• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Andrahands marknaden är helt OK. Köp en 512:a nu så köper jag den billigt av dig i höst..;-)
Helt ärligt.. Har du en förvaltare för dina fonder så har du banne mig råd att köpa en Panerai!!:)
Sikta på en beggad 005:a eller 111:a då förlorar du inte en spänn om du ångrar dig...

Du har en poäng där... ;)

En beggad 005/111 hade jag köpt på studs om jag bara visste att jag kunde bära upp den. Behöver prova en IRL först & "känna in" den bara!

Beggad 512:a finns inte till salu vad jag sett! Inte mer än nå´n 1000-lapp under listpris i alla fall. Och i så fall från nå´n skum säljare i Italien... Svara ju iofs. på min egen fråga om 2:a handsmarknaden... ;)

En bild oxå:

image.jpg

Bandhornen sticker f-n utanför handleden ju... J-la frökenarmar!
Vad har du för mått runt handlederna?

Oväntade svar från Panerai-maffian... :D

Får känna på ett par till innan jag bestämmer mig! Hur är det; är de manuella tunnare än dom automatiska? Tyckte den 560:n jag provade var klossig åt alla håll... (för den är väl automatisk?)

Jag har ingen Panerai men är sjukt sugen. Tucker också att 510/560 känns lite blockig. Lite avig liksom. Fattar inte riktigt varför. Dock tycker jag den är ganska tunn ändå. Mycket tunnare än en hel del andra pannor jag kollade på. Mitt mål för året är en panna. Hmm, detta blir klurigt [emoji3]

Jag har ingen Panerai men är sjukt sugen. Tucker också att 510/560 känns lite blockig. Lite avig liksom. Fattar inte riktigt varför. Dock tycker jag den är ganska tunn ändå. Mycket tunnare än en hel del andra pannor jag kollade på. Mitt mål för året är en panna. Hmm, detta blir klurigt [emoji3]

Det finns en och annan Panna att välja mellan, bara o kika runt du kommer hitta något till slut.
Utgå från vad du föredrar - Sandwich eller ej, komplikationer (och vilka) eller ej, storlek på klockan, bettarini, 1950-boett, Radiomir 42/45/47, Luminor 47mm, submersible 45/47mm, färg på urtavla, materialval(stål/titan osv), prisnivå osv. Kör lite filtreringar på Panerai.com så kommer du förhoppningsvis veta vilken/vilka modeller du är ute efter.

Jag har gjort det där tusen gånger nu [emoji3]. Sandwich, luminor, Max 44 och inte mycket på tavlan. Stål är mitt enda alt och vill inte bygga för mycket på höjden. Helst in house (varför kan jag inte med enkelhet svara på). Gillar de nya radiomir 512 också och det är kanske här det mest kluriga kommer, ska jag släppa tanken på kronskydd) och gå på 512an?

Oväntade svar från Panerai-maffian... :D

Får känna på ett par till innan jag bestämmer mig! Hur är det; är de manuella tunnare än dom automatiska? Tyckte den 560:n jag provade var klossig åt alla håll... (för den är väl automatisk?)

Inte nödvändigtvis.
560 är manuell liksom 112 är. Panerai har lyckats få ner storleken på deras 8-day (i praktiken nästan 10 dagar) inhouse urverk vilket är grymt imponerande.

Jag har gjort det där tusen gånger nu [emoji3]. Sandwich, luminor, Max 44 och inte mycket på tavlan. Stål är mitt enda alt och vill inte bygga för mycket på höjden. Helst in house (varför kan jag inte med enkelhet svara på). Gillar de nya radiomir 512 också och det är kanske här det mest kluriga kommer, ska jag släppa tanken på kronskydd) och gå på 512an?

Om du ska in-house dessutom så blir det inte många modeller kvar.. In-house är riktigt nice absolut, men då får du nog vänta ett bra tag (år) om det nu ens dyker upp nån modell som funkar. Personligen är det ingen deal-breaker för mig om det är in-house eller ej.
Om du släpper tanken kring in-house har du helt plötsligt betydligt fler modeller att välja mellan.

Allround då har du 111,112 men de bygger lite mer på höjden än 510,560,562 osv som du känner till. Om du ska ha tunnare och dressigare pannor har du även Radiomir 45mm, 183 och 210 dom är nice. Annars har du 512 om du vill rocka 42mm (inhouse). Det är de jag kommer på just nu, säkert missat nån/några.

Jag tror jag måste klämma mer på luminormodellerna. Jag gillar ju tjocka ammostraps och rejäla pjäser kan jag uppskatta riktigt mycket. Är mer casual än dress men har avyttrat en dressare och kommer nog avyttra min gammel-omega också så det hade passar sig med en lite mer dressad modell. Det är så härligt att grotta ned sig och aldrig kunna bestämma sig fullt ut tills man tillslut står där med sin nya klocka

Jag tror jag måste klämma mer på luminormodellerna. Jag gillar ju tjocka ammostraps och rejäla pjäser kan jag uppskatta riktigt mycket. Är mer casual än dress men har avyttrat en dressare och kommer nog avyttra min gammel-omega också så det hade passar sig med en lite mer dressad modell. Det är så härligt att grotta ned sig och aldrig kunna bestämma sig fullt ut tills man tillslut står där med sin nya klocka

Du kommer på nåt till slut, lycka till ska bli kul att se vad det blir :)

Tänkte kolla om någon har erfarenhet av panerai i deras "Composite" material?

Var inne och prövade denna idag och vart helt förälskad. Trots att jag gärna inte går över 42mm så satt denna perfekt:
640b54d4dffb14b9e4818d7a8f74cefa.jpg

Dock orolig över materialet och hållbarheten! (Priset i RMB var dock inte lika fantastiskt)

Vad har du för mått runt handlederna?

Hmmmm... Mäta kroppsdelar & lägga ut på nätet... Känns snuskigt på nå´t sätt... ;)

Mäter jag hyfsat tight precis ovanför knölen så mäter mina frökenhandleder ca. 16,5 cm.
Tycker att allt från 42 mm. & uppåt blir stabbigt, som sagt. Men 512:an satt ändå riktigt bra!

Det finns en och annan Panna att välja mellan, bara o kika runt du kommer hitta något till slut.
Utgå från vad du föredrar - Sandwich eller ej, komplikationer (och vilka) eller ej, storlek på klockan, bettarini, 1950-boett, Radiomir 42/45/47, Luminor 47mm, submersible 45/47mm, färg på urtavla, materialval(stål/titan osv), prisnivå osv. Kör lite filtreringar på Panerai.com så kommer du förhoppningsvis veta vilken/vilka modeller du är ute efter.

Jag är ute efter sandwich, helst sub-sekund (kan funka utan).
Max 44 mm., så "tunn" (eller snarare så lite tjock) som möjligt, manuell - ETA funkar utmärkt.

Vad på begagnatmarknaden ska man då leta efter!

Hmmmm... Mäta kroppsdelar & lägga ut på nätet... Känns snuskigt på nå´t sätt... ;)

Mäter jag hyfsat tight precis ovanför knölen så mäter mina frökenhandleder ca. 16,5 cm.
Tycker att allt från 42 mm. & uppåt blir stabbigt, som sagt. Men 512:an satt ändå riktigt bra!
Tack. Handledsmåttet borde vara en obligatorisk uppgift vid reg på KS, så att man kan relatera till hur stort klockor bärs när man kollar på wrist shots! Själv har jag 18,5 cm. Har aldrig prövat en panna, men std 44 mm borde ju då sitta ganska bra. Måste iväg och prova lite!

Tänkte kolla om någon har erfarenhet av panerai i deras "Composite" material?

Var inne och prövade denna idag och vart helt förälskad. Trots att jag gärna inte går över 42mm så satt denna perfekt:
640b54d4dffb14b9e4818d7a8f74cefa.jpg

Dock orolig över materialet och hållbarheten! (Priset i RMB var dock inte lika fantastiskt)

Om du använder klockan och inte har otur (att du bumpar den på fel sätt) så ska det som jag förstått inte vara några problem med komposit.Risken finns dock kvar där (även om den är väldigt liten).
Det finns ganska mycket att läsa på paneristi.com om du söker där.

Om du använder klockan och inte har otur (att du bumpar den på fel sätt) så ska det som jag förstått inte vara några problem med komposit.Risken finns dock kvar där (även om den är väldigt liten).
Det finns ganska mycket att läsa på paneristi.com om du söker där.
Okej Tack för svaret ska kolla dra en sök på risti. Problemet är att som jag förstod det i butiken så är kompositen en legering och då finns alltid slitrisken. Skulle inte bli alltför glad om den började flaga efter x års användande !

Finns en 560 på K&S till ett hyfsat pris. Har ju testat en sån och skulle ev kunna vänja mig vid storleken.

Är den och 111/112:an identiska i borätten boetten i övrigt? (förutom ETA/inhouse och sekundvisaren)

Tillbaka
Topp