• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nu kanske jag åker på en utskällning, men är inte Panerai den typiska "medelåldersmansklockan"?

Likt Alarik plöjde jag annat innan jag fullständigt svängde i min syn på Panerai. Har förvisso "bara" varit klockdåre i 8-9 år, men har hunnit med/valt Omega, Rolex, Vacheron Constantin och AP innan jag landade i att bli den Panerista jag är idag. Särskilt Overseas Chronon och AP Divern tänker jag på med värme som fantastiska klockor.

Men... Likväl sitter jag idag med bara Pannor utöver några monetärt mindre värda sova/leka-med-barnen/duscha/arvegodsklockor..

Upplever åldersspannet bland ägarna vara ganska spritt, även om det framför allt i det internationella Paneristi-communityt känns som att medelåldern ligger åt det högre hållet.

Tror mycket har att göra med varumärkeskännedom och att Panerai således i hög utsträckning utgör en acquired taste. En yngre person med tillräckliga resurser alternativt tydliga prioriteringar blir klockintresserad; vilka märken känner denne till? Rolex... Omega... Breitling... Det är ofta där det börjar...

Edit: om nån har ömma tår får de gå och tjura; klart som tusan sånt här kan och ska diskuteras i god anda 😃

Edit 2: jag är några över 40 :)

Likt Alarik plöjde jag annat innan jag fullständigt svängde i min syn på Panerai. Har förvisso "bara" varit klockdåre i 8-9 år, men har hunnit med/valt Omega, Rolex, Vacheron Constantin och AP innan jag landade i att bli den Panerista jag är idag. Särskilt Overseas Chronon och AP Divern tänker jag på med värme som fantastiska klockor.

Men... Likväl sitter jag idag med bara Pannor utöver några monetärt mindre värda sova/leka-med-barnen/duscha/arvegodsklockor..

Upplever åldersspannet bland ägarna vara ganska spritt, även om det framför allt i det internationella Paneristi-communityt känns som att medelåldern ligger åt det högre hållet.

Tror mycket har att göra med varumärkeskännedom och att Panerai således i hög utsträckning utgör en acquired taste. En yngre person med tillräckliga resurser alternativt tydliga prioriteringar blir klockintresserad; vilka märken känner denne till? Rolex... Omega... Breitling... Det är ofta där det börjar...

Edit: om nån har ömma tår får de gå och tjura; klart som tusan sånt här kan och ska diskuteras i god anda 😃

Verkar som man behöver vara klocktokig ett par år innan man hittar till Panerai och då har man hunnit fylla runt 40. Tror fler har likadan historia som dig och @Alarik

Det med tårna var ett skämt! Pratade med Spiros om just detta. I Paneristi Sweden så är jag en av de äldre (alltså fysisk ålder på mig, inte hur länge jag varit Paneristi) men i Paneristi Hellas hade jag fått var med i ungdomssektionen.

Det med tårna var ett skämt!
Haha, vet jag väl 😄

Pratade med Spiros om just detta. I Paneristi Sweden så är jag en av de äldre (alltså fysisk ålder på mig, inte hur länge jag varit Paneristi) men i Paneristi Hellas hade jag fått var med i ungdomssektionen.
Mm precis; känns definitivt som att vi har ett yngre snitt här hos oss än i de flesta andra länder, åtminstone bland mer aktiva Paneristi.

Pam48.

Perfekt storlek med sina 40mm.

77029BB8-7AAB-4ECA-9D9C-DAC0C00FB109.jpeg
66FF291A-D592-496F-BED1-C98E15FF25EC.jpeg
3FAA9826-5D1C-4D86-BAC4-19C42C599AC8.jpeg

Senast ändrad:
jag var 32(39nu) när jag köpte min första Panerai, i sinnet 18 och är fortfarande 18 i sinnet :D

Som kuriosa så såg jag min första Panerai 2005, fick skjuts hem ifrån sommarjob och han som körde hade en Panerai

Senast ändrad:
Själv tillhör jag den där äldre skaran för vilka Panerai blivit en acquired taste som någon skrev tidigare. När mitt klockintresse inleddes för ett tiotal år sedan så fattade jag inte alls vad grejen var med Panerai. Sedan har märket vuxit i mina ögon, och i takt med att klockbudgeten vuxit också blivit ett realistiskt mål. Men jag minns att jag väldigt tidigt tilltalades av Paneristi-communityn, som var positiv, trevlig och mycket entusiastisk - men helt befriad från det elitistiska snobberiet på VRF eller andra forum för moderna Rolex. Vilket också gör att det är på den här delen av forumet jag trivs bäst.

Sedan ligger det väl något i som snart 50-åring bära en 47 mm Panerai är lite samma fenomen som att någon annan köper HD eller byter till en yngre fru. Men jag kan leva med det. Se bara så fint den sitter på handleden, och när jag ser den känner jag mig genast 10 år yngre och 20 år hippare :cool:
D4728534-1F1F-465E-A387-4C1F8B57D078.jpeg

Senast ändrad:
En annan grej jag fann på Internet (närmare bestämt på Rolexforums-panerai-gren), från någon Hodinkee-video och nu är det någon som sett de här live och skvallrat.
upload_2019-5-15_10-50-48.png

PAM 914 - 8-dagars base, som 560 men ecru och inte "8 days" på urtavlan utan "8 giorni"
PAM 915 - 8-dagars marina, som 510, med 8 giorni men utan "Marina"
Och de andra två är motsvarande fast i titan. Ganska skojigt skulle jag säga. Jag vill ha en 914, fast jag skulle väl behöva göra mig av med 416 då kanske. :)

Skönt att det börjar hända lite, var lite stiltje på ryktesfronten...
@mårt när kommer titanarna ??

@mårt när kommer titanarna ??
Ooooooh. Vad långt bak du grävt. :) Ja, de skulle jag vilja ha. Shit. Det hade varit awesome!

Jag gissar dock så här - det kommer inga sådana titanare, för man har bestämt sig på Panerai för att 44mm Luminor fan inte ska ha ecru längre, eller titan... för 562 etc. finns redan.

Ooooooh. Vad långt bak du grävt. :) Ja, de skulle jag vilja ha. Shit. Det hade varit awesome!

Jag gissar dock så här - det kommer inga sådana titanare, för man har bestämt sig på Panerai för att 44mm Luminor fan inte ska ha ecru längre, eller titan... för 562 etc. finns redan.
Trist om det är så !

Hej!

Hänger vanligtvis i vintage cartier kretsarna på detta forumet men har nyligen fått upp ögonen för Panerais stilrenhet och unika designspråk. Något som initialt fick mig att falla för Cartier också.

Som relativ färsking när det kommer till Panerai är jag intresserad av vad ni Paneristis har att dela när det kommer till "do's and don'ts" av märket... Som erfaren Cartier-entusiast har jag lite förutfattade meningar och erfarenheter som jag skulle vilja slå hål på.
Hur bär sig tjockleken av base-modellerna om man vanligtvis går i långärmat? 15-16 mm låter enormt för mig. Sticker klockan alltid ut under ärmen på skjortan?
Finns det referenser man ska hålla sig borta ifrån pga kvalitetsbristiga produktionsår? t.ex Cartier hade sina "Must"-år där kvaliten är inte upp till den standard man skulle förvänta sig av Cartier idag.
Vad är en bra instegsmodell? Jag hade tänkt mig en Panna i 40-42mm stuket, större än så vågar jag inte med mina tunna handleder (~50 mm). Hade tänkt lägga runt 35k, vad är det mest prisvärda jag kan få? Kan jag få nogt överhuvudtaget för den pengen?

Uppskattar era svar.

Senast ändrad:
Hej!

Hänger vanligtvis i vintage cartier kretsarna på detta forumet men har nyligen fått upp ögonen för Panerais stilrenhet och unika designspråk. Något som initialt fick mig att falla för Cartier också.

Som relativ färsking när det kommer till Panerai är jag intresserad av vad ni Paneristis har att som "do's and don'ts" av märket... Som erfaren Cartier-entusiast har jag lite förutfattade meningar och erfarenheter som jag skulle vilja slå hål på.
Hur bär sig tjockleken av base-modellerna om man vanligtvis går i långärmat? 15-16 mm låter enormt för mig. Sticker klockan alltid ut under ärmen på skjortan?
Finns det referenser man ska hålla sig borta ifrån pga kvalitetsbristiga produktionsår? t.ex Cartier hade sina "Must"-år där kvaliten är inte upp till den standard man skulle förvänta sig idag av en Cartier.
Vad är en bra instegsmodell? Hade tänkt lägga runt 35k, vad är det mest prisvärda jag kan få? Kan jag få nogt överhuvudtaget för den pengen?

Uppskattar era svar.

Välkommen! Tjockleken på 15mm bärs bekvämt och sitter inte allt för mycket i vägen till tröjor osv, det glider kanske inte under skjortan. Men, det är en stor klocka som därmed tar mycket plats. En av dina cartierer sitter nog bättre till en dressad outfit om det är det du vill åt. Annars kolla in radiomir 1940 serien som är tunnare.

för 35k med omnejd kolla runt efter 112 eller 111 för en quintessential panerai upplevelse

Fick hem två nya band av Kostas, ett grail3 samt ett petrol band. Grail är Kostas svar på hur ett panerai band såg ut och var kvalitetsmässigt på en vintage-panna. Rejält band också med sina 4.5mm och passade därmed perfekt till 243. Petrolbandet var anigen tunnare och därmed passade fantastiskt bra till 590.

4EB417BA-6359-4FE9-91D3-D30D23AB9DD0.jpeg

8AE55132-C6A8-471D-985B-87E4207F16E9.jpeg

9E1E340E-4558-426B-B6F4-A4876801F818.jpeg

Hej!

Som relativ färsking när det kommer till Panerai är jag intresserad av vad ni Paneristis har att dela när det kommer till "do's and don'ts" av märket... Som erfaren Cartier-entusiast har jag lite förutfattade meningar och erfarenheter som jag skulle vilja slå hål på.
Finns det referenser man ska hålla sig borta ifrån pga kvalitetsbristiga produktionsår? t.ex Cartier hade sina "Must"-år där kvaliten är inte upp till den standard man skulle förvänta sig av Cartier idag.
Vad är en bra instegsmodell? Jag hade tänkt mig en Panna i 40-42mm stuket, större än så vågar jag inte med mina tunna handleder (~50 mm). Hade tänkt lägga runt 35k, vad är det mest prisvärda jag kan få? Kan jag få nogt överhuvudtaget för den pengen?

Uppskattar era svar.
Vad @metamorfos sa, med några tillägg :)

Base-modellerna de nya är 13.5-14.5 tjocka. Det är såklart inte 10-11 mm, men det är skillnad mot 16mm. :) Vill man bära under skjorta så kan man sikta på Radiomir 1940 (typ 11.5mm) eller Luminor Due (10.5mm). Det fungerar, speciellt Radiomir 1940 som då saknar kronskyddet. Annars sticker alltid klockan ut under ärmen på skjortan alternativt tar upp hela nederdelen av armen och ger ingen plats till skjortan. Det är så de flesta som har Panerai vill att det ska vara också.

Det finns ytterst få referenser med dåliga produktionsår, du lär knappast stöta på dem.

Det finns inga "instegsmodeller" i 40-42mm, möjligen 1392 och 2392, men de är inte så billiga. Panerais instegsmodeller är 44mm, exempelvis de @metamorfos nämnde (111,112), eller 000, 005, 1086, 1084, m.fl.

Om du tycker det är viktigt med att klockan ska in under skjortärmen, och vara i lagom storlek för din handled, så skulle jag sikta på Radiomir 1940 42mm och där finns en skön handvevad modell som heter 512 som ser ut att kunna fås för 55k på C24. I nuvarande produktion heter den 574 och kostar 78K på Krons, typ. Den automatiska varianten heter 620 och då kostar även den mer än 70k begagnad.

Ett annat alternativ är att titta på Radiomir (med wirelugs), ex. 610 och 609, som mäter mindre än 50mm horn till horn fastän de är 45mm breda, och typ 13.5mm i tjocklek. De sitter nog bäst av de flesta paneraimodeller under en skjorta egentligen. Vill du köra ännu mindre så finns exempelvis 337, som är 42x46x11.5, men då kilar vi upp i pris igen.

En Panerai för 35k idag, det är inte så lätt.

Fick hem två nya band av Kostas, ett grail3 samt ett petrol band. Grail är Kostas svar på hur ett panerai band såg ut och var kvalitetsmässigt på en vintage-panna. Rejält band också med sina 4.5mm och passade därmed perfekt till 243. Petrolbandet var anigen tunnare och därmed passade fantastiskt bra till 590.

4EB417BA-6359-4FE9-91D3-D30D23AB9DD0.jpeg

8AE55132-C6A8-471D-985B-87E4207F16E9.jpeg

9E1E340E-4558-426B-B6F4-A4876801F818.jpeg
Fan, jag hade glömt bort 243an... nu måste jag också ha en

Tillbaka
Topp