Tydligen så trampade du på en öm tå ändå. Jag var 40+ när jag upptäckte märket och också köpte min förstaData? Det är inte så jag gjort en akademisk studie. Utan jag har enbart fått den uppfattningen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tydligen så trampade du på en öm tå ändå. Jag var 40+ när jag upptäckte märket och också köpte min förstaData? Det är inte så jag gjort en akademisk studie. Utan jag har enbart fått den uppfattningen.
Jag uppfattade herrn som väldigt bestämd i sin åsikt. Hörde inte direkt någon undran/frågan, men jag har säkert misstolkat, så nevermind.Tydligen så trampade du på en öm tå ändå. Jag var 40+ när jag upptäckte märket och också köpte min första
Verkar så och jag menade verkligen inget illa.Tydligen så trampade du på en öm tå ändå. Jag var 40+ när jag upptäckte märket och också köpte min första
Nu kanske jag åker på en utskällning, men är inte Panerai den typiska "medelåldersmansklockan"?
Verkar som man behöver vara klocktokig ett par år innan man hittar till Panerai och då har man hunnit fylla runt 40. Tror fler har likadan historia som dig och @AlarikLikt Alarik plöjde jag annat innan jag fullständigt svängde i min syn på Panerai. Har förvisso "bara" varit klockdåre i 8-9 år, men har hunnit med/valt Omega, Rolex, Vacheron Constantin och AP innan jag landade i att bli den Panerista jag är idag. Särskilt Overseas Chronon och AP Divern tänker jag på med värme som fantastiska klockor.
Men... Likväl sitter jag idag med bara Pannor utöver några monetärt mindre värda sova/leka-med-barnen/duscha/arvegodsklockor..
Upplever åldersspannet bland ägarna vara ganska spritt, även om det framför allt i det internationella Paneristi-communityt känns som att medelåldern ligger åt det högre hållet.
Tror mycket har att göra med varumärkeskännedom och att Panerai således i hög utsträckning utgör en acquired taste. En yngre person med tillräckliga resurser alternativt tydliga prioriteringar blir klockintresserad; vilka märken känner denne till? Rolex... Omega... Breitling... Det är ofta där det börjar...
Edit: om nån har ömma tår får de gå och tjura; klart som tusan sånt här kan och ska diskuteras i god anda
Edit 2: jag är några över 40
Det med tårna var ett skämt! Pratade med Spiros om just detta. I Paneristi Sweden så är jag en av de äldre (alltså fysisk ålder på mig, inte hur länge jag varit Paneristi) men i Paneristi Hellas hade jag fått var med i ungdomssektionen.Likt Alarik plöjde jag annat innan jag fullständigt svängde i min syn på Panerai. Har förvisso "bara" varit klockdåre i 8-9 år, men har hunnit med/valt Omega, Rolex, Vacheron Constantin och AP innan jag landade i att bli den Panerista jag är idag. Särskilt Overseas Chronon och AP Divern tänker jag på med värme som fantastiska klockor.
Men... Likväl sitter jag idag med bara Pannor utöver några monetärt mindre värda sova/leka-med-barnen/duscha/arvegodsklockor..
Upplever åldersspannet bland ägarna vara ganska spritt, även om det framför allt i det internationella Paneristi-communityt känns som att medelåldern ligger åt det högre hållet.
Tror mycket har att göra med varumärkeskännedom och att Panerai således i hög utsträckning utgör en acquired taste. En yngre person med tillräckliga resurser alternativt tydliga prioriteringar blir klockintresserad; vilka märken känner denne till? Rolex... Omega... Breitling... Det är ofta där det börjar...
Edit: om nån har ömma tår får de gå och tjura; klart som tusan sånt här kan och ska diskuteras i god anda
Edit 2: jag är några över 40
Haha, vet jag välDet med tårna var ett skämt!
Mm precis; känns definitivt som att vi har ett yngre snitt här hos oss än i de flesta andra länder, åtminstone bland mer aktiva Paneristi.Pratade med Spiros om just detta. I Paneristi Sweden så är jag en av de äldre (alltså fysisk ålder på mig, inte hur länge jag varit Paneristi) men i Paneristi Hellas hade jag fått var med i ungdomssektionen.
Ung? I jämförelse med en annan är du ju lastgammalJag är både ung, panerista, väldigt aktiv sådan, och köpte panna innan jag var 26. Hoppas bara på att bygga på den erfarenheten, samlingen, och bekantskapen tills jag fyller 40 och mer
Och snygg som 17jag var 32(39nu) när jag köpte min första Panerai, i sinnet 18 och är fortfarande 18 i sinnet
den där är svår numer med gråa hår i näsan och flintOch snygg som 17
@mårt när kommer titanarna ??En annan grej jag fann på Internet (närmare bestämt på Rolexforums-panerai-gren), från någon Hodinkee-video och nu är det någon som sett de här live och skvallrat.
PAM 914 - 8-dagars base, som 560 men ecru och inte "8 days" på urtavlan utan "8 giorni"
PAM 915 - 8-dagars marina, som 510, med 8 giorni men utan "Marina"
Och de andra två är motsvarande fast i titan. Ganska skojigt skulle jag säga. Jag vill ha en 914, fast jag skulle väl behöva göra mig av med 416 då kanske.
Skönt att det börjar hända lite, var lite stiltje på ryktesfronten...
Ooooooh. Vad långt bak du grävt. Ja, de skulle jag vilja ha. Shit. Det hade varit awesome!@mårt när kommer titanarna ??
Trist om det är så !Ooooooh. Vad långt bak du grävt. Ja, de skulle jag vilja ha. Shit. Det hade varit awesome!
Jag gissar dock så här - det kommer inga sådana titanare, för man har bestämt sig på Panerai för att 44mm Luminor fan inte ska ha ecru längre, eller titan... för 562 etc. finns redan.
Hej!
Hänger vanligtvis i vintage cartier kretsarna på detta forumet men har nyligen fått upp ögonen för Panerais stilrenhet och unika designspråk. Något som initialt fick mig att falla för Cartier också.
Som relativ färsking när det kommer till Panerai är jag intresserad av vad ni Paneristis har att som "do's and don'ts" av märket... Som erfaren Cartier-entusiast har jag lite förutfattade meningar och erfarenheter som jag skulle vilja slå hål på.
Hur bär sig tjockleken av base-modellerna om man vanligtvis går i långärmat? 15-16 mm låter enormt för mig. Sticker klockan alltid ut under ärmen på skjortan?
Finns det referenser man ska hålla sig borta ifrån pga kvalitetsbristiga produktionsår? t.ex Cartier hade sina "Must"-år där kvaliten är inte upp till den standard man skulle förvänta sig idag av en Cartier.
Vad är en bra instegsmodell? Hade tänkt lägga runt 35k, vad är det mest prisvärda jag kan få? Kan jag få nogt överhuvudtaget för den pengen?
Uppskattar era svar.
Vad @metamorfos sa, med några tilläggHej!
Hänger vanligtvis i vintage cartier kretsarna på detta forumet men har nyligen fått upp ögonen för Panerais stilrenhet och unika designspråk. Något som initialt fick mig att falla för Cartier också.
Som relativ färsking när det kommer till Panerai är jag intresserad av vad ni Paneristis har att dela när det kommer till "do's and don'ts" av märket... Som erfaren Cartier-entusiast har jag lite förutfattade meningar och erfarenheter som jag skulle vilja slå hål på.
Hur bär sig tjockleken av base-modellerna om man vanligtvis går i långärmat? 15-16 mm låter enormt för mig. Sticker klockan alltid ut under ärmen på skjortan?
Finns det referenser man ska hålla sig borta ifrån pga kvalitetsbristiga produktionsår? t.ex Cartier hade sina "Must"-år där kvaliten är inte upp till den standard man skulle förvänta sig av Cartier idag.
Vad är en bra instegsmodell? Jag hade tänkt mig en Panna i 40-42mm stuket, större än så vågar jag inte med mina tunna handleder (~50 mm). Hade tänkt lägga runt 35k, vad är det mest prisvärda jag kan få? Kan jag få nogt överhuvudtaget för den pengen?
Uppskattar era svar.
Orkar du så får du jättegärna göra en ny FAQ-tråd som du kan få underhålla, så gör jag den till en sticky och låst...kan vi göra någon FAQ-sektion i lathunden som kan svara på de här frågorna Eftersom det här är en frequently asked question, liksom.
Hej och hå. Ja, kanske det kanske. Den får isåfall heta Mårts svar på ofta ställda frågor, eller så.Orkar du så får du jättegärna göra en ny FAQ-tråd som du kan få underhålla, så gör jag den till en sticky och låst
Fråga Mårt. Kommer bli en hit!Hej och hå. Ja, kanske det kanske. Den får isåfall heta Mårts svar på ofta ställda frågor, eller så.
Fan, jag hade glömt bort 243an... nu måste jag också ha enFick hem två nya band av Kostas, ett grail3 samt ett petrol band. Grail är Kostas svar på hur ett panerai band såg ut och var kvalitetsmässigt på en vintage-panna. Rejält band också med sina 4.5mm och passade därmed perfekt till 243. Petrolbandet var anigen tunnare och därmed passade fantastiskt bra till 590.