• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Panerai PAM1661
Yay, or nay? Något som lockar mig med den. Vore ball att ha en väldigt traditionell (127) och en hypermodern (1661) i samlingen.

9A575DC6-5DD4-4A3E-AC4E-D004E880A439.jpeg
Den är superfin.

Törs nästan lova att det är så det kommer bli. Får se när ekonomin tillåter. Hur gärna jag än vill ha det får man inte glömma att detta är en hobby som endast gynnar mig. Familjen och kollektivets behov går givetvis först. Och nu skriker familjen efter pool. Så spaden åker snart i backen som det ser ut. Men när familjen fått sin pool är det husses tur med sub 😬

Haha, ja så är det ju tyvärr i den här hobbyn. Alltid något som måste kompletteras, och tillfällen som saknar rätt klocka🤗 Men som min livsstil ser ut är det till 99% vardagsklockor, sportklockor och beaters som går åt. Så en sub är helt rimligt och vettigt köp framöver 😬
Exakt så är det ju faktiskt. Hade siktet inställt på en ny panna men vi köpte en stor mark istället så får bli att bygga hus och köpa en traktor innan det blir en ny klocka 😂

Tror ni det finns någon prutmån på 1661 hos svensk AD? Köper hellre på hemmaplan men prisskillnaden är ganska stor jämfört med gråis

Tror ni det finns någon prutmån på 1661 hos svensk AD? Köper hellre på hemmaplan men prisskillnaden är ganska stor jämfört med gråis
Har du relation med AD idag? Om ja, så finns det säkert prutmån.

Finns klockan inne hos dem och den har legat osåld ett tag? Om ja, så finns det kanske prutmån.

Annars nej.

Aww, noll relation. Får hoppas på en hyllvärmare. Att fråga kostar ju inget ;)
Jag fick mycket rabatt på min första jag köpte hos AD. Jag tror säljaren var helt ny och väldigt sugen på att sälja.

Min andra blev också billigare. Jag vet inte riktigt varför, men troligen förutspådde de att den skulle bli en hyllvärmare.

Jag börjar bli lite sugen på en ”vanlig” instegs-Luminor igen med Bettarini 44mm case. Jag hade en 510 igen som jag absolut gillade men jag sålde den i somras och köpte mig en 683 istället. Nu känner jag att jag skulle vilja ha en liknande igen. Har en tid funderat i banorna kring en enkel tvåhandare men det dyker ju aldrig upp nåt… Gärna hyggligt billig sak under 40k. Vad bör jag kolla på för referenser? 560 skulle kunna funka, även 914 men vad som helst egentligen. Även med subsekund funkar men helst så ren tavla som möjligt.
Hjälp! Nån som har nåt liggandes? ;)

Jag börjar bli lite sugen på en ”vanlig” instegs-Luminor igen med Bettarini 44mm case. Jag hade en 510 igen som jag absolut gillade men jag sålde den i somras och köpte mig en 683 istället. Nu känner jag att jag skulle vilja ha en liknande igen. Har en tid funderat i banorna kring en enkel tvåhandare men det dyker ju aldrig upp nåt… Gärna hyggligt billig sak under 40k. Vad bör jag kolla på för referenser? 560 skulle kunna funka, även 914 men vad som helst egentligen. Även med subsekund funkar men helst så ren tavla som möjligt.
Hjälp! Nån som har nåt liggandes? ;)
Hej @Öbo , den här lilla ranten nedan riktar sig inte till dig specifikt, utan till väldigt många här. Bara använder ditt inlägg som exempel. Baserat på vad jag skriver nedan, så är nog mitt råd att kliva upp en prisklass minst. :)

Jo, så här ...

Jag ser ofta folk som säger att de vill köpa en bra™️ panna för under 40k. När jag var liten (typ för en sådär 6 år sedan), så var detta relativt möjligt, det fanns några inte så pjåkiga som kostade typ runt 40k. Idag kostar motsvarande modeller minst 50k på andrahandsmarknaden, eller hur? Är det bara jag som är tämligen säker på att tiden då man kunde få tag på en trevlig Panerai för under 40k är över. Alltså, inte ens Ferrari-modellerna kostar ju det längre... Jag har å andra sidan inte handlat Panerai på Klocksnack på ett bra tag, men tycker inte att utgångsprisen är speciellt låga här heller i alla fall...

Jag försöker hitta bevis för min tes. Här är en som visar trenden fram till för fem år sedan. Den säger att Panerai är dyrare på andrahandsmarknaden idag.
1624988803185.png

Jag har för mig att jag har sett andra kurvor, nyare statistik, bättre statistik, någonstans?

Hej @Öbo , den här lilla ranten nedan riktar sig inte till dig specifikt, utan till väldigt många här. Bara använder ditt inlägg som exempel. Baserat på vad jag skriver nedan, så är nog mitt råd att kliva upp en prisklass minst. :)

Jo, så här ...

Jag ser ofta folk som säger att de vill köpa en bra™️ panna för under 40k. När jag var liten (typ för en sådär 6 år sedan), så var detta relativt möjligt, det fanns några inte så pjåkiga som kostade typ runt 40k. Idag kostar motsvarande modeller minst 50k på andrahandsmarknaden, eller hur? Är det bara jag som är tämligen säker på att tiden då man kunde få tag på en trevlig Panerai för under 40k är över. Alltså, inte ens Ferrari-modellerna kostar ju det längre... Jag har å andra sidan inte handlat Panerai på Klocksnack på ett bra tag, men tycker inte att utgångsprisen är speciellt låga här heller i alla fall...

Jag försöker hitta bevis för min tes. Här är en som visar trenden fram till för fem år sedan. Den säger att Panerai är dyrare på andrahandsmarknaden idag.
1624988803185.png

Jag har för mig att jag har sett andra kurvor, nyare statistik, bättre statistik, någonstans?
Du har säkert rätt. Alltid samma visa - man vill ha guld men har inte lust att betala för mer än kattguld på sin höjd. :rolleyes:;)

Du har säkert rätt. Alltid samma visa - man vill ha guld men har inte lust att betala för mer än kattguld på sin höjd. :rolleyes:;)
Tro mig, jag är inte lycklig heller. För några år sedan så låg de flesta pannor jag ville ha i prisklassen 50-70K, nu är det 70-90K som gäller ... jag har därmed inte uppdaterat samlingen rejält sen BMG för drygt ("mer än", för er under 40 år, kolla SAOL om ni inte tror mig) ett år sedan.

För en gångs skull får klockan finna sig i att vara ur fokus. Kompisarna som köpt landställe en km ifrån vårt har skaffat sig den här lilla tösen

EAE1D373-A3F9-479A-9A97-65FCD9E0ADDE.jpeg

Kan garantera det är den gladaste (här nyvakna) lilla jycken i världen även om hundar i den här rasen ser naturligt skitsura ut 😁

Senast ändrad:
Alltså vafan. Jag är okej med att Panerai levererar en del klockor med 30m WR, en del med lysmassa på kronskyddet, en del med som designats av färgblind, och en del där man bytt indexfärg och behållit referensnummer... kanske..

Men det här. MEN DET HÄR!!

Här är Panerai 1441 (bild från hemsidan) som just gjordes reklam för i deras sociala kanaler. Ser ni något konstigt med den?

1625164820428.png

Okej, nytt band, visst. Något mer? Nähä...

För er som inte har koll så var det här 1441 fram tills nyss...

97DE9E62-5AB9-460C-94B9-DD31BF8955CB.png

Sånt här gör mig förvånad att de döpte blondie till 1075 och inte 372 som den borde hetat????

Jag är upprörd.

Edit - vilka fler referenser har de ändrat i tysthet?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp