• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

klockodile

Dundee
2-Faktor
Mums idag igen. Mycket trevligt besök hos Nymans.

PAM614 följt av 389.

image.jpeg
image.jpeg
614 alla dagar i veckan. Men de är ju på gränsen till sjukt dyra...
 
  • Like
Reactions: m_s

m_s

Patek
2-Faktor
De hade en mysig Panerai-bok på Nymans med alla tillverkade referenser mellan 1997-2016.

Per ref fanns hur mkt som tillverkades olika åren, skillnader mellan olika år etc etc. Sjukt ball uppslagsbok!

En sådan bok vore inte helt dumt. De vägrade att släppa den ;-)
 

kmg

Patek
2-Faktor
De hade en mysig Panerai-bok på Nymans med alla tillverkade referenser mellan 1997-2016.

Per ref fanns hur mkt som tillverkades olika åren, skillnader mellan olika år etc etc. Sjukt ball uppslagsbok!

En sådan bok vore inte helt dumt. De vägrade att släppa den ;-)
Jag har motsvarande bok 1997-2014 som jag fick när jag köpte mina panna. Faktiskt två böcker inslagna i fint band. Riktigt trevliga, fast tom 2016 vore nice...
Edit: alltså en bok för 1997-2003 och en för 2004-2014( om jag minns åren rätt)
Edit 2: sitter och bläddrar just nu full av inspiration och avund över att jag inte har en tourbillon
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Den här länken har sannolikt klistrats in på KS förut och många kanske har läst den, men jag tyckte den var så intressant och historiskt lärorik att jag tror den tål en upprepning för den intresserade. Panerais historia lite mer på djupet, världens första kvinnliga nobelpristagare i fysik som indirekt la grunden till att Panerai kunde göra dödliga klockor som idag har samlarvärden på över 1 miljon kronor. Tusentals kvinnor och män dog av att slicka på penseln för att få den spetsig när de målade index. Färgen innehöll Radium, ett radioaktivt ämne som är 1 miljon gånger starkare än Uran. Man får vänta i 1602 år innan radioaktivitet gått ner till hälften. Tjejerna i fabrikerna målade tänderna och naglarna med det när de inte slickade på penseln. Det var ofarligt, fick de lära sig. Det finns mycket mer kring Rolex och Panerai i broderskap.

http://www.rolexmagazine.com/2009/07/part-3-complete-history-of-rolex.html
 
D

Deleted member 4412

Guest
Även tritium är ju radioaktivt även om halveringstiden bara är 12,33år o knappt går att mäta med en Geigerräknare.
Dock inget jag skulle vilja slicka på heller direkt;).
 

m_s

Patek
2-Faktor
Den här länken har sannolikt klistrats in på KS förut och många kanske har läst den, men jag tyckte den var så intressant och historiskt lärorik att jag tror den tål en upprepning för den intresserade. Panerais historia lite mer på djupet, världens första kvinnliga nobelpristagare i fysik som indirekt la grunden till att Panerai kunde göra dödliga klockor som idag har samlarvärden på över 1 miljon kronor. Tusentals kvinnor och män dog av att slicka på penseln för att få den spetsig när de målade index. Färgen innehöll Radium, ett radioaktivt ämne som är 1 miljon gånger starkare än Uran. Man får vänta i 1602 år innan radioaktivitet gått ner till hälften. Tjejerna i fabrikerna målade tänderna och naglarna med det när de inte slickade på penseln. Det var ofarligt, fick de lära sig. Det finns mycket mer kring Rolex och Panerai i broderskap.

http://www.rolexmagazine.com/2009/07/part-3-complete-history-of-rolex.html
Tack för härlig läsning. Var ett par år sedan sist men var klart kul att fräscha upp minnet!
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Vad är T-dail? De verkar ligga mellan 46000 och 75000 kr. Den billigaste fanns i Spanien.

Runt 50' får väl anses som väldigt bra pris, t-dial är ju dessutom grymt nice:)
Snittpriset är runt 60' uppåt..
Har läst lite på utländska forum där man tycker att t-dial inte är något att ha. När tritiumet lossnar så sotar det ner tavlan sägs det. Skulle tro att det är dkitsnack dock. Då skulle ju alla gamla subar vara förstörda i så fall.
Med tritiumindex så får man ju den trevliga cremefärgade looken efter några år, vilket iaf jag eftersträvar :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Hade inte Panerai en hel del problem med sina T-dials och att tritiumet flagade? Kanske bara var 024 som man läst en del om utbytta dials på?
Det var något om detta jag läste också. Var det så illa att det förstörde tavlan alltså? Får nog erkänna att jag inte riktigt förstår det där med tritium :(
 
D

Deleted member 4412

Guest
Jo det har klagats en del på att T-dials o då skeleton visarna flagnar. Panerai själva byter tydligen ut både tavla o visare vid en service genom AD vare sej man vill eller ej..
Dock kan ju dessa verk servas av fler urmakare än AD plus att jag tror att det är lite skrämsel propaganda.
I slutändan så gillar ju de flesta av oss patinerad lume;).
 
D

Deleted member 4412

Guest
T-dial är snyggt men personligen har jag nog hellre det på en "vanlig" neo-vintage Luminor/Radomir än en Submersible med skeleton visare då det är mer "problemfritt".
 
D

Deleted member 4412

Guest
Sen är ju 243 en "yngre" modell från 2006 jämfört med 024 som kom typ 1998.. Vet inte exakt när dom bytte till superluminova på Submersible tyvärr.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
De hade en mysig Panerai-bok på Nymans med alla tillverkade referenser mellan 1997-2016.

Per ref fanns hur mkt som tillverkades olika åren, skillnader mellan olika år etc etc. Sjukt ball uppslagsbok!

En sådan bok vore inte helt dumt. De vägrade att släppa den ;-)
Riktigt häftigt att ha en sådan. Borde de flesta tillverkare ha egentligen.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
De hade en mysig Panerai-bok på Nymans med alla tillverkade referenser mellan 1997-2016.

Per ref fanns hur mkt som tillverkades olika åren, skillnader mellan olika år etc etc. Sjukt ball uppslagsbok!

En sådan bok vore inte helt dumt. De vägrade att släppa den ;-)
Borde väl inte var helt omöjlig att få tag på via Panerai eller någon AD?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Just den boken får man bara in i ett ex per butik, sidorna har vattenstämplar med butiksnumret och man får inte ens fota sidorna enl. Panerai... Liknande böcker borde väl dock finnas tillgängligt kan jag tycka :)
Tack för infon! :)

Borde ju gå att sälja en begränsad upplaga med en fin förtjänst för både Panerai och AD till oss som har intresset kan man tycka.
 

Dubbes

Cartier
Jag har motsvarande bok 1997-2014 som jag fick när jag köpte mina panna. Faktiskt två böcker inslagna i fint band. Riktigt trevliga, fast tom 2016 vore nice...
Edit: alltså en bok för 1997-2003 och en för 2004-2014( om jag minns åren rätt)
Edit 2: sitter och bläddrar just nu full av inspiration och avund över att jag inte har en tourbillon

Bilden jag la upp tidigare glömde jag att skriva att det är en Tourbillon prototyp.
Fungerande och allt. sjukt kool. På baksidan står det Kxxx/100 men när den tillverkades sen var det 125 ex.
 
  • Like
Reactions: kmg
Topp