciaio. Pinsamt då jag jobbar i stålbranschen 😅 Men varför är det en gulare ton på vissa sandwich än på andra? T ex 372 och 422 är ju tydligaste exemplet, jämfört med 312 och dom andra 44 mm Luminor från samma tid.
Den kallas Ecru aka fejk patina. Här är en bra länk till alla knepiga uttryck https://klocksnack.se/threads/paneristi-swedens-lathund.129129/
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Där fick jag lära mig nåt nytt! Var övertygad om att det var den lite gulare sandwichen som var acciaio. Pinsamt då jag jobbar i stålbranschen 😅 Men varför är det en gulare ton på vissa sandwich än på andra? T ex 372 och 422 är ju tydligaste exemplet, jämfört med 312 och dom andra 44 mm Luminor från samma tid.
Om det är indexfärg du pratar om så finns det en vitgrön äldre luminova, en ecru/beige som ska se patinerad ut, och en nyare som är mer vitgrå.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Letar ny panna. Har haft 388, 112, 177 tidigare. Vill ha en Luminor 1950 med länk då jag har en massa band och lås liggandes så kan jag byta mellan dom (vet att dom flesta här är skeptiska till länk men...). Är lite sugen på en 352 (bild 2) men vet inte om jag vill ha titan igen. Smidigt dock att det inte blir en tegelsten på handleden som med stål. Sen hittade jag dom nyare modellerna 723 (bild 1) och 1058 (bild 3) och blev lite sugen på dom då dom verkar smidigare än äldre 1950. Har inte följt med i de senaste årens modellsläpp riktigt och bor inte nära nån OEM. Vore kul med nåt annat än den svarta tavlan då jag blev lite less på den med mina förra. Den blå 1058 ser väldigt blå ut - nån som vet om den är mer blåsvart eller blå-blå i normalt ljus? Gillar Acciaio och tycker det är konstigt att det inte är det på 352 då det är mkt snyggare med guldvisare och brun tavla som den har. Nån som vet om man kan byta sandwichen till Acciaia istf den gulbeiga vanliga?
Och man kan inte byta. Inte officiellt eller ens enkelt.
 

Tome

Cartier
Letar ny panna. Har haft 388, 112, 177 tidigare. Vill ha en Luminor 1950 med länk då jag har en massa band och lås liggandes så kan jag byta mellan dom (vet att dom flesta här är skeptiska till länk men...). Är lite sugen på en 352 (bild 2) men vet inte om jag vill ha titan igen. Smidigt dock att det inte blir en tegelsten på handleden som med stål. Sen hittade jag dom nyare modellerna 723 (bild 1) och 1058 (bild 3) och blev lite sugen på dom då dom verkar smidigare än äldre 1950. Har inte följt med i de senaste årens modellsläpp riktigt och bor inte nära nån OEM. Vore kul med nåt annat än den svarta tavlan då jag blev lite less på den med mina förra. Den blå 1058 ser väldigt blå ut - nån som vet om den är mer blåsvart eller blå-blå i normalt ljus? Gillar Acciaio och tycker det är konstigt att det inte är det på 352 då det är mkt snyggare med guldvisare och brun tavla som den har. Nån som vet om man kan byta sandwichen till Acciaia istf den gulbeiga vanliga?
Om vi struntar i länkarna utan bara focar på uren, nån som äger eller har ägt något av uren (utan länk, dvs 351 etc) och kan komma med några glada tillrop om nån av dom är trevligare än en annan. Alla tips eller åsikter tas tacksamt emot. Det är ju ett jädra velande när man ska skaffa pam då dom alla ser lika ut men ändå inte...😉
 

Tome

Cartier
Sitter just nu som OWG med en Rol DJ II 41mm. Ni kan ju fatta suget efter en chunky dykare att varva med!! 😬😅 Var nästan inne på en Ploprof 1200 som extrem motvikt, men Panerai är ju ändå nåt speciellt 😃😎
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Om vi struntar i länkarna utan bara focar på uren, nån som äger eller har ägt något av uren (utan länk, dvs 351 etc) och kan komma med några glada tillrop om nån av dom är trevligare än en annan. Alla tips eller åsikter tas tacksamt emot. Det är ju ett jädra velande när man ska skaffa pam då dom alla ser lika ut men ändå inte...😉
Vi är många i tråden som har haft de olika 44mm 1950 och jag tycker de är bra. Hade de inte haft datum och kanske även funnits i base-version så hade jag fortfarande haft en. Jag föredrar de nyare eftersom de har bättre passform med tunnare horn och tunnare boett.

Vad gäller länk till de där så har jag provat, men tycker 44mm länk är lite stort.
 

Tome

Cartier
Vi är många i tråden som har haft de olika 44mm 1950 och jag tycker de är bra. Hade de inte haft datum och kanske även funnits i base-version så hade jag fortfarande haft en. Jag föredrar de nyare eftersom de har bättre passform med tunnare horn och tunnare boett.

Vad gäller länk till de där så har jag provat, men tycker 44mm länk är lite stort.
Jag är klart sugen på 723 eller 1058 av just de skäl du anger. Sen skiljer det ju en del i pris, men det är ju världsligt 😃 Funderar på att köpa 352:an bara för att stilla mitt panikartade sug och sen får jag väl flippa den med viss förlust för att testa nån av dom andra. Brukar ju sluta så ändå...😄
 
Topp